הצעת חוק: לעגן בחוק סיוע בשכר הדירה

ח"כ איציק שמולי: "בניגוד למדינות אחרות בהן מופעלות תוכניות דומות, בישראל הסיוע לא מעוגן בחקיקה אלא בנהלי המשרד בלבד, עולה צורך ברור להסדיר את הנושא בחקיקה, לפחות באופן חלקי"

איציק שמולי / צלם: תמר מצפי
איציק שמולי / צלם: תמר מצפי

הצעת חוק חדשה שהגיש חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) מבקשת לעשות סדר בכל הקשור לסיוע בשכר דירה לזכאים. נכון להיום משרד הבינוי קובע את הסכומים ואת הזכאות אך הדבר אינו מעוגן בחוק בכל הקשור לסכום הסיוע. במקביל, מבקשת הצעת החוק להתייחס גם לסכום הזכאות, להשוותו למחירי השכירות הממוצעים בכל אזור, וגם להצמיד את הסכום למדד המחירים לצרכן כדי שיעדכנו.

"משרד הבינוי מפעיל תוכניות שונות לסיוע במימוש הזכות לדיור למי שנמצאו זכאים. אחת התוכניות המרכזיות היא תוכנית "השתתפות בתשלום שכר דירה", כך בדברי ההסבר לחוק. "בשנים האחרונות, בשל המחסור החמור במלאי דירות לזכאים לדיור ציבורי, מקבלים גם חלק ממי שמוגדרים כזכאים לדיור ציבורי ושאין באפשרות המשרד למצוא להם דירה, השתתפות בתשלום שכר דירה במענק מוגדל. בניגוד למדינות אחרות בהן מופעלות תוכניות דומות, בישראל הסיוע לא מעוגן בחקיקה אלא בנהלי המשרד בלבד, עולה צורך ברור להסדיר את הנושא בחקיקה, לפחות באופן חלקי".

כך, הצעת החוק מציעה לעגן את הנוהל הקיים בדבר השתתפות בשכר דירה בחוק. "לפי המוצע שר הבינוי ושר האוצר יקבעו בתקנות את התנאים לקבלת סיוע בשכר דירה לזכאים, בהתבסס על הנוהל הקיים. התקנות יאושרו על ידי ועדת הכלכלה של הכנסת. מעבר לכך, השרים יקבעו בתקנות את סכום הסיוע, אשר ייקבע גם הוא בהתבסס על הנוהל, ויעודכן אחת לשנה בהתאם לעליית מדד המחירים לצרכן ובהתאם לשכר הדירה הממוצע. בנוסף, מוצע שהסיוע למי שנמצא זכאי יובטח לתקופה של 3 שנים, במהלכה הוא יידרש להצהיר כי התנאים לפיהם הוא נמצא זכאי לא השתנו. בכך, תגדל הוודאות של מקבלי הסיוע וייחסך מהם שיעור ניכר מהעול הבירוקרטי שדורשת הבקשה השנתית לסיוע. מטרת הצעת החוק היא להבטיח כי מודל הסיוע בדיור לא יפקיר את הזכאים לכוחות השוק ויבטיח את יכולתם לשכור דירות".

נזכיר שנכון להיום, סכומי הסיוע בשכר הדירה לא תמיד מספיקים כדי לשכור דירה על ידי זכאים מה שמעקר את ההטבה מתוכנה. הצעת החוק מתייחסת גם לדוח מבקר המדינה בנושא. בין היתר התייחס מבקר המדינה לנושא של סכום הסיוע שניתן כיום, וציין שבמקרים רבים הוא אינו אפקטיבי, וזאת לאור העובדה שגובה ההשתתפות לא עודכן מאז שנת 2007, בעוד שבמהלך תקופה זו נסקו מחירי הדיור ב-50% בקירוב.