חוזרים ללימודים: ההוצאה הממוצעת למשפחה - 2,860 שקל

סקר שנערך לקראת פתיחת שנת הלימודים מגלה כי ההוצאה הממוצעת - הכוללת ספרי לימוד, מכשירי כתיבה וילקוט - היא 1,300 שקל לילד ■ עוד עולה כי רוב ההורים חשים שההוצאות עלו ב-5 השנים האחרונות

ילקוט בית ספר / צילום: שאטרסטוק
ילקוט בית ספר / צילום: שאטרסטוק

ההוצאה הממוצעת של הורים לקראת החזרה לבית-הספר היא 2,860 שקל - כך עולה מסקר שנערך לקראת פתיחת שנת הלימודים. על-פי הסקר, 70% מההורים מרגישים שההוצאות על החינוך - הכוללות ספרי לימוד, מכשירי כתיבה, ילקוט, ביגוד ודברים נוספים - גדלו ב-5 השנים האחרונות.

הסקר, שנערך על-ידי מכון רפי סמית, מגלה כי ההוצאה הממוצעת לכל ילד לקראת פתיחת שנת הלימודים היא 1,300 שקל. הורים שאינם אקדמאים מוציאים 435 שקל יותר עבור כל ילד. כך, בעלי רמת השכלה נמוכה דיווחו שהם מוציאים 1,580 שקל לילד בממוצע, לעומת 1,145 שקל עבור ילד אחד בקרב הורים אקדמאים.

במכון המחקר ציינו כי לא נמצאו הבדלים בין הורים בעלי הכנסה גבוהה לנמוכה או השפעות של גיל ההורים, רמת הדתיות ואזור המגורים על ההוצאות.

על-פי הסקר, 46% מההורים חושבים שההוצאות עלו בהרבה ב-5 השנים האחרונות. 24% אמרו שההוצאות עלו במעט, 26% חושבים שלא חל שינוי, ו-4% מההורים חושבים שההוצאות לקראת שנת הלימודים דווקא ירדו.

85% מההורים מרגישים שהמדינה אינה משקיעה די בחינוך ביישובי הפריפריה. עוד עולה מהסקר כי בעלי רמות השכלה והכנסה גבוהות ציינו יותר מבעלי רמות השכלה והכנסה נמוכות שיש להעביר יותר תקציבים לחינוך בפריפריה מלחינוך באזור המרכז.

את הסקר יזמה עמותת "חסדי נעמי" לקראת מבצע חלוקת ילקוטים לילדים למשפחות נזקקות. מדובר במבצע שהעמותה מקיימת מדי שנה, ובמסגרתו יחולקו בשבועות הקרובים אלפי ילקוטים.

מייסד העמותה, הרב יוסף כהן, אמר כי בימים אלה הקימו ב"חסדי נעמי" צוות חשיבה שיפעל לקידום הורדת מחירי החינוך.

לדבריו, "אנחנו מטפלים במקרים הקשים ביותר בקרב האוכלוסיות המוחלשות, ואני תמיד נדהם מחדש כשאני נתקל בילדים שבאים עם שקיות לבית-הספר במקום ילקוטים. זה לא רק עצם העובדה שמדובר בפגיעה ביכולת הלימודים של מי שגם כך מגיע ממצב כלכלי קשה, אלא גם פגיעה בתחושת הערך העצמי של הילד, שצריך לבוא מולבן פנים לבית-הספר ולהתקנא בחבריו לכיתה".