נאור: "אי-מינוי שופטים גרם לאובדן אלפי ימי שיפוט"

הוועדה לבחירת שופטים, בהרכבה החדש, התכנסה לראשונה מזה 9 חודשים לבחירת שופטי מחוזי ושלום ■ צפו ברשימת השופטים שנבחרו

סלים ג'ובראן ואיילת שקד / צילום: ליאור מזרחי
סלים ג'ובראן ואיילת שקד / צילום: ליאור מזרחי

בתום כ-9 חודשי קיפאון וכ-5 חודשים אחרי הבחירות לכנסת ה-20, התכנסה היום (א') לראשונה הוועדה לבחירת שופטים בהרכבה החדש. הוועדה צפויה לבחור שופטים של בתי המשפט המחוזיים וכן שופטים של בתי משפט השלום.

בראש הוועדה עומדת שרת המשפטים, איילת שקד, וחבריה הם נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור; המשנה לנשיאת העליון, השופט אליקים רובינשטיין; שופט העליון סלים ג'ובראן; שר האוצר משה כחלון; ח"כ נורית קורן מהליכוד; ח"כ רוברט אילטוב מישראל ביתנו; ונציגי לשכת עורכי הדין, עו"ד אילנה סקר ועו"ד חאלד חוסני זועבי.

בפתח הישיבה החגיגית בירכה הנשיאה נאור על כך שלאחר 9 חודשי קיפאון יוצאת הוועדה לדרך. הנשיאה ציינה כי בשנת 2014 נפתחו במערכת כ-744 אלף תיקים, ועד לתחילת אוגוסט כבר נפתחו כ-458 אלף תיקים.

"על כמות עצומה זו של תיקים מופקדים 689 שופטים ו-65 רשמים, ומטבע הדברים, העומס המוטל על כתפיהם הוא קשה ביותר", פתחה ואמרה נאור.

לדבריה, ועדת המינויים בהרכבה הקודם אמורה הייתה להתכנס בתחילת דצמבר. "אי-מינוי שופטים בחודשים שחלפו מאז מועד זה ועד היום גרם לאובדן אלפי ימי שיפוט".

נאור הוסיפה כי "על כל חברי הוועדה המתכנסת היום לראשונה בהרכבה החדש למלא את תפקיד בחירת השופטים בחרדת קודש, מתוך שאיפת-אמת לבחור את הטובים ביותר, ורק אותם, תוך מתן משקל גם לעיקרון השיקוף החברתי, כשהבחירה כפופה תמיד לשיקולים של רמה מקצועית ואיכות אישית של המועמד.

"על הוועדה לפעול לשם בחירה עניינית של השופטים לטובת אזרחי המדינה ותושביה הזכאים לקבל שירותי משפט, וזאת בלי הבדל דת, גזע, מין ולאום. למטרה זו התכנסנו היום לראשונה. מי ייתן ונצליח במשימתנו זו".

רוב לימין

הוועדה למינוי (בחירת) שופטים, מורכבת מ-9 חברים לפי חלוקה קבועה. לאורך השנים התגלו בוועדות השונות מחלוקות קשות, והופעלו עליהן לחצים פוליטיים, בעיקר סביב מינוי שופטים לבית המשפט העליון.

בסבב הבחירה האחרון נבחרו לעליון השופטת המחוזית בתל-אביב, ענת ברון, והיועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז. הבחירה עברה בפעם האחרונה בהסכמה וללא רעשים מיוחדים.

בוועדה הנוכחית, לראשונה, הצליח הימין להשיג רוב מבין הפוליטיקאים. בזכות דיל שרקמו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וראש מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, נבחר ח"כ אילטוב מישראל ביתנו לתפקיד נציג האופוזיציה בוועדה. כאשר לוקחים בחשבון גם את נציגת הקואליציה, ח"כ נורית קורן, ואת השרה שקד - מדובר ב-3 נציגים לימין בוועדה.

מירוץ צפוף

ההתמודדות על הקידום בין שופטי השלום היא גדולה מאוד. לבתי המשפט המחוזיים בתל-אביב ובמרכז-לוד ייבחרו בסבב הנוכחי3 שופטים מבין 25 מועמדים.

בין המועמדים הבולטים ניתן למצוא את השופט בני שגיא שניהל, בין היתר, את תיק השחיתות של שלומי לחיאני, ראש עיריית בת-ים לשעבר. שגיא הרשיע את לחיאני במסגרת הסדר טיעון בעבירות של הפרת אמונים והטיל עליו עונש של עבודות שירות. בהמשך, החמיר בית המשפט המחוזי בעונש ושלח את לחיאני למאסר בפועל מאחורי סורג ובריח. ערעורו של לחיאני על עונש זה תלוי ועומד בבית המשפט העליון.

מועמדים בולטים נוספים הם שופט השלום בתל-אביב, עודד מאור, הנשוי לבתו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין; השופטת דפנה בלטמן-קדראי, שהיא בתו של פרקליט המדינה לשעבר, יונה בלטמן המנוח; השופט אבי פורג, שמכהן במינוי בפועל בבית המשפט המחוזי מרכז מאפריל 2014; השופט צבי ויצמן, שמכהן אף הוא כשופט בפועל במחוזי מרכז; והשופטים הדסה נאור, מיכל עמית-אניסמן, איריס סורוקר, אושרי פרוסט ונוספים.

לבית המשפט המחוזי בירושלים ימונה שופט אחד מבין 8 מועמדים. אחד מהם הוא השופט הוותיק רמי רובין, סגן נשיא בית משפט השלום בירושלים, שזכור לציבור הרחב מילדותו, אז כיכב בתוכנית הילדים הפופולרית "ריץ' רץ'"; מועמדים נוספים למחוזי בירושלים הם השופטות עירית כהן, דנה בריסקמן גומלסקי, תמר בר אשר-צבן ועו"ד חנה אופק-גנדלר.

לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע ייבחרו 3 שופטים מבין 7 מועמדים: שופטי ושופטות השלום בעיר, אחמד אבו-פריחה, ישראל אקסלרד, אריאל חזק, עידו רוזין, אור אדם, אבירה אשקלוני גאולה לוין. בנוסף על שופטי המחוזי תבחר הוועדה שופטי שלום לבתי המשפט ברחבי הארץ.

ההתמודדות הקשה ביותר היא במחוזות תל-אביב והמרכז. על 3 תפקידי שיפוט מתמודדים כ-30 מועמדים, שרובם עורכי דין, וחלקם רשמים.

השופטים שנבחרו

בהמשך פורסמה רשימת השופטים שנבחרו על-ידי הוועדה, ואלה הם:

בית המשפט המחוזי באר-שבע: השופט ישראל פבלו אקסלרד והשופט אריאל חזק.

בית המשפט המחוזי נצרת: הנשיא ג'ורג' אזולאי.

בית המשפט המחוזי מרכז: הנשיאה דפנה בלטמן-קדראי, השופט צבי ויצמן והשופטת ריקי שמולביץ.

בית המשפט המחוזי תל-אביב: השופט בני שגיא.

בית המשפט המחוזי ירושלים: השופטת עירית כהן.

בית משפט השלום מחוז דרום: עו"ד יהודה לייבלין.

בית משפט השלום מחוז תל-אביב: הרשם אריה ביטון.

בית משפט השלום מחוז ירושלים: הרשמת הבכירה מאיה אב גנים וינשטיין, עו"ד דוד שאול גבאי ריכטר.

בית משפט השלום (מבית המשפט לתעבורה) מרכז: השופט יהושע (שוקי) צימרמן.

בחירתם של שופטי בית משפט השלום מחוז מרכז, צפון וחיפה תידחה לישיבה הבאה של הוועדה.