כשהתפוזים ידברו אלינו בסופרמרקט - מה הם יספרו?

תערוכת EXPO2015 במילאנו הציגה את הסופרמרקט העתידי ■ בתפריט: מהו מקור השמן בטונה שעל המדף, איזה ממרח יתאים לפסטרמה שנקנה, ובאיזו שיטה השתמשו לגידול העגבניות ברוטב לפסטה שאנחנו אוהבים?

הסופרמרקט העתידי /צילום: טל לייזר
הסופרמרקט העתידי /צילום: טל לייזר

מה אם הייתי אומרת לכם שהחלב והקוטג' שאתם קונים בסופר יוכלו לעדכן אתכם, רגע לפני שאתם מכניסים אותם לעגלה, היכן הם יוצרו ומתי, כמה קלוריות הם יוסיפו למאזן היומי שלכם, ואפילו יוכלו לדבר על ערכים בריאותיים ועל ערכים של איכות סביבה, ולהציע מוצרים נוספים שישתלבו איתם הכי טוב?

כל זה נשמע היום דמיוני, אבל מסתבר כי בקרוב זו תהיה המציאות היומיומית של כולנו - ככה נקנה בסופר עד שנת 2020. את כל החידושים האלה הציגה רשת COOP בתערוכה העולמית EXPO2015, שנערכה לפני מספר שבועות במילאנו. בתערוכה הוקמה חנות סופרמרקט לכל דבר, שסיפקה למעשה קפיצה בזמן ל-2020.

כבר בכניסה לחנות ממוקמת נקודת מכירה מעוצבת ועדכנית שמתקשרת עם הקונים, כך שמדובר בחוויית קנייה אחרת לגמרי ממה שהכרנו בקמעונאות.

בזמן שרשתות השיווק אצלנו מדברות על מחירים, הוזלות ומבצעים, סופרמרקט העתיד מדבר בשפה אחרת לגמרי - הוא יודע לזהות כל לקוח שנכנס, הוא מכיר את אורח החיים שלו, מה הוא אוהב לאכול או לבשל, ומהם הצרכים הבריאותיים שלו; כך הוא יכול להציע לו הרבה יותר ממבצע.

לצד הריחות והטעמים מקבל הצרכן מידע חשוב, שעוזר לו לקבל החלטות בזמן הקנייה, ולהרגיש איתן טוב גם אחר כך בבית, בזמן השימוש במוצר. לדוגמה, לצד כל מוצר מציע צג חכם אופציות שימוש - האם הפסטרמה שנקנה עכשיו מתאימה רק לסנדוויץ' או אולי גם להקפצה? האם היא מיועדת לאכילה בבית או שהאריזה מאפשרת זאת גם בחוץ? ואפילו - איזה ממרח או לחם הכי מתאימים לפסטרמה הספציפית הזאת?

האינטרנט של הדברים וביג-דאטה

איך זה יקרה? כולנו שמענו כבר את המושג "האינטרנט של הדברים", טכנולוגיית IOT - אותם חיישנים שאוספים המון אינפורמציה, לעתים כל-כך מרובה ומגוונת שקשה להכילה. אז זהו, שסופרמרקט העתיד ידע לעשות שימוש בביג-דאטה, לנתח אותו ולהנגיש אותו עבור כל אחד מאיתנו מהרגע שניכנס לסופרמרקט ואפילו עוד לפני.

הסופרמרקט העתידי כבר כאן, זמין ומוכן לכל רשת שתרצה לדבר אל הצרכן שלה בשפה של נוחות, בריאות - שפה של חוויית קנייה, המשלבת את העולם הווירטואלי עם העולם הפיזי במגוון אינסופי של דרכים.

ניקח לדוגמה את סיפורה של קופסת טונה: ברגע שהיד שלנו תעשה דרכה לאסוף את הטונה מהמדף, חיישן חכם יקלוט את התנועה, ומיד ייפתח בפנינו מסך שיספר לנו עליה הכול - אנחנו נדע בדיוק איזה זן של טונה נארז בקופסה, היכן גדלו הדגים ובאילו תנאים, ומהם מקורות השמן והמלח. יסופר לנו על טכנולוגיית האריזה וחומרי האריזה, וכמובן כל המידע בנושא איכות הסביבה עם ציון של טביעת רגל פחמנית.

גם חוויית האכילה הצפויה לנו לא תיזנח: יספרו לנו באיזו הזדמנות כדאי לאכול את הטונה, לאילו מתכונים היא מתאימה, בבית או בפיקניק, וגם כמה הטונה תתרום לבריאותינו עם רשימת הערכים התזונתיים והתועלות הבריאותיות.

כשתיגשו לאסוף רוטב של לפסטה, מייד ייפתח מסך שיספר הכול על השדות שבהם גודלו העגבניות - שיטת הגידול והאיסוף, וכמובן מיקום השדה הספציפי.

הסופרמרקט העתידי אינו רק חכם ומתוחכם, הוא גם סטרילי - את הפירות מהמדף יאסוף ויארוז עבורנו רובוט. האווירה במקום נקייה, מעוצבת עד הפרט הכי קטן, והקונים מסתובבים עם עגלת קניות מקרטון שהופכת לארגז מצרכים הנכנס בקלות לרכב. הם כמובן יביאו איתם את העגלה לקנייה הבאה - איכות סביבה כבר אמרנו?

כדי לסיים בנימה בינלאומית, דעו שבסופרמרקט של העתיד תוכלו לסיים את הקנייה בעמדת השילוח ולשגרה לכל מקום בעולם. העתיד, מסתבר, נמצא ממש מעבר לפינה.

■ הכותבת היא מנכ"לית חברת חדשנות מעשית.