אבן קיסר איבדה רבע משוויה ביום בגלל תחזיות? כנראה שלא

כשמניה כמו אבן קיסר מאבדת תוך יממה כרבע משוויה, פחות משבוע לאחר שנסקה לשיא כל הזמנים, כנראה שהיא הייתה מנופחת ■ מדוע תחזית ההכנסות עודכנה מטה, מה משפיע על הצמיחה בחברה, ואיך נראית חדירתה לשוק האמריקאי?

יוסי שירן / צילום: יונתן בלום
יוסי שירן / צילום: יונתן בלום

הגאות השש-שנתית של שוקי ההון גורמת, באופן טבעי, למומחי השווקים לחכות מעבר לפינה לתיקון, בדמות נסיגה אחורה של מחירי המניות. נראה היה שזה מתחיל לקרות כשמשבר החוב של יוון תפס תאוצה, אך זה לא התרחש. נדמה היה שמתחיל תיקון כששוק המניות הסיני איבד הרבה מאוד אוויר מהבועה שלו, וזה שוב לא ממש קרה. אז ייתכן שתוצאות כספיות מאכזבות של החברות הן שיעמידו לבסוף תמרור "עצור" בפני השוק השורי.

והנה הדוגמה הישראלית התורנית. אבן קיסר , יצרנית משטחי הקוורץ הקיבוצית, איבדה שלשום (ד') 26% (!) - רבע משוויה - לאחר שעדכנה כלפי מטה את תחזית ההכנסות השנתית שלה. תוך שש וחצי שעות מסחר נמחקו 650 מיליון דולר משווי החברה בנאסד"ק, וזה עומד כרגע על 1.9 מיליארד דולר. מחזור המסחר אמש היה גבוה פי 16 מהממוצע - נתון הממחיש את הפאניקה שאחזה בכל מי שהחזיק במניה של אבן קיסר. מחיר המניה עומד כרגע על 52.57 דולר, 16% מעל המחיר בהצעת המכר שבוצעה במאי אשתקד.

אבן קיסר, נזכיר, נולדה בקיבוץ שדות ים, והפכה למומחית בייצור משטחי קוורץ - המינרל החזק ביותר בטבע אחרי יהלום. הקוורץ הוא שקוף, צלול יותר מזכוכית, אך קשה יותר מפלדה - תכונות שהופכות אותו לפופולרי יותר ויותר כבסיס למשטחי עבודה במטבח, בהשוואה לאלטרנטיבות הקיימות כשיש וגרניט. במארס 2012 הונפקה החברה לראשונה בנאסד"ק.

על פניו, 650 מיליון דולר, או 2.5 מיליארד שקל, נמחקו משווי החברה בגלל עדכון תחזית כלפי מטה, אך כפי שציינו בתחילת דברינו, כדאי להסתכל על התמונה היותר רחבה: אבן קיסר נפלה כנראה בגלל שהשוק החליט שהעניק לה תמחור נדיב מדי, אולי אפילו מעט בועתי, וכך תמיד מתחיל תיקון בשוקי ההון.

פספסה בהכנסות, עקפה ברווח למניה

נחזור תחילה לתוצאות הכספיות של אבן קיסר. הכנסות החברה ברבעון השני עמדו על 127.5 מיליון דולר, לעומת קונצנזוס אנליסטים להכנסות של 134 מיליון דולר - פספוס בעגת שוקי ההון. ואולם, פספוס זה לא חלחל לשורה התחתונה, שם נרשם רווח נקי למניה של 65 סנט לעומת קונצנזוס אנליסטי של 62 סנט, כלומר החברה 'הכתה' את התחזיות, אם לחזור לאותה עגה.

פספוס של 4.9% בהכנסות הרבעון, על אחת כמה וכמה כשהשורה התחתונה כלל לא נפגעה ממנו, אינו יוצר קריסה של 26% במניה. בראש ובראשונה, תוצאות הרבעון השני גררו הורדת תחזית הכנסות שנתית, רק בשיעור של 3.8%, אך הורדה זו פירושה כנראה שתוצאות הרבעון השני לא היו גיהוק בעיני השוק, אלא תחילתה של מגמה שלילית בשיעורי הצמיחה. כמו כן, כאשר וול סטריט מצפה מחברה להעלאות עקביות בתחזיות השנתיות, ומקבלת דבר הפוך - לא פלא שהיא מתרחקת מהמניה כמו מאש.

וזה אכן מה שקרה: הקריסה הזו הגיעה רגע אחרי שמניית אבן קיסר נסקה לרמת שיא היסטורית, 71.74 דולר לפני כשבוע, ששיקפה לחברה שווי שוק של 2.5 מיליארד דולר, דהיינו מכפיל רווח נקי נדיב של 29 בגין תוצאות ארבעת הרבעונים האחרונים.

מנגד, אבן קיסר לא הורידה את תחזית ה-EBITDA השנתית, וזו נותרה על 123-129 מיליון דולר - משמע, החברה מצליחה לשמר את רווחיותה למרות הפגיעה בשורה העליונה. אך כאמור, עבור וול סטריט זו לא הייתה אפילו חצי נחמה.

הסיפור מתחיל להיות מורכב יותר כשאבן קיסר מציינת את שיעור הצמיחה השנתי על בסיס אותו שער חליפין (החברה מושפעת בעיקר משינויי שערי חליפין של הדולר האמריקאי, האוסטרלי והקנדי) - 20.2% לעומת 9.9% לא על בסיס אותו שער חליפין. פקטור זה - שאינו בשליטת החברה - החל לתת אותותיו ברבעון הראשון של השנה, אך נראה שכעת הוא הרבה יותר מלחיץ את ציבור בעלי המניות מבעבר.

במבט של שנה אחורה (ראו גרף), שיעורי הצמיחה של אבן קיסר הואטו משמעותית, ולמרות שהאטה זו לא פגעה בשורה התחתונה, ייתכן כי היא מתחילה להדאיג את שוק ההון האמריקאי.

צמיחה מאכזבת בארה"ב

אבן קיסר, נזכיר, הפכה למניה חמה בין היתר על רקע הצלחתה בארה"ב, אך שיעורי הצמיחה של הכנסותיה מארה"ב מתחילים אף הם להאט (ראו גרף). זה טבעי, שהרי שיעורי צמיחה בשלבי חדירה ראשונים אינם יכולים להחזיק מעמד לנצח, אך בחינת שיעורי הצמיחה בשנה האחרונה עשויה להדליק נורה אדומה. ואכן, בשיחת הוועידה ציין המנכ"ל, יוס שירן, כי ציפה לשיעור צמיחה גבוה יותר בארה"ב, אך באותה נשימה ציין כי במחצית השנייה השנה הצמיחה בארה"ב תהיה גבוהה מאשר ברבעון זה. יאיר אברבוך, סמנכ"ל הכספים, ציין כי "הורדת התחזית נובעת משיעור צמיחה נמוך קמעה מהמצופה בארה"ב".

"קשה לי להסביר את תגובת השוק", אומר ל"גלובס" שירן בשיחה מארה"ב. "אולי צריך לחכות מספר ימים כדי לראות את האפקט הסופי על המניה".

באשר להאטה בצמיחה בשוק האמריקאי, מסביר שירן כי חלקה נובע מהתחזקות שוק ה-Multi Family, דהיינו בתים רבי קומות להבדיל מבתים פרטיים. "זהו שוק יותר פרויקטלי, שבו להחלטה העיצובית של האינדיבידואל יש פחות השפעה. הקבלן הוא זה שמחליט. זהו בעיקר שוק שמבוסס על מחיר, ואבן קיסר אינה שחקנית של מחיר אלא של איכות. זה טרנד חזק שאנחנו לא חלק ממנו".

לגבי נפילת שיעורי הצמיחה בארה"ב לאורך השנה האחרונה, טוען שירן כי בתחילת 2014 עלייתם נבעה בין היתר מהכניסה של החברה לרשת איקאה, ש"האיצה את הצמיחה, ואילו השנה האפקט שלה פחות חזק".

כך או אחרת, אבן קיסר היא עדיין אחת החברות הישראליות המצליחות של העשור האחרון, ונפילת המניה אמש אינה מוחקת את מה שעשתה מרגע הקמתה. שירן עדיין אופטימי לגבי העתיד, ואומר כי "בסופו של דבר, שוק ההון יעשה את החשבון שלו".

המספרים של אבן קיסר
 המספרים של אבן קיסר

התפלגות גיאוגרפית של הכנסות אבן קיסר 6.8.15
 התפלגות גיאוגרפית של הכנסות אבן קיסר 6.8.15

שיעורי הצמיחה בארהב של אבן קיסר
 שיעורי הצמיחה בארהב של אבן קיסר