ההר הוליד עכבר: רוז'נסקי ישלם 720 א' ש' - ולא יעמוד לדין

הפרקליטות עומדת לחתום על הסדר מינהלי עם רוז'נסקי, שנחשד בעבירות דיווח מטעה בדוחות כספיים ובתשקיף, בקבלת דבר במירמה ובעבירות נוספות על חוק העונשין ■ גם החברה עצמה לא תעמוד לדין

איליק רוז`נסקי / צלם: איל יצהר
איליק רוז`נסקי / צלם: איל יצהר

ההר הוליד עכבר: כ-5 שנים אחרי שהתפוצצה בקול גדול פרשת החשדות הפליליים נגד איליק רוז'נסקי, לשעבר מנכ"ל דלק נדל"ן שבבעלות יצחק תשובה, ובתום משא-ומתן ארוך ורצוף קשיים, חתמה היום (א') פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) על הסדר מינהלי עם רוז'נסקי ועם דלק נדל"ן.

לפי ההסדר, רוז'נסקי - שהיה חשוד בעבירות דיווח מטעה בדוחות כספיים ובתשקיף, בקבלת דבר במירמה ובעבירות נוספות על חוק העונשין - ישלם קנס בסך 720 אלף שקל, ודלק נדל"ן תשלם מיליון ו-80 אלף שקל בתוך חודשיים. בסך-הכול ישולמו 1.8 מיליון שקל לקופת המדינה.

אין זו הפעם הראשונה שאישים וגופים בעלי הון מגיעים להסדר משפטי בו הם משלמים קנס בסכום שאדם מן השורה לא יכול לעמוד בו, בתמורה לסגירת תיק או הקלה:

- נדב גרינשפון ישלם 750 אלף שקל וירצה 200 של"צ בפרשת מידע הפנים

- חצי מיליון שקל כופר תמורת סגירת התיק נגד רועי ורמוס

- פסגות: 150 מיליון שקל תמורת אי-העמדה לדין וביטול ההאשמות בפרשת הרצת ניירות ערך

בנוסף, רוז'נסקי חתם במסגרת ההסדר על התחייבות כי הוא לא יכהן כנושא משרה בגוף מפוקח במשך 8 חודשים החל מתחילת חודש ספטמבר. כלומר, רוז'נסקי יסיים בתחילת ספטמבר את תפקידו כסגן יושב-ראש החברה הציבורית להב אל-אר, ולא יכהן בתפקידים דומים עד חודש יוני 2016.

ההישג המרכזי של רוז'נסקי ועורכות דינו בזכות ההסדר ובתמורה להתחייבויות הללו הוא, כמובן, שהפרקליטות לא תעמיד אותו לדין פלילי. גם דלק נדל"ן לא תעמוד לדין פלילי.

נזכיר כי בתחילת 2011 חוקק חוק ייעול הליכי אכיפה ברשות ניירות ערך (חוק אכיפה מינהלית), המאפשר לרשות להטיל קנס מינהלי כספי על תאגידים או מנהלים בתאגידים החשודים בהפרת הוראות החוק, כמסלול אלטרנטיבי למסלול של העמדה לדין פלילי.

באופן דומה, של חתימה על הסדר מינהלי וויתור על העמדה לדין, נהגה הפרקליטות ברועי ורמוס, מנכ"ל בית ההשקעות פסגות לשעבר, שהיה חשוד בביצוע תרמית באג"ח בתיק הנוסטרו של החברה. ביולי 2013 הושג עם ורמוס הסדר מינהלי, שלפיו ישלם למדינה חצי מיליון שקל ולא יועמד לדין פלילי.

פרשת איליק רוז'נסקי ודלק נדל"ן היא סאגה שנמשכת כבר יותר מ-5 שנים. ב-2010 נחקרו רוז'נסקי ומנהלים בכירים נוספים לשעבר בדלק נדל"ן, יוסף (יוסי) פרידמן וחווה זמיר-טואף, ברשות ניירות ערך בחשד לביצוע עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הפרת אמונים, עבירות מנהלים ועבירות דיווח.

העבירות שבהן היו חשודים התייחסו לסיווג החשבונאי של רשת רודשף ולהערכת השווי של חניוני NCP בדוחותיה הכספיים של דלק נדל"ן בשנת 2008. לפי החשד, רוז'נסקי מסר לרשות ניירות ערך דיווחים כוזבים בנוגע לשווי החניונים.

בינואר 2012 הודיעה הפרקליטות לדלק נדל"ן, לרוז'נסקי ולמנהלים בחברה כי החליטה להגיש בעניינם כתב אישום בחשד ל"בישול דוחות" ופרשיית החניונים, וזאת בכפוף לשימוע. לאחר השימוע בספטמבר 2013 סגרה הפרקליטות את התיקים של זמיר-טואף ופרידמן, והוחלט שלא להגיש נגדם כתבי אישום.

המצב בנוגע לרוז'נסקי ודלק נדל"ן היה שונה. בפרקליטות לא השתכנעו מטענותיהם בשימוע כי הם חפים מפשע. עם זאת, כבר בשימוע השתכנעה הפרקליטות מטענותיה של עו"ד איריס ניב-סבאג, הסנגורית של רוז'נסקי, בכל הנוגע לפרשיית רודשף והחשדות שנותרו התמקדו בפרשיית החניונים.

מאז ועד היום ניהלו עורכות דינו של רוז'נסקי, איריס ניב-סבאג ונוית נגב, כמו גם באי-כוחה של דלק נדל"ן, עורכי הדין פנחס רובין וארז הראל, משא-ומתן מורכב עם עורכי הדין יעל ענתות ואמיר טבנקין מפרקליטות מיסוי וכלכלה, בניסיון להגיע להסכמות שייתרו ניהול הליך פלילי.

אבן-הנגף העיקרית האחרונה במשא-ומתן עם רוז'נסקי הייתה מועד הכניסה לתוקף של נבצרותו מלכהן בתפקידים בחברות ציבוריות (ובגופים מפוקחים בכלל). רוז'נסקי רצה כי תינתן לו שהות של 3 חודשים בין מועד החתימה על ההסדר ועד תחילת התקופה.

כבר בדצמבר 2013 חשף "גלובס" כי הפרקליטות מתלבטת בין הגשת כתב אישום נגד רוז'נסקי לבין חתימה על הסדר מינהלי עמו. ההתלבטות הזו מסתיימת היום.

בשנות כהונתו כמנכ"ל דלק נדל"ן עד 2009 הפך רוז'נסקי לאחד השכירים העשירים בישראל. לפי ההערכות, הוא צבר עלויות שכר של כ-50 מיליון שקל. זאת, בעיקר על רקע רווחים גבוהים שהציגה החברה במרבית שנות כהונתו, בעיקר כתוצאה משיערוכים חשבונאיים. עם פרישתו מתפקיד המנכ"ל זכה רוז'נסקי ל"מצנח זהב" מפנק ולהסכם ייעוץ נדיב במיוחד מהחברה.

עיקר החשדות נגד רוז'נסקי נגעו להערכת שווי כוזבת לכאורה של חניוני NCP שבבעלות דלק נדל"ן בדוחותיה הכספיים של החברה לשנת 2008. מחקירת רשות ניירות ערך עלה כי רוז'נסקי פעל לכאורה בדרכים שונות, לרבות הטעיה של הרשות ושל מעריכי השווי ורואי החשבון של דלק נדל"ן, על-מנת שחניוני NCP יירשמו בדוחות 2008 בערך הגבוה במאות מיליוני שקלים משוויים האמיתי. זאת, לכאורה, במטרה למנוע הפחתה משמעותית בדוחות הכספיים השנתיים של החברה באותה שנה. כל החשדות הללו הסתיימו היום, כאמור, בהסדר ללא העמדה לדין.

נזכיר כי דלק נדל"ן של יצחק תשובה עוסקת בנדל"ן מניב בישראל, במערב אירופה ובקנדה ובייזום ובנייה למגורים בישראל. החל משנת 2008 ספגה החברה הפסדים כבדים של מיליארדי שקלים. בספטמבר 2012 אישרה השופטת המחוזי בתל-אביב לשעבר, ורדה אלשיך, הסדר חוב לדלק נדל"ן, שבמסגרתו נמחק לחברה חוב של 1.4 מיליארד שקל.‏ למחזיקי אגרות החוב הובטח תשלום של כ-800 מיליון שקל בפריסה לשבע שנים, שישולם על-ידי תשובה.‏

רוז'נסקי: מודה לכולם; לחברים שנטשו סלחתי

לאחר החתימה על הסדר הודה איליק רוז'נסקי לעורכות הדין שלו, איריס סבאג-ניב ונוית נגב, אשר לדבריו "ליוו אותי ב-6 השנים האחרונות, הן בפן המשפטי והן באופן האישי, ברגעים הקשים שהיו לא מעטים".

כמו כן, רוז'נסקי מסר "תודה ענקית לשותפי לדרך בחברת להב אל-אר: חוה זמיר, אלי וחגית להב ושלומי פדידה, שאוהבים אותי, שהאמינו בי, שחיזקו אותי, נתנו דלק, הדפו את 'הקולות הרעים' ונתנו לי את הכוחות והאמונה להמשיך".

"תודה ענקית" מסר רוז'נסקי גם "לחברים הרבים והאמיתיים שהיו לצידי לאורך כל הדרך. ולחברים שנטשו, פחדו, התעלמו ונעלמו - אין טינה בליבי. סלחתי".

לסיום הודה רוז'נסקי "למשפחתי האוהבת: אריאלה, ירדן ושניר, שבלעדיהם לא הייתי עובר תקופה זו, על שהם שמחזקים, אוהבים, תומכים וסובלים אותי, ושרק בשבילם היה שווה לי להגיע לרגע זה, למרות הכול. התיק נסגר, והפרשה מאחוריי. ממשיכים קדימה".

עורכות הדין איריס ניב-סבאג ונוית נגב ממשרד שינמן-נגב-ניב מסרו כי הן "מברכות על החלטת הפרקליטות לקבל את מרבית טענותינו העובדתיות בשימועים שקיימנו. ההסדר מביא לסיום נכון ופרופורציוני של הפרשה שהחלה כחקירה פלילית חמורה בשתי פרשיות".

לדברי הסנגוריות, "תיק החקירה בעניין רודשף נסגר, והוחלט שלא להגיש כתב אישום בעניינו. ביחס לתיק פרשת החניונים, העובדות המוסכמות במסגרת ההסדר מציגות את העניין באופן שונה לחלוטין מכפי שהוצג בתחילה. אין עוד טענה ביחס להערכת השווי של החניונים או לדוחות הכספיים לשנת 2008. אין טענה של ניפוח שווי, או של 'בישול' דוחות, או של הצגת הערכת שווי לא נכונה בדוח".

הפרקליטות: הרתעה אפקטיבית

פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) מסרה כי היא התקשרה היום בהסדר להפסקת הליכים מותנית עם הלל (איליק) רוז'נסקי וחברת דלק נדל"ן בקשר לחשדות שנחקרו על-ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.

"על-פי ההסדר הודה רוז'נסקי, ששימש כמנכ"ל דלק נדל"ן בעת הרלוונטית, כי בעת דיונים לקראת פרסום תשקיף להנפקת ניירות ערך של דלק נדל"ן בשנת 2009 נמנע ביודעין מלהציג עובדות מהותיות הנוגעות לנסיבות החלפת מעריך השווי של אחד מנכסיה המהותיים של החברה - רשת חניוני רכב הפזורים ברחבי אנגליה.

"כמפורט בהסדר, לעמדת הפרקליטות, מעשיו של רוז'נסקי גיבשו עבירות של קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד והכללת פרט מטעה בתשקיף. על-פי ההסדר התחייבה הפרקליטות שלא להגיש כתב אישום נגד רוז'נסקי והחברה, בתנאי שימולאו התנאים בהסדר".

עוד נמסר מפרקליטות מיסוי וכלכלה כי "פרקליטת המחוז, עו"ד ליאת בן-ארי, החליטה להשתמש בסמכותה להתקשר בהסדר הפסקת הליכים מותנית עם החשודים, לבקשתם, נוכח נסיבות מקלות המתקיימות בפרשה זו".

לדברי הפרקליטות, "החלטה זו התקבלה בעיקר בשים לב לשיקולים הבאים: לא נמצאו ראיות כי הערכת השווי שצורפה לדוחות 2008 הייתה כוזבת; האירוע לגביו נמצאו די ראיות לצורך נקיטת הליך פלילי נגד החשודים הוא אירוע מצומצם שחומרתו פחותה ביחס לכלל החשדות שנבחנו בפרשה זו; הראיות מלמדות על כך שבפועל לא הונפקו לציבור ניירות ערך מכוח תשקיף המדף שאושר; וחברי הקבוצה הנפגעת פוצו במסגרת הליכים אזרחיים שנוהלו בקשר לפרשה זו והסתיימו בפשרה.

"על סמך כל אלה הוחלט שניתן למצות את האינטרס הציבורי ולהביא להרתעה אפקטיבית בתיק זה באמצעות כלי האכיפה של הסדר הפסקת הליכים מותנית, תוך עמידה על כך שהחשודים ייטלו אחריות בדרך של הודיה בעובדות מוסכמות והטלת סנקציות משמעותיות".