הצעת חוק: ביטוח על פיקדונות בסכום של עד 250 אלף שקל

ח"כ אלי כהן (כולנו) וח"כ יואב קיש (ליכוד) הגישו הצעת חוק פרטית להחלת ביטוח על פיקדונות בנקאיים ■ הביטוח יחול רק על פיקדונות בבנקים קטנים, שנתח השוק שלהם קטן מ-5%

ח"כ אלי כהן (כולנו) וח"כ יואב קיש (ליכוד) הגישו הצעת חוק פרטית להחלת ביטוח פיקדונות ללקוחות שיפקידו את כספם בבנקים קטנים, שנתח השוק שלהם קטן מ-5%. לפי ההצעה, הביטוח יהיה מוגבל לסכום מרבי של 250 אלף שקל ללקוח ועלותו תמומן מתקציב המדינה או בדרך של מתן ערבות מדינה.

הח"כים הסבירו כי הגבלת נתח השוק בשיעור של 5% נועדה לייצר "הגנת ינוקא" לבנקים קטנים וחדשים מצד אחד וכדי שלא להטיל עלויות ביטוח מיותרות בבנקים גדולים מן הצד השני. להערכתם, מדובר בצעד שיסייע לבנקים חדשים, לרבות אינטרנטיים וחברתיים להתחיל את פעילותם, ולבנקים קטנים לצמוח. בכך מקווים הח"כים לסייע למאמצי שר האוצר משה כחלון להגברת התחרות במערכת הבנקאית.

הח"כים מצטטים מחקר שערך בנק ישראל בנושא, שלפיו מספר המדינות שיש בהן ביטוח גדל בשנים האחרונות- מ-84 מתוך 189 המדינות שבמדגם בשנת 2003 (47%) ל-112 מתוכן בסוף 2013 (59% מהמדינות), זאת כאשר ב-96% ממדינות אירופה יש ביטוח פיקדונות.

עוד עולה כי גובה הכיסוי של הביטוח משתנה באופן משמעותי ממדינה למדינה, גם באופן מוחלט וגם באופן יחסי להכנסה לנפש, והוא נע מכיסוי של סכומים נמוכים- 50 אלף אירו - עד למאות אלפי אירו.

ח"כ יואב קיש אמר כי: "הדרך לשיפור מצבו הכלכלי של האזרח הקטן עוברת בראש ובראשונה דרך הגנה על כספו. הצעת חוק זו תייצר את הבסיס העסקי להגברת התחרות בשוק הבנקאי. המדינה תהיה אחראית לפיקדונות כך שציבור הלקוחות לא יחשוש להפקיד את כספו גם בבנקים חדשים. הצעת החוק תאפשר כניסת שחקנים חדשים לשוק הבנקאות וזאת על מנת להוריד את העלויות הפיננסיות ויוקר המחיה".

ח"כ אלי כהן אמר כי: "רמת הביטחון שמייחס הלקוח לבנק איתו הוא עובד היא מכרעת. הצעת חוק זו, יחד עם חוקים משלימים נוספים כדוגמת חוק נתוני אשראי, יסייעו בפתיחת בנקים חדשים, היקף גידול של הבנקים הקטנים וכן זרז להקמת בנקים אינטרנטיים וחברתיים".