פנסיה לחיילים, עכשיו

במקום תוספת שכר, תנו להם פנסיה. כך הם גם ירוויחו בחיים האזרחיים דמי ניהול נמוכים

חיילים וקצינים ביום הזיכרון / צילום: רויטרס
חיילים וקצינים ביום הזיכרון / צילום: רויטרס

כמה מאלה שמתחילים לקרוא את המאמר הזה בכלל פותחים את המעטפה שבה מגיע הדו"ח הפנסיוני התקופתי? כמה מהקוראים יודעים בכלל מהו גובה דמי הניהול המופקעים שגובים מהם סוכן הביטוח וקרן הפנסיה? כמה מהקוראים מבינים את הקשר בין סביבת ריבית אפסית לבין תהליך הקיצוץ בגובה הפנסיה הצפויה להם?

כמה מהקוראים הצעירים ערים לעובדה, שאם הם לא מבית עשיר, צפויה להם פנסיה עלובה וזיקנה על סף העוני?

אם יש מחדל חינוכי גדול זהו המחדל של היעדר הדרכה פיננסית מינימלית לצעירים, למשל בבתי ספר תיכוניים, על מהות הפנסיה וזכויותיהם העתידיות מול המעביד. עשרות אלפים צעירים מסתובבים בין מעסיקים שונים, לא יודעים שזכותם לדרוש מהמעביד לקבל את ההפרשות לפנסיה דרך סוכן ביטוח שהם בחרו ולקרן הפנסיה שהם בחרו. מיליארדי שקלים הולכים לאיבוד לאלה שחושבים שיישארו צעירים לנצח ולא פותחים את המעטפה. כרגע יש 2 מיליארד שקלים אבודים כאלה בקרנות הפנסיה.

יש עכשיו הזדמנות לתקן את המצב, והיא כולה בידיהם של שר האוצר משה כחלון ושר הביטחון משה יעלון.

בתקציב המדינה החדש יש 700 מיליון שקל לשיפור שכרם החודשי של חיילי הסדיר ב-25%, החל משנת 2016. הלוחמים אמורים לקבל 1,830 שקל, תומכי הלחימה יקבלו 1,334 שקל, והג'ובניקים יקבלו 935 שקל.

הרעיון הוא כזה: צה"ל יפתח לכל חייל סדיר קרן פנסיה, אליה תועבר תוספת השכר, או חלקה הגדול. במועד השחרור יוכל החייל לעשות כרצונו עם החיסכון. צה"ל יפרסם מכרז בין קרנות הפנסיה, שיתמודדו על פרמטר אחד עיקרי: הקרן שתציע את דמי הניהול הנמוכים ביותר - תזכה במכרז.

לקראת השחרור החיילים יקבלו תדריך על זכויותיהם הפנסיוניות מול המעבידים בעתיד, וייקחו איתם לחיים האזרחיים נכס חשוב מאין כמוהו: קרן פנסיה עם דמי ניהול נמוכים, שאי אפשר לשנות אותם לעולם, שהמעבידים בעתיד יחויבו להעביר אליה את ההפרשות הסוציאליות.

החיסכון בסוף השירות הסדיר יהיה קטן ולא משמעותי, בעצם רק חיסכון סמלי, אבל דמי ניהול נמוכים שווים מאות אלפי שקלים לאורך החיים

למשה כחלון זה טוב כי מדובר בצעד בעל השלכות חיוביות בתחום החיסכון ובעקיפין על הקופה הציבורית. למשה יעלון זה טוב כי מציקים לו בעניין הפנסיה של אנשי הקבע.

ממשה עד משה.