ייצוגית: 4 רשתות לא מאפשרות למסור אצלן סוללות למיחזור

ב-4 בקשות שונות לתביעה ייצוגית נטען כי הרשתות טויס אר אס ואופיס דיפו וחנויות הנוחות YELLOW ומנטה אינן מאפשרות ללקוחותיהן למסור בסניפיהן סוללות וציוד אלקטרוני אחר אותן הן מוכרות, בניגוד לחוק

Yellow / צילום: איל יצהר
Yellow / צילום: איל יצהר

האם הרשתות טויס אר אס ואופיס דיפו וחנויות הנוחות YELLOW ומנטה פועלות בניגוד לחוק? 4 צרכנים הגישו לאחרונה לבית משפט השלום ברחובות 4 בקשות שונות לתביעה ייצוגית נגד הרשתות, על כך שאינן מאפשרות ללקוחותיהן למסור בסניפיהן סוללות וציוד אלקטרוני אחר אותן הן מוכרות, לכאורה בניגוד לחוק.

בחודש מארס 2014 נכנס לתוקף החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, ולפיו יבואנים ועסקים המוכרים ציוד אלקטרוני כגון סוללות, מחשבים ואפילו קומקומים ומקררים, מחויבים לאפשר ללקוחותיהם למסור למיחזור בסניפים ציוד דומה לציוד הנמכר באותם סניפים.

בתביעות הייצוגיות, שהוגשו כולן באמצעות עו"ד דוד שוורצבאום ממשרד עורכי דין מרקמן את טומשין, נטען כי לקוחות שביקשו למסור סוללות למיחזור בסניפיהן של אותן חברות נענו בשלילה.

הוחלט לבחון את התלונות, ונשלח חוקר פרטי לסניפים שונים בכל אחת מרשתות אלה, על מנת לבדוק האם מדובר במקרה בודד של עובד שאינו מודע לחוק - או שמא מדובר בתופעה.

לטענת התובעים, החוקר, שהנציח בדיקתו בווידיאו ובאודיו, מצא כי מדובר בתופעה. כך לדוגמה, באחת מהבקשות לייצוגית טענה דפנה דנון נגד חברת טויס אר אס כי לא רק שברשת לא איפשרו למסור סוללות למיחזור בסניפי החברה, אלא שאף לא הותקנו מיכלי מיחזור כאלה. עוד היא טענה כי במקום לא הוצב שלט המסביר את האפשרות למסור למיחזור, ואף באתר החברה אין איזכור על הסכם התקשרות עם חברה האוספת ציוד אלקטרוני למיחזור. דהיינו, גם צרכן אשר קונה את המוצרים באמצעות האינטרנט, לא יכול להחזיר את הציוד באותן אופן.

דנון הגישה תביעה נוספת, נגד אופיס דיפו, וגם שם לטענתה לא נמצאו מיכלי אצירה לאיסוף פסולת סוללות.

במקרה אחר טוען דן תייר בתביעה שהגיש נגד חברת פז, כי בחנות הנוחות של החברה - סניף YELLOW בקריית שרת בתל-אביב, מוצב שלט המודיע כי לקוחות רשאים למסור בקופה סוללות למיחזור, אלא שלטענתו עובדי הסניף סרבו לקבל את הסוללות למיחזור, והבהירו כי אין בחנות כלי אצירה לסוללות. בתמונה שתייר צירף לתביעתו נראה בבירור השלט המאפשר להשאיר סוללות במקום.

תחנת דלק פז- קרית שרת / צילום: דודו זיו
 תחנת דלק פז- קרית שרת / צילום: דודו זיו

בתביעה הרביעית, שהגישה דבורה פינץ נגד חברת דלק, נטען כי באתר החברה ישנו עמוד מיוחד העוסק במיחזור פסולת אלקטרונית, ובו טוענת החברה כי היא מקיימת את הוראות החוק ומאפשרת החזרת ציוד חשמלי וסוללות למיחזור, וכי היא פועלת באמצעות חברת מ.א.י - מיחזור אלקטרוני בישראל. אך בפועל לטענתה, החוקר הפרטי שנשלח ביקר ב-6 סניפים של מנטה, ובכולם לא הייתה אפשרות להשליך פסולת אלקטרונית.

בתביעות שהוגשו ביקשו הצרכנים מבית המשפט שיוציא צו המורה לנתבעות להתקין בכל נקודות המכירה שלהן מיכל אצירה ייעודי לפסולת סוללות, מצברים לניידים ולאפשר לכל אחד להשליך למיכל האצירה סוללות בלא תשלום, ובמקביל לאפשר את מסירת הסוללות בעת הספקת מוצרים אשר טויס אר אס ואופיס דיפו מוכרות באינטרנט באמצעות החנות המקוונת שלהן.

הנזק לחברי הקבוצה, שהצרכנים העריכו בסכום של כ-20 שקל ללקוח, הוא בכך שהם נדרשים להיפטר מהפסולת האלקטרונית שלהם בדרך אחרת - מה שכרוך בעלויות זמן, טרחה וחוסר נוחות. נזק נוסף, לדבריהם, נעוץ בזיהום הסביבתי הנגרם כתוצאה ממקרים בהם בהיעדר חלופה נוחה השליכו מי מחברי הקבוצה את הפסולת האלקטרונית או הסוללות לאשפה.

על-פי התביעה, מוצע כי מספר הלקוחות הזכאים לפיצוי ייקבע על-ידי בית המשפט לפי מספר הלקוחות הנכנס לחנויות אלה מידי חודש. בנוסף, בית המשפט מתבקש לפסוק פיצוי בסך 5 שקלים לכל לקוח שנכנס לאחת החנויות אלה, ולא הוצג בהן שלט המודיע על אפשרויות המיחזור על-פי החוק.