5 דברים שלא ידעתם על סינגפור שחוגגת יובל לעצמאות

לרגל יום חגה שיחול בשבוע הבא, הנה חמישה דברים שאולי לא ידעתם על אחת המדינות העשירות בעולם

סינגפור / צילום: רויטרס
סינגפור / צילום: רויטרס

כולם יודעים שסינגפור היא מדינה בעלת יוקר מחיה גבוה מאוד, שהופכת עצמה לעיר חכמה. הנה כמה מהעובדות המוכרות פחות על מדינת-האי החוגגת 50 שנה לעצמאותה.

נתיב הכסף

רוכשי מכוניות בסינגפור מתחרים על מספר מוגבל של היתרים, המכונים "אישורי זכאות", שאותם מעניקה הממשלה באמצעות מכירה פומבית. מדובר בכלי שמספק לרשויות שליטה ברמת זיהום האוויר ובעומס התחבורה, ושעלול להגדיל ביותר מ-100% את שווי השוק של הרכב. כתוצאה מכך עלול מחירה של מכונית משפחתית ממוצעת בסינגפור להתקרב למחירו של בית בארה"ב.

נוסחת קסם

תוך שני דורות נהפכה סינגפור ממדינת עולם שלישי למדינה מפותחת. לסינגפור נדרשו 22 שנה בלבד להכפיל את התמ"ג לנפש - כמחצית הזמן שנדרש לכלכלות מפותחות אחרות, כגון אוסטרליה, לרשום הישג כזה. ב-2014 עמד התמ"ג הסינגפורי לנפש על 71,318 דולר סינגפור (52 אלף דולר ארה"ב), ונמנה עם הגבוהים ביותר בעולם.

מספר משקי הבית המיליונרים בסינגפור נמנה אף הוא עם הגבוהים ביותר בעולם, לדברי בוסטון קונסלטינג גרופ.

אמא יש רק אחת

את מרבית יחידות הדיור בסינגפור בונה הממשלה. יותר מ-80% מהתושבים מתגוררים ביחידות דיור כאלה, שמחיריהן נמוכים בדרך כלל מאלה של יחידות דיור שנבנו באופן פרטי. בגלל הדינמיקה הזו, וכן בגלל תקנה האוסרת על מרבית התושבים הלא-נשואים לרכוש דירה ממשלתית - אלא אם גילם גבוה מ-35 שנה - מתגוררים מרבית הבוגרים הרווקים עם הוריהם. הם גם חובבים גדולים של אתר האינטרנט Airbnb להשכרת יחידות נופש.

בפקודה!

סינגפור נמנית עם קומץ המדינות המפותחות המחייבות תושבים ואזרחים גברים לשרת בצבא.

השירות הלאומי נמשך כשנתיים, ומתחיל בגיל 18, אלא אם קיימות נסיבות מיוחדות כגון אימונים לקראת המשחקים האולימפיים.

שווה להיות שר

ראש ממשלת סינגפור הוא אחד מראשי המדינה המתוגמלים ביותר בעולם. הממשלה מצדיקה את גובה שכרו - וגובה שכרם של השרים - בכך שהדבר מסייע למשוך אנשים מוכשרים שאותם הייתה הממשלה מאבדת לטובת המגזר הפרטי. כמו כן טוענת הממשלה כי השכר הגבוה משמש הגנה מפני שחיתות. ב-2012 קיצצה הממשלה את שכר השרים בתגובה לאי-שביעות רצונם של המצביעים מפער ההכנסות המתרחב במדינה, אבל השרים עדיין מתוגמלים בנדיבות רבה.

אינפו סינגפור
 אינפו סינגפור