אפשר לחתוך את מחיר הגז ב"תמר" - בלי לפגוע ברווחיות

ועדת המחירים הגיעה למסקנה שאפשר להוריד את מחיר הגז לסביבות 4 דולר בלי לפגוע משמעותית ברווחי היזמים ■ מהם היתרונות והחסרונות בפיקוח על מחירי הגז?

הגז ממאגר תמר ימשיך לזרום למשק הישראלי גם אם מחירו יופחת בעשרות אחוזים במסגרת משטר של פיקוח מחירים, כך מעריכים גורמים ממשלתיים העוסקים בנושא. ואולם אותם גורמים סבורים שחסרונותיו של משטר הפיקוח עלולים להביא לכך שהמהלך כולו יהיה לא כדאי, במיוחד אם הממשלה לא תקדם אותו בנחישות הנדרשת.

ועדת המחירים שנחשפה בין היתר לנתונים המסחריים המלאים של תמר, הגיעה לתובנות הבאות: הראשונה והמעודדת מבחינת הציבור היא שאפשר להוריד באופן משמעותי את מחיר הגז ממאגר תמר בלי לפגוע ברווחיות המיזם באופן קריטי. להערכת הוועדה, המאגר יניב תשואה דו-ספרתית למפעיליו גם אם הגז ממנו יימכר בסביבות 4 דולר ליחידת חום, לעומת 5.4-5.6 דולר כיום. הסיבה העיקרית לכך היא שבעת חיבורו לחוף ב-2013, לא היו למאגר תמר מתחרים והוא זכה בשוק צרכנים גדול שהשתוקק לגז טבעי. כתוצאה מכך מוכר תמר גז בכמויות גדולות בהרבה מכפי שתכננו מפעיליו - והקדמת ההכנסות הזו שווה לא מעט בשורת הרווח.

אלא שלהטלת פיקוח מחירים בסביבות 4 דולר יהיו 3 השלכות שליליות מבחינת המשק והאוצר. הראשונה היא פגיעה בהכנסות המדינה ממסים. בגדול ובאופן גס, יפסיד אוצר המדינה 50 סנט על כל דולר הפחתה במחיר הגז, סכום העולה בקלות על מיליארד שקל בשנה.

ההשלכה הבעייתית השנייה היא על התחרות בין מאגר תמר למאגרים אחרים. במחיר של 4 דולר, עלות הפיתוח של תנין וכריש הופכת ללא כדאית ועלות הפיתוח של לוויתן הופכת לגבולית (לוויתן תלוי בעיקר במציאת לקוח עוגן מחוץ לשוק הישראלי). לכן יידרשו פתרונות יצירתיים לעידוד התחרות שיעקפו את מגבלת המחיר כמו הטלת פיקוח על התשואה (במקום על המוצר), הבטחת רכישת גז למאגרים הקטנים או הגבלת פיקוח המחירים אך ורק לשחקן המונופוליסטי - אך לכל אחת מהדרכים האלה יש גם חסרונות.

ההשלכה הבעייתית השלישית בהורדה משמעותית של מחיר הגז - ללא הסכמת היזמים - היא שמדובר בפתיחת הסכמים חתומים. למהלך כזה יהיו משמעויות על מידת האטרקטיביות של ישראל למשקיעים זרים ותיתכן אף פנייה להליכי בוררות בינלאומית. אבל גם אם נתעלם לרגע מהאיום החיצוני, סביר להניח שהפחתה ניכרת במחיר הגז תחולל תגובה אצל היזמים. אחד התרחישים האפשריים הוא עצירת החיבור של מפעלי התעשייה לגז טבעי - מהלך שצפוי להוליד לחצים כבדים על המדינה מצד התעשיינים. לכן, כדי שלמהלך של פיקוח אגרסיבי יהיה סיכוי להצליח תידרש הממשלה להפגין נחישות רבה ומתמשכת מול הלחצים והעיכובים.