יו"רית רשות החשמל: "קיימת ביני לשטייניץ מחלוקת עניינית"

גורמים ממשלתיים טוענים כי הדחת עו"ד אורית פרקש-הכהן מתפקידה הינה צעד כוחני ומיותר, משום שהקדנציה שלה הייתה קרובה ממילא לסופה

אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי
אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי

ביקורת במשרדי הממשלה על המהלך להדחתה של יושבת-ראש רשות החשמל אורית פרקש-הכהן במסגרת הקמת רשות החשמל החדשה. שר התשתיות והאנרגיה יובל שטייניץ התעקש כי לתוך חוק הסדרים תוכנס הוראה הקובעת כי הוא ימנה יו"ר חדש לרשות החשמל לאחר שיסתיים תהליך איחודה עם מינהל החשמל במשרד התשתיות. גורמים ממשלתיים טענו כי מדובר בצעד כוחני ומיותר, משום שהקדנציה של פרקש-הכהן הייתה קרובה ממילא לסופה, ואמורה להסתיים בתחילת 2016.

גורם ממשלתי ששוחח עם "גלובס" אף הגדיר את התנהלות שר התשתיות בפרשה ככזו של "פיל בחנות חרסינה". לדבריו, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא היה מעורב אישית בהדחתה של פרקש-הכהן, בניגוד לדיווחים אחרים.

את איחוד רשות החשמל ומינהל החשמל יזם משרד האוצר. בעתיד יש כוונה לצרף לרשות החדשה גם את רשות הגז הפועלת כיום במשרד התשתיות. היוזמה עלתה כבר בעבר, בין היתר בעקבות עבודת ייעוץ שהראתה כי במרבית המדינות המפותחות בעולם הגופים המפקחים על משק האנרגיה והחשמל פועלים תחת קורת גג אחת. האוצר שיזם את המהלך ראה בו דרך לבטל כפילויות ולצמצם את הביורוקרטיה הממשלתית בטיפול במשק האנרגיה.

לצורך הוצאת רישיון לייצור חשמל למשל, נדרש יזם לעבור מסלול אישורים כפול, ברשות החשמל ובמינהל החשמל. בנוסף סברו באוצר כי יש מקום לתקן את המצב שבו לשר התשתיות אין סמכויות מפורשות בחוק לקבוע מדיניות ויעדים בתחום פיתוח משק האנרגיה והחשמל. בניגוד לפרסומים בנושא, שר התשתיות לא יהיה מוסמך להתערב בהליך קביעת תעריפי החשמל גם לאחר התיקון לחוק משק החשמל.

במשך העבודה על הכנת שינויי החקיקה הנדרשים התברר כי השר שטייניץ ופרקש-הכהן אינם מסוגלים לעבוד בשיתוף פעולה. המתיחות האישית בין השניים העיבה על הניסיונות למצוא פיתרון שיהיה מוסכם על שני הצדדים. לפרקש-הכהן הייתה מערכת יחסים מתוחה גם עם קודמו של שטייניץ בתפקיד, השר סילבן שלום, ובין השניים נרשמו כמה עימותים. למרבה האירוניה, השר שטייניץ היה אחד משני השרים שמינו את פרקש-הכהן לתפקידה הנוכחי, יחד עם שר התשתיות הלאומיות לשעבר ד"ר עוזי לנדאו. קודם לכן שימשה פרקש-הכהן בתפקיד היועצת המשפטית של רשות החשמל ומונתה במקומו של אמנון שפירה שאותו הדיח לנדאו שזעם על "שלטון הפקידים".

פרקש-הכהן נחשבת יו"רית עצמאית ואקטיביסטית, שהרבתה להתעמת עם היזמים הפועלים במשק החשמל. בין היתר הובילה מהלכים להורדת תעריפים ליצרני חשמל מאנרגיות מתחדשות וליצרני חשמל פרטיים. פרקש-הכהן התנגדה למתווה הרפורמה בחברת החשמל שסוכם בין מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב לבין ההסתדרות וועד עובדי חברת החשמל, וטענה כי המדינה אינה מקבלת כמעט דבר בתמורה להטבות כספיות במיליארדים שישולמו לעובדים.

מרשות החשמל נמסר: "עמדתה המקצועית של הרשות לחשמל ביחס לפגיעתו החמורה של מונופול הגז בישראל על צרכני החשמל בישראל ועל פיתוח התחרות במשק החשמל ידועה ואף פורסמה לציבור באופן פורמלי, כמתחייב מתפקידה המקצועי. במסגרת זו אף פרסמה הרשות לחשמל דוח מומחה בינלאומי שבעקבותיו פסלה שלושה הסכמי גז בשנה האחרונה וסירבה לגלגלם על תעריף החשמל, בשל פגיעתם בטובת הציבור. כידוע, הרשות לחשמל לא שותפה כלל בדיוני צוות קנדל ועל כן אין כל יסוד לטענה המועלית בקשר למסירת מידע שקשור לעבודת הוועדה.

"כל טענה כזו מנותקת מהמציאות. שנית, בין יו"ר הרשות לחשמל לבין שר האנרגיה המכהן ד"ר שטייניץ אכן קיימת מחלוקת עניינית ומהותית ביחס לחשיבות שמירת פעילותה העצמאית של רשות החשמל כגוף מקצועי שהוא שומר סף של הציבור ובנוסף גם בסוגיית הגז. אין המדובר בשום פנים ואופן במחלוקת אישית. בין יו"ר הרשות לבין השר מתקיימת עבודה מקצועית תוך הערכה הדדית, והרשות דוחה כל ניסיון להפוך סוגיה עקרונית זו לענין פרסונלי ורכילות זולה".

מלשכת שטייניץ נמסר: "השר דוחה בתוקף את הפרשנות הפרסונלית שניתנה לרפורמה ברשות החשמל. המדובר ברפורמה חשובה, שמאחדת בין רשות החשמל למינהל החשמל, וכמו רוב הרפורמות מסוג זה, היא כוללת בחירת יו"ר חדש שיוביל את גיבוש הרפורמה והגוף החדש לאחר כניסת הרפורמה לתוקף. השר שטייניץ מעריך את עבודתה המקצועית של יו"ר רשות החשמל, עו"ד אורית פרקש, ומתכוון להמשיך לעבוד איתה בשיתוף פעולה מלא".