סטארט-אפ בשבוע: אפליקציה שמנסה למנוע הידרדרות של סוכרת

סוויץ' (Sweetch) משתמשת ביכולות מתחום התוכנה ומתחום הגיימינג כדי לחזות מי יחלה בסוכרת וכדי למנוע את המעבר ממצב קדם סוכרתי לסוכרתי

סוכרת / צילום: שאטרסטוק
סוכרת / צילום: שאטרסטוק

הרקע: דנה חנן, המנכ"לית של Sweetch, הגיעה לחברה מתחום המובייל והגיימינג. "עסקתי בשינוי התנהגות צרכנים בהקשר של העברת צרכנים חינמיים לצרכנים משלמים וכן שימור צרכנים, בחברות שונות וגם כעצמאית. בשלב מסוים נתקלתי בד"ר יוסי בהגון, אז מנהל חטיבת הבריאות הדיגיטלית של שירותי בריאות כללית והיום פעיל במספר חברות בתחום. עבדתי איתו מספר חודשים על פרויקט בכללית. מדי פעם הוא היה שואל אותי: "סיימת לשחק משחקים?", ויום אחד אמרתי לו שאכן סיימתי. ואז הוא הציג לי את החזון של סוויץ', שמשתמשת ביכולות מתחום התוכנה ומתחום הגיימינג כדי לחזות מי יחלה בסוכרת וכדי למנוע את המעבר ממצב קדם סוכרתי לסוכרתי".

השוק: מחלת הסוכרת היא אחת המחלות הנפוצות והקשות ויתר על כן - היקרות בעולם המערבי. התסכול של מערכות הבריאות נובע מכך שסוכרת ניתנת למניעה כמעט בכל המקרים, על-ידי שינוי התנהגות כבר בשלב של אבחון המטופל כ"קדם סוכרתי", אך משהו מונע מן המאובחנים לאזור את המוטיבציה הדרושה לשנות את התנהגותם.

השיטה האפקטיבית היום לשינוי מוטיבציה היא קבוצות תמיכה וכן תמיכה אישית. כמו כן קיים מגוון רחב של אפליקציות ואף מכשירים לתיעוד התנהגות - סופרי קלוריות, מודדי צעדים וכו'. ההערכה היא שעצם התיעוד מגביר את המוטיבציה לדבוק בתוכנית, אך המציאות לפעמים שונה.

המוצר: סוויץ' רוצה לגרום למאובחנים בקדם סוכרת לעשות דבר אחד בסיסי: 150 דקות של פעילות אירובית בשבוע. הוכח כי פעילות ברמה כזו יכולה למנוע מרוב הקדם סוכרתיים להתדרדר לסוכרת, אולם התוכניות שהצליחו בכך עד היום היו תוכניות בהן הקדם סוכרתי דורבן לבצע את הפעילות על-ידי מאמן אנושי. המטרה של סוויץ' היא לעשות זאת באמצעות מערכת דיגיטלית.

היתרון של סוויץ', ביחס לאפליקציות שמודדות פעילות בלבד, הוא שהיא מציעה למשתמש עצות תלויות הקשר לשיפור רמות הפעילות שלו. המערכת לומדת את התנהגות המשתמש, את הסביבה בה הוא נמצא, את היומן שלו וכדומה ומציעה הצעות כגון: "יש לך עוד 10 דקות עד התחלת הפגישה הבאה. בוא נלך לארומה שבפינה הרחוב ונקנה קפה". רצף של הצעות כאלה במהלך היום אמור להביא את המשתמש למספר הצעדים הרצוי.

חנן: "החברה עבדה עם פסיכולוגים כדי להבין אילו התראות מועילות ואילו מעצבנות, וכמה התראות כאלה להגיש לכל משתמש, בהתאם למקום שבו הוא נמצא על הדרך לשינוי. ההתאמה של ההערות לכל משתמש מתפתחת באמצעות למידת מכונה, כאשר משחזרים סגנון של הערות שהובילו לפעילות ומפחיתים הערות שלא הועילו. במאגר קיימות עשרות אלפי הערות".

עוד ייחוד של האפליקציה הוא יכולת החיזוי של התפתחות המחלה, על-פי התנהגות המטופל, ועל בסיס זה - העברת אזהרה לרופא שלו: "אם תמשיך כך, תהיה לך סוכרת תוך שנתיים", או להיפך: "אם תמשיך כך, תוכל למנוע התפתחות של סוכרת".

חנן: "אחד היתרונות של המוצר שלנו הוא שאין צורך להקליד פנימה כלום. המכשיר עצמו כולל מד צעדים, מלכתחילה אנחנו לא מנסים לעקוב אחרי התזונה, וכל המידע הנוסף מתקבל באופן אוטומטי. ידוע כי ברגע שמבקשים מהמשתמש להכניס למכשיר מידע באופן אקטיבי, אחוזי הנטישה ואי השימוש עולים". זאת, למעט שאלון קצר הניתן בתחילת השימוש ומגדיר היכן נמצא המשתמש על רצף השינוי.

שלב בפעילות: החברה עורכת ניסוי במוצר יחד עם בית החולים האמריקאי המוביל ג'ון הופקינס. ניסויים קודמים, בהיקף מצומצם, הראו תוצאות טובות לדברי חנן. המוצר יושק בקרוב בארה"ב, רק דרך קופות חולים או חברות ביטוח (אשר גם יהיו הגורם המשלם, על בסיס מנוי). הוא אינו חייב באישור FDA, אולם חנן מציינת כי ייתכן והחברה תבקש להשיג אישור כזה, כחלק מהמיצוב הרפואי של המוצר. הקהל הרחב יכול להשתמש באפליקציה ששמה Get-up, אשר כוללת את חלק מהתכונות.

גיוסי הון: החברה גייסה עד כה כ-800 אלף דולר. התמיכה הראשונה הגיעה מהמדען הראשי ואחריו הצטרפו הקרנות פונטיפקס, המתמחה בתחום הבריאות בכללותו וליונבירד המתמחה בתחום הבריאות הדיגיטלית. כעת החברה מגייסת את ההון שיאפשר לה לבצע את ההשקה בארה"ב. לאחרונה השתתפה החברה במשלחת של חברות בריאות דיגיטלית שארגנה קרן BIRD ובה פגשה משקיעים פוטנציאליים, בתי חולים שמתאימים כאתרי ניסוי וכן חברות ביטוח.

השלב הבא: חנן: "המוצר הוא פלטפורמה שסוכרת היא השוק הראשון שלו. ניתן לבצע חיזוי של מחלות כרוניות נוספות והיעד של 150 דקות פעילות ביום מונע לא רק סוכרת".

Sweetch

שנת הקמה: 2014

מנכ"ל: דנה חנן

תחום פעילות: אפליקציה לעידוד פעילות גופנית לקדם-סוכרתיים

גיוסי הון: כ-800 אלף דולר

משקיעים: המדען הראשי, פונטיפקס וליונבירד