האוצר יזרז הקמת רשות לפיקוח על גופים פיננסים לא מפוקחים

בכך הושגה פשרה במחלוקת בין האוצר לבנק ישראל, שדרש להוציא מחוק ההסדרים את ההוראות המסדירות את גיוסי האג"ח של החברות החוץ-בנקאיות ■ גורמים באוצר: "משרד האוצר ימשיך לקדם פעולות להגברת תחרות בנקאית, עם בנק ישראל או בלעדיו"

משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר
משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר

משרד האוצר יזרז הקמת הרשות לפיקוח על גופים פיננסיים לא מפוקחים, בניסיון להקדים את גיוסי האג"ח המתוכננים שלהן בבורסה, כך סוכם בישיבת הממשלה שבה אושר תקציב המדינה.

בכך הושגה פשרה במחלוקת בין האוצר לבנק ישראל, שדרש להוציא מחוק ההסדרים את ההוראות המסדירות את גיוסי האג"ח של החברות החוץ-בנקאיות.

בבנק הזהירו השבוע כי התרת גיוסים אלה לפני שתוקם רשות מפקחת תסכן את הציבור ויציבות המשק ואף רמזו כי ההצעה נתפרה עבור חברה אחת, כשכוונה היא ככל הנראה לאחים נאווי, שגיוס האג"ח המתוכנן שלה הוקפא.

בבנק ישראל טענו כי אינם מתנגדים לעצם היוזמה אך סבורים כי אין לאפשר לחברות אשראי לגייס חוב מהציבור לפני שתפעל רשות מפקחת שתבחן את איתנותן הפיננסית ואת ההיבטים הצרכניים של פעילותן.

מדובר ברשות מפקחת חדשה שאמורה לפקח על כל הגופים הפועלים בשוק ההון ללא פיקוח ובהם גמ"חים וצ'יינג'ים. במהלך ישיבת הממשלה שלשום העלה ראש הממשלה בנימין נתניהו את טענותיה של נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג בעניין.

בתגובה אמר הממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי כי הוא מוכן להתחייב שהצעת החוק המסדירה את הקמתה של הרשות המפקחת תונח על שולחן הכנסת כבר בתחילת מושב החורף הקרוב - כך שחברות המבקשות להנפיק אג"ח יוכלו להתייחס להוראות.

מדובר בהקדמה ניכרת של לוחות הזמנים לקידום הרשות המפקחת החדשה (המפקח השיורי) לאחר שקודם לכן העריכו באוצר שהקמת הרשות עשויה לארוך שנתיים. וועדה בראשות היועץ המשפטי של האוצר עו"ד יואל בריס עוסקת בימים אלה בהכנת תזכיר החוק בנושא. כמו כן הוכנסה לפרק העוסק בנושא בחוק ההסדרים הוראה המאפשרת לראש הממשלה להוציא את הפרק מתוך הצעת חוק ההסדרים לפני אישורה הסופי בכנסת), במידה ויתברר שהקמת רשות הפיקוח אינה מתקדמת כמתוכנן. השימוש בסמכות דרסטית זו מותנה בהתייעצות עם נגידת בנק ישראל ושר האוצר.

בסביבתו של שר האוצר התעקשו לקדם את הנושא באמצעות חוק ההסדרים בנימוק שקיימת גרירת רגליים מכוונת בקידום תחרות בין הבנקים. הצעות דומות לאלה שמקדם כחלון הועלו בעבר אך נקברו בסופו של דבר בצינורות הביורוקרטיה.

כפי שנחשף ב"גלובס" בישיבת הקבינט החברתי כלכלי ביום שלישי טען כחלון כי בנק ישראל אינו עושה די לקידום התחרות במגזר הבנקים ואף אמר לפלוג "הכי קל זה לחזור הביתה בערב בשלום".

באוצר מייחסים חשיבות רבה למתן אפשרות לחברות אשראי לגייס חוב בשוק ההון משום שכיום הן נאלצות לגייס הון מהבנקים, מחוסר ברירה וכך ברור שאינן יכולות להתחרות בבנקים בתנאי האשראי. בסביבתו של כחלון שורר כבר תסכול רב בגלל ההתנגדות של בנק ישראל להכנסת היוזמה להקמת מאגר נתוני האשראי לחוק ההסדרים - ובנושא גיוס האג"ח התעקש כחלון על הכנסת ההסדר למרות התנגדות בנק ישראל.

ח"כ אלי כהן (כולנו) מיוזמי ההצעה הסביר כי ננקטו צעדים להגביל את פעילות חברות האשראי לתקופת הביניים שעד להקמת הרשות המפקחת - ובהם הגבלת היקף החוב שיוכלו לגייס בשוק ההון ל-2.5 מיליארד שקלים.

גורמים באוצר מסרו בתגובה: "משרד האוצר ימשיך לקדם פעולות להגברת תחרות בנקאית, עם בנק ישראל או בלעדיו".

גורמים בבנק ישראל מסרו בתגובה כי "בנק ישראל רואה חשיבות גדולה בקידום תחרות שתשרת את הציבור תוך הבטחת זכויותיו הצרכניות, מחד, והבטחת יציבות המשק מאידך, ושמח שהממשלה הבינה את הסכנות הטמונות בקידום רפורמות ללא מענה לסוגיות אלו. בנק ישראל פועל וימשיך לפעול לקידום התחרות בשיתוף פעולה מקצועי עם משרד האוצר ובאופן עצמאי כפי שעשה עד כה".