"המצב בשוק הדיור קשה מאוד. לא להתבשם מהנתונים"

אוהד דנוס: "הרכישות הפרועות של חודש יוני רק מתדלקות את השוק" ■ ארנון פרידמן: "רוב הציבור לא מאמין שמחירי הדירות ירדו בשיעור ניכר בזמן הקרוב" ■ עו"ד ניר הורנשטיין: "בחודשים הקרובים צפוי חלקם של המשקיעים ברכישת הדירות לרדת באופן משמעותי ביותר"

קוני דירות / צילום: רוני שיצר
קוני דירות / צילום: רוני שיצר

משרד האוצר פרסם היום (א') נתונים המעידים על זינוק חד של 42% ברכישות דירות בחודש יוני, לרמת שיא של 16,100 דירות. הסיבה היא כמובן העלאת מס הרכישה על דירות להשקעה ע"י שר האוצר משה כחלון, מהלך שגרם למשקיעים רבים להתנפל על דירות. למעשה, מספר הדירות שנרכשו ביוני גבוה ב-15% מהשיא הקודם שנרשם בדצמבר 2013. (לכתבה המלאה)

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס: "העלייה החדה ברכישת דירות היא 'תג המחיר' של העלאת מס הרכישה החפוזה. מדובר בכ-5,000 דירות, המשקפות הוצאה נוספת של כ-6.5 מיליארד שקל, מעבר להוצאה על דירות שהייתה לפני כן. הסכום הזה זרם בחודש יוני לשוק הדיור, בנוסף לפעילות השוטפת, כשלפחות 50% ממנו ממומן ממשכנתאות, ושבנק ישראל יעשה את חשבון הסיכונים שלו. מה שמעניין יותר היא לא העובדה שהמשקיעים הקדימו את רכישתם, אלא הבעת חוסר האמון המוחלטת שלהם ביכולתם של צעדי הממשלה להביא לירידת מחירים. שאם לא כן, והמחירים יירדו, מה הם דואגים ממס הרכישה שיעלה?! בינתיים הרכישות הפרועות של חודש יוני רק מתדלקות את השוק ואני מקווה שבאוצר לא יתבשמו מהנתונים העונתיים הפושרים שיתפרסמו לחודשים יולי ואוגוסט בהמשך. המצב בשוק הדיור הוא קשה, קשה מאוד".

ארנון פרידמן מנכל חברת אשדר: "ברור שמי שהתכוון להשקיע לא רצה להפסיד את אותם שני אחוזים ולכן הקדים את הרכישה שלו. יחד עם זאת, הנתונים לא מצביעים רק על גידול בכמות המשקיעים אלא על כך שהציבור הרחב, הזוגות הצעירים, אלו שמחפשים דירה למגורים - לא מחכים. רוב הציבור לא מאמין שמחירי הדירות ירדו בשיעור ניכר בזמן הקרוב. ההבטחות שאנחנו שומעים היום מהממשלה הן לא ההבטחות לטווח המיידי, כפי שהובטחו בעבר, אלא מכוונות לטווח הרחוק יותר, כשהכוונה היא לטפל ברצינות בתחום הדיור. מה שהציבור שומע ורואה הוא שיש כוונה לשווק קרקעות, בתכנית מחיר למשתכן, שתהיינה זמינות לבניה רק בטווח של שנתיים - שלוש, שרוב הקרקעות הללו נמצאות בפריפרייה ושהביקוש להן יעלה בהרבה על ההיצע ורק חלק מהנרשמים יוכלו לזכות בהגרלות... לגבי ההמשך, אני צופה כי הנתונים לחודשים יולי עד ספטמבר יראו על קיטון מסויים, כתוצאה מהחופש הגדול והחגים בהם, מטבע הדברים, מתבצעות פחות עסקאות ולאחר מכן נחזור לראות עלייה בכמות העסקאות".

עו"ד ניר הורנשטיין, שותף ומנהל מחלקת מיסוי נדל"ן במשרד אלתר, מציין כי "השיא במכירת דירות שנרשם בחודש יוני מעורר דאגה ממבט ראשון, בשני היבטים: האחד, כמות הדירות הנמכרות, הינה כמות המעידה על ביקושים גבוהים, ולכאורה מרחיקה את היעד של הורדת המחירים. השני, שיעור חלקם של המשקיעים ביחס לכלל הרכישות, עומד על שיא של כ-40%, והינו גבוה בהרבה משיעורם בחודשים קודמים".

"עם זאת, הנתונים בחודש יוני בהחלט אינם מייצגים את הצפוי בהמשך ונובעים מאירוע חריג וחד פעמי של העלאת מס הרכישה. העלאת מס הרכישה כוונה להשפיע על מי שהינו בעלים של יותר מדירה אחת (המכונים "משקיעים", אם כי אינם בהכרח כאלה), בדרך כלל בסכומים של כמה עשרות אלפי שקלים. כתוצאה מההכרזה על העלאת המס, החלה הסתערות על רכישת דירות מצד אוכלוסיות אלה, תוך הקדמה של רכישות שתוכננו לחודשים הבאים. מכאן כמות הדירות הגדולה שנרכשה בחודש יוני, בדגש על רכישה על ידי מי שהינו בעלים של יותר מדירה אחת".

"להערכתי, בחודשים הקרובים צפוי חלקם של המשקיעים ברכישת הדירות לרדת באופן משמעותי ביותר, והשיא שנרשם בחודש יוני אינו עתיד להישבר בעתיד הנראה לעין. עם זאת, מבחינת תמונת המאקרו, ספק רב אם הצעדים שננקטו עד כה, יובילו לירידה במחירי הדיור בזמן הקרוב. כל עוד הריבית במשק ברמה נמוכה כל כך, ואפיקי ההשקעה האלטרנטיביים אינם מספקים תשואות מספקות, ירידות מחירים משמעותיות אינן בפתח", אומר הורנשטיין.

עו"ד מאיה זיסר בן-טל, שותפה במחלקת הנדל"ן במשרד ברנע ושות, אומרת כי "עליית המכירות ביוני הינה תוצאה טבעית של הודעת שר האוצר על העלאת שיעורי מס הרכישה. המשקיעים הצליחו מבעוד מועד לחתום על הסכמי הרכישה ובכך לחסוך את העלייה בשיעור מס הרכישה, ואולם, בטווח הארוך העלאת שיעור מס הרכישה היא לא זו אשר תעצור את המשקיעים, בעלי ההון, אשר לא תהיה להם בעיה לממן את תוספת מס הרכישה, אלא תהווה מכשול אל מול אותם משקיעים קטנים בעלי הדירה האחת הנוספת אשר רכשו לשם השלמת הכנסה או את בעלי מחצית הדירה הנוספת אשר קיבלו בירושה, וכעת מעוניינים לשדרג את דירת המגורים שלהם. לגביהם העלאת מס הרכישה הינה משמעותית ביותר ותמנע מהם את השדרוג ברמת החיים - לא נראה כי זו הייתה כוונת המחוקק".