הושעה רישיונה של אלפא טרייד שפעלה דרך סמארט קפיטל

לפני מספר חודשים הביא הרגולטור בבריטניה גם להקפאה בפעילות Plus500 ■ בסמארט קפיטל, שנשאה את שמה של אלפא טרייד ושינתה את שמה, מכחישים קשר בעלויות ביניהן וטוענים: "שינוי השם בוצע לשם חיזוק המותג"

איציק נוי ותמיר פורת / צילומים: שלומי יוסף ואיל יצהר
איציק נוי ותמיר פורת / צילומים: שלומי יוסף ואיל יצהר

חודשים אחדים לאחר שהרגולטור הבריטי גרם להקפאת חלק מפעילותה של מפעילת זירות המסחר האינטרנטית Plus500, על רקע חשד להלבנות הון אצל לקוחותיה, ל"גלובס" נודע כי עוד חברת פורקס ישראלית מושפעת מהחלטה רגולטיבית באי הבריטי. מדובר בסמארט קפיטל, ששיווקה את עצמה עד לאחרונה כ"סמארט קפיטל מבית אלפא טרייד". אלפא טרייד החזיקה עד לאחרונה ברישיון מהרגולטור הבריטי.

סמארט קפיטל אינה משמשת כזירת סוחר מלאה, כי אם חברה הנותנת שירותי שיווק לזירות, כולל לזו של אלפא טרייד. בימים האחרונים חלה התפתחות חשובה בהקשר זה, כאשר הרגולטור בבריטניה השעה את רישיונה של אלפא טרייד. סיבת ההשעיה אינה ידועה לפי שעה, כך שלא מן הנמנע כי היא התרחשה על רקע אותן סוגיות שהובילו את הרגולטור הבריטי לפעול מול Plus500 (שנרכשה בהמשך על ידי המיליארדר טדי שגיא), כלומר על רקע סוגיות של חשד להלבנות הון.

בכל אופן, בסמארט קפיטל הישראלית, שכאמור נקראה עד לפני תקופה קצרה "סמארט קפיטל מבית אלפא טרייד", מנסים עתה להרחיק מעצמם את הקשר לאלפא טרייד. בתגובה לפניית "גלובס" מסרה החברה בין היתר כי "מנכ"ל סמארט קפיטל ובעליה, איציק נוי, הוביל את שינוי שמה של החברה בחודשים האחרונים, על מנת לחזק את המותג בקרב קהל לקוחותיה, כפי שדווח גם לרשות ני"ע. אין זיקה של בעלויות בין החברות אלפא טרייד UK ו/או בין אלפא טרייד SVG לסמארט קפיטל מארקטס".

נוי משמש גם כיו"ר איגוד זירות המסחר באיגוד לשכות המסחר. באיגוד חברים מלבד סמארט קפיטל גם הגופים מט"ח 24, קולמקס, FXCM, רילפורקס, Usg קפיטל, טריימרקט, איטריידר, טרייד מרקט, פירסט אינדקס, פריים ברוקר, אייפורקס וא.ג.מ שווקים לימיטד. לתפקיד יו"ר סמארט קפיטל מונה השבוע תמיר פורת, לשעבר סמנכ"ל השקעות ומחקר ומנהל אגף נכסים בכלל פיננסים.

"לא ידוע לנו על בעיה כלשהי"

בכל הנוגע לסוגיית הקשר עם אלפא טרייד, מסרו בסביבת החברה כי "לצרכי שיווק החברה נרשמה תחילה תחת השם של אלפא טרייד". בתגובה הרשמית לעומת זאת נכתב כי "לחברתנו אין כל קשר לקבוצת אלפא טרייד, מלבד קשרי ספק לקוח. סמארט קפיטל שוכרת מקבוצת אלפא טרייד שירותים טכנולוגיים כמו חברות רבות אחרות בתחומנו. מלבד חברה זו, אנו נסמכים על שני ספקים נוספים בתחום הציטוטים. נכון לעכשיו לא ידוע לנו על בעיה כלשהי אצל ספק כזה או אחר, ואם תימצא נשקול להחליף ספק, כדי לשמור על לקוחותינו".

ואולם, באתר רשות ני"ע פורסמה לפני תקופה קצרה רשימת החברות שביקשו לקבל רישיון מהרשות ובמסגרת רשימה זו צוין בפירוש שמה של החברה בצירוף הבא: סמארט קפיטל מרקטס בע"מ (לשעבר אלפא טרייד MH בע"מ) - מה שמעיד על קשר עמוק יותר. מה עוד שגורמים בשוק מסבירים כי אלפא טרייד גם הייתה ספק הנזילות של סמארט קפיטל.

בתגובה שנייה של סמארט קפיטל אישרה החברה כי "אלפא טרייד UK הייתה עד לאחרונה ספקית הציטוטים והנזילות של חברת סמארט קפיטל מארקטס. באחרונה הודיע לנו מנכ"ל ובעלי החברה, סטפן לימונאיידס, כי החליט על מהלך של מיתוג וארגון מחדש של החברה הבריטית. כחלק ממהלך זה ביקש לימונאיידס מה-FCA באופן יזום ועצמאי הקפאה של רישיון המסחר של החברה שלו, עד להשלמת המהלך כמקובל בשוק ההון הבינלאומי. כפועל יוצא מהקפאת הרישיון, לא תוכל אלפא טרייד UK בתקופה הקרובה להמשיך ולספק לנו את שירותיה, עד שיאושר המיתוג החדש שלה ברשויות הבריטיות.

"מהבעלים של אלפא טרייד UK נודע לנו כי 'מידע' כביכול, שהופץ ברשת לגבי החברה ופעילותה הוא שגוי, ורוב אתרי האינטרנט שהעלו את המידע הזה - הורידו אותו לבקשתה, מיד כשהבהירה את הדברים. כלומר, בניגוד לפרסומים, הרשויות הבריטיות לא החליטו על הקפאת פעילותה, אלא היא עצמה החליטה על כך, מהסיבות המפורטות לעיל. אי לכך, באופן זמני, בחרנו להחליף את ספק שירותי הציטוטים והנזילות, בחברת אלפא טרייד SVG, שהיא חברה נפרדת ובבעלות שונה מאלפא טרייד UK".

ברשות ניירות ערך מודעים לבעייתיות

האם אלפא טרייד SVG ואלפא טרייד UK הן תחת אותן בעלויות, בקצה השרשור? והאם אלפא טרייד SVG פועלת ללא רישיון מטעם הרגולטור הבריטי? בסמארט קפיטל השיבו כי לידיעתם אין קשרי בעלות בין שתי החברות, שנקראות בשמות דומים מאוד, וכי לחברה השנייה אין רישיון מהרגולטור הבריטי. נציין כי עדיין מותר לזירות הסוחר לפעול בישראל ללא רישיון רגולטיבי מקומי, או אחר.

בכל אופן, בסמארט קפיטל הוסיפו עוד כי "חברת סמארט קפיטל מרקטס רשומה בבקשת ההיתר למסחר ברשות ני"ע בשמה זה. עד לפני חודשים אחדים, ובגלל קשרי העבודה שהיו עם אלפא טרייד UK, שמה של סמארט קפיטל מארקטס, המספקת שירותי מסחר ללקוחות ישראלים בלבד, היה אלפא טרייד MH, זאת מתוך מחשבה שיווקית שיהיה ערך מיתוגי לשם זה מול לקוחות החברה".

שוק זירות הסוחר, שמוכר לעתים כשוק הפורקס, הוא שוק שצומח במהירות ושזוכה לביקורת רבה מצד לקוחות רבים. בימים אלה הענף נמצא בתחילת הליך הפיכתו לענף מפוקח על ידי רשות ני"ע, תהליך הצפוי להסתיים במחצית 2016.

רשות ני"ע ערה לבעיות שמאפיינות את זירות הסוחר. ביוני 2014 פרסמה הרשות אזהרה חריפה וחריגה לציבור הרחב, בה נכתב כי יש להיזהר מהשקעה בפעילויות שאינן מפוקחות. בנובמבר אותה שנה הוציאה הרשות הבהרה על כך שענף זירות הסוחר עדיין אינו מפוקח. בימים האחרונים הרשות שבה והוציאה אזהרה חריפה לציבור הרחב בדבר השקעה בחברות אלגו-טריידינג. זירות סוחר רבות, נציין, מוכרות ללקוחותיהן השקעות באמצעות תוכנות האלגו-טריידינג שלהן.

עיקרי הרגולציה בתחום הפורקס:

■ החברות יצטרכו רישיון כדי לפעול בישראל

■ החברות יצטרכו להגיש דוחות לרשות ני"ע

■ המינוף יוגבל ל-1 ל-20 ברמת סיכון גבוהה, 1 ל-40 ברמת סיכון בינונית ו-1 ל-100 ברמה נמוכה

■ על החברות ייאסר לייצג או לייעץ בעסקה, ללא הבהרה ללקוח לגבי הפוזיציה של החברה

■ כספי לקוחות יישמרו בחשבונות צד ג', בנפרד מכספי החברה

■ ההון הרגולטורי המינימלי לזירה לא מוגבלת יעמוד על 4 מיליון שקל לפחות

■ הזירות יחויבו להסביר ללקוח את הפעילות