מה קורה שם בעליון?

אסור להשלים עם החלטת העליון לבטל את צו איסור היציאה מהארץ של הרב פינטו

הרב פינטו / צילום: דרור עינב
הרב פינטו / צילום: דרור עינב

הביקורת המוטחת מדי פעם בשופטי בית המשפט העליון מתייחסת בעיקר לתחום הפוליטי. ימנים, שמאלנים - אלה פחות או יותר הטענות ששומעים בהקשר לעליון. אבל קיימת בעיה הרבה יותר קשה ורצינית: רמת הפסיקה ואיכותה, היורדת בשנים האחרונות בצורה מעוררת דאגה.

יש לכך דוגמאות לרוב. למשל, המקרה של סרן ר', כאשר במחוזי, ולאחר מכן פעמיים בעליון (בערעור ובדיון מיוחד), נקבע כי אילנה דיין הוציאה דיבה, אבל היא שוחררה מאחריות בשל הגנת תום-הלב; ההחלטה להקטין בשנתיים את עונש המאסר שהוטל על ישי שליסל הדוקר ממצעדי הגאווה, בגלל שלא מצאו אצלו "כוונה פלילית", ואז, לאחר ששוחרר, יצא האיש ללא הכוונה הפלילית למסע דקירות נוסף שהסתיים ברצח.

ועכשיו, לפני כמה ימים, החליטה שופטת העליון ענת ברון לבטל את צו איסור היציאה מהארץ עליו החליט השופט המחוזי עודד מודריק, לאחר שהרשיע את הרב פינטו על-פי הודאתו במתן שוחד, ניסיון לשוחד ושיבוש הליכי משפט. השופט גזר על פינטו 12 חודשי מאסר בפועל במסגרת עסקת טיעון, תמוהה מאד כשלעצמה.

הצדיק של השופטת

מה גרם לשופטת ברון לבטל את צו איסור היציאה מהארץ, עליו החליט המחוזי? ובכן, השופטת מנמקת, בין השאר, כי במארס 2015 יצא פינטו מן הארץ וחזר.

אלא מה? בפעם הקודמת שפינטו יצא, זה היה לפני שהורשע בדין, לפני שנגזר עליו מאסר בפועל. כלומר, הוא יכול היה לקוות עדיין שלא יורשע, בעוד שעכשיו התקווה הזאת לא קיימת.

וגם בפעם הקודמת הפרקליטות נאלצה להגיש בקשה לצו הבאה כאשר היה נראה שהאיש הקדוש לא חוזר. ולאחר מכן הוא הגיש בקשה לא לחזור, ורק לבסוף, כנראה בעצת פרקליטיו, התרצה והגיע - בחוסר רצון ומלא טענות כרימון.

רק "כלחישתה"?

איך אפשר לבטוח באדם כזה, שאינו מפסיק לרמות ולתחמן? אז ברון מבינה "שהחשש קיים". אבל "הוא אינו כצעקתה", היא מוסיפה.

הלו, זה בית המשפט העליון? האם החשש שפינטו יימלט, לדעת ברון, הוא רק "כלחישתה"? זה לא מצדיק את עיכובו?

וחוץ מזה מה, אין רופאים מעולים בארץ? הניתוח חייב להתבצע בארה"ב? ובדחיפות? כפי שטען פינטו, כשהוא מצוייד בחוות-דעת רפואית של רופא אמריקאי, אותה ניתן להשיג בלי בעיה עם הקשרים וההקשרים העומדים לרשות פינטו.

אסור להשלים

אסור להשלים עם ההחלטה של ברון. על הפרקליטות לערער לפני שהציפור הערמומית והעשירה תברח מכאן, ולפני שהחלטות כאלה ייעשו לנורמטיביות.

אה, כן, שכחתי: עד היום פינטו לא הביע חרטה. להיפך. הוא מופיע בכל מקום כקורבן. אז רבותיי, חשוב מאד שלשופטים לא יהיו אג'נדות כאלה ואחרות. הרבה יותר חשוב שלא יהיו טמבלים.