לאן נעלם התוכן שלי?

150 מיליון משתמשים לא טועים: סנאפצ'ט היא הרשת החברתית הכי לוהטת כרגע

סנפאצ'ט/ צילום:בלומברג
סנפאצ'ט/ צילום:בלומברג

אחת לכמה זמן צצה תופעה חדשה ברשת, שהיא משמעותית ובעלת פוטנציאל לשנות את העולם, או לפחות את הדרך שבה אנשים מתקשרים ומעבירים מידע. תופעה כזו מתרחשת ברגעים אלה ממש מתחת לאגודל שלכם. מדובר בסנאפצ'ט, אפליקציה שהיא רשת חברתית פופולרית בקרב ילדים ונוער.

תהילתה הראשונה של סנאפצ'ט הייתה על כך שניתן לשלוח באמצעותה תמונות ומסרים, וברגע שהנמען מסיים לצפות במסר או בתמונה, היא - פוף - נעלמת.

היום סנאפצ'ט היא הרבה הרבה יותר מזה. ברגעים אלה ממש היא מבססת את מעמדה כמדיה הדיגיטלית המסקרנת והצומחת ביותר.

באינטרנט, כמו בחיים, על כל גאון צעיר שמתבגר, יש גאון עוד יותר צעיר שעדיין לא התבגר. את סנאפצ'ט הקים ומנהל אוון שפיגל בן ה-25, יחד עם בובי מרפי, חברו לספסל הלימודים בסטנפורד, כשהיו בני 21. עד היום מגיע שפיגל לעבודה על סקייטבורד.

בדומה למארק צוקרברג, ילד הפלא הקודם של הדיגיטל, גם לשפיגל יש חזון מאוד ברור על איך ייראה האינטרנט בעתיד, והוא לא מוכן להתפשר להתקפל או לשתף אחרים.

השמועות מספרות שסרגיי ברין ולארי פייג', מייסדי גוגל, הגיעו עד למשרדו של שפיגל ב-2013, עם צ'ק של 4 מיליארד דולר, ושפיגל הראה להם את הדלת; אותה הדלת שהוא הראה לצוקרברג, שהגיע עם צ'ק של 3 מיליארד דולר כמה חודשים קודם לכן.

החברה לא מפרסמת נתונים רשמיים, אבל ההערכות הן כי כיום יש לה כ-150 מיליון משתמשים פעילים בחודש, לא רחוק מטוויטר. ברשת עוברות (ונמחקות) 400 מיליון הודעות ביום. החברה גם גייסה 450 מיליון דולר ממשקיעים ומקרנות הון סיכון מובילות, לפי שווי של יותר מ-10 מיליארד דולר.

מי נמצא שם? בעיקר צעירים, אבל כבר לא רק. למעלה מ-70% ממשתמשי סנאפצ'ט הם מתחת לגיל 25; אבל הגיל עולה בהתמדה, וכך גם גל הסלבס, כוכבי הטלוויזיה ואפילו עיתונאים בכירים מצטרפים לרשת.

איך זה עובד? ברגע שפתחתם חשבון בסנאפצ'ט, יופיע מולכם האדם החשוב לכם ביותר בעולם, שזה אתם. המצלמה של סנאפצ'ט פתוחה על סלפי כדיפולט, ואתם יכולים בכל רגע לצלם את עצמכם בתמונה או בווידיאו.

אחרי שצילמתם ניתן לערוך את התמונה, להוסיף עליה טקסטים, אייקונים, שעון דיגיטלי, טמפרטורה שנמדדת בזמן אמת או לקשקש על התמונה בעיפרון צבעוני כמו בתוכנות עריכה פשוטות נוסח פיינט.

ערכתם? עכשיו תוכלו לשלוח את התמונה לניוז פיד הכללי, שבו יכולים לצפות בתוכן של כל מי שעוקבים אחריכם, או ישירות לחבר שאחריו אתם עוקבים.

בשונה מפייסבוק, שהאלגוריתם שלו עורך עבורכם כל הזמן את הניזופיד, ובכל רגע שתיכנסו תראו עדכונים אחרים; או טוויטר, שפשוט משליך עליכם את העדכונים האחרונים - בסנאפצ'ט מצאו שיטה שונה ושפויה בהרבה. העדכונים מהחברים ממתינים בניוזפיד שלכם, שהוא למעשה סטטי. ברגע שנכנסתם לעדכון של חבר וצפיתם בו, הוא פשוט נעלם.

בנוסף, החל מינואר השנה בסנאפצ'ט יש גם מגזין, שנקרא "דיסקברי", ובו משדרים כמה מהמדיות המוכרות בעולם, כמו CNN, נשיונל ג'אוגרפיק, יאהו ואחרים, מהדורת חדשות יומית מדליקה וקצבית במיוחד.

מגדירים תוכן ויראלי מחדש

פרסום ומפרסמים: בסנאפצ'ט אין עמודי מותג, בדומה לטוויטר או אינסטגרם, ומותגים מנהלים פרופיל אישי כמו משתמש. בין המותגים הבולטים ברשת ניתן למצוא את אאודי, קוקה-קולה (כולל קוקה-קולה ישראל), MTV, טאקו בל ואחרים.

לצד חשבונות פעילים, מותגים רבים פעילים בסנאפצ'ט דרך המשתמשים, בדומה לשימוש בכוכבי יו-טיוב, המייצרים תוכן עבורם. לסנאפצ'ט, שרואה את עצמה כתחליף לטלוויזיה, יש מערכת פרסום חדשה יחסית, שמתרכזת - בשונה מפייסבוק ומגוגל - בעיקר בחשיפה ולא במחיר להקלקה.

למה זה חשוב? סנאפצ'ט מגדירה מחדש מהו תוכן ויראלי ברשת, מהי אריזת תוכן וכיצד צורכים היום תוכן ברשת. גישת ה"פחות הוא יותר" שלה (שהפוכה מאינסטגרם, שם כולם מתאמצים להיות יפים ומעוצבים) מאפיינת היום את אתרי התוכן החזקים ביותר, כמו באז פיד ואפילו האפיגנטון פוסט.

לכך אפשר להוסיף את רשימת האתרים והערוצים המשדרים מהדורה יומית בסנאפצ'ט, ואת העובדה שהמדיה עצמה - יו-טיוב, פייסבוק ועכשיו גם סנאפצ'ט - הופכת מהותית יותר עבור מפרסמים בבואם לדבר עם קהל חדש בשפה חדשה.

■ הכותב הוא מנכ"ל בלינק.