דורית סלינגר מתנגדת להפרטת הבורסה במתווה הנוכחי

על פי ההערכות באוצר רואים במסלקה מונופול כך שהעברתה לידי בעלי המניות של הבורסה עלולה לפגוע בתחרות עתידית בבורסה

דורית סלינגר/ צילום: עידן גרוס
דורית סלינגר/ צילום: עידן גרוס

מכשול בדרך להפיכת הבורסה בת"א לחברה בע"מ. ל"גלובס" נודע כי לאחר שיו"ר הבורסה הצליח לאחרונה להגיע למתווה חלוקת מניות מוסכם בין חברי הבורסה, חווה רשות ני"ע, בראשות פרופ' שמואל האוזר, קושי בקידום החקיקה הנלווית שתאפשר את השלמה תיאגוד הבורסה. ככל הידוע, הקשיים נובעים מהתנגדותה של הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, דורית סלינגר, לנוסח החקיקה שמובילה רשות ני"ע.

סלינגר והאגף בראשו היא עומדת, מתנגדים ככל הידוע לתיאגוד הבורסה יחד עם המסלקה שפועלת תחתיה כמקשה אחת. מבחינת האוצר המסלקות הינה מונופול כך שמתן הבעלות בה לבעלי המניות העתידיים בבורסה עלולה לפגוע בתחרות עתידית בבורסה. מנגד, בסביבת הבורסה ורשות ני"ע רואים במסלקה חלק מרכזי מהליך התיאגוד - שבלעדיו אין היגיון בהפיכת הבורסה חברה בע"מ. מהאוצר נמסר כי "המשרד בחן את השינוי המבני בבורסה". מרשות ני"ע לא נמסרה תגובה.

בחודש שעבר אישרו חברי הבורסה - בנקים ובתי השקעות - מתווה פשרה לחלוקת המניות בין החברים לאחר הפיכתה של הבורסה לחברה לפי המתווה המוסכם יקבלו הבנקים כ-70% ממניות הבורסה במקום כ-80% שהיו אמורים לקבל לפי המתווה המקורי של יו"ר הבורסה, אמנון נויבך. שיעור הגידול בחלקם של בתי ההשקעות ביחס למתווה המקורי יגיע מחלקם של חברים בעלי וותק הנמנים עם מערכת הבנקאות.

ואולם, עדיין נותרו שתי משוכות מהותיות בדרך להפיכת הבורסה לתאגיד: הגעה להסכמה עם עובדי הבורסה, שהכריזו על סכסוך עבודה ושרוצים כ-8%-10% ממניות הבורסה; וקביעת המסגרת החוקית משפטית, שאותה מובילה רשות ני"ע.

לגבי היבט קידום החקיקה, לא ניתן עדיין לחזות מתי יושלם - כשהדמות הדומיננטית שתכריע בנושא היא שר האוצר, משה כחלון. תזכיר החוק בנושא טרם אושר על ידו, וזאת לאור כמה הסתייגויות שעלו באוצר ביחס לתזכיר שאישרה רשות ני"ע, כאמור.

מבחינת הרשות, ההצעה לשינוי מבנה הבעלות בבורסה, נועדה "להפוך את הבורסה לגורם תחרותי ויעיל יותר מכפי שהוא היום, המסוגל להוות תחרות משמעותית לבורסות בשווקים בינלאומיים ולזירות מסחר אלטרנטיביות בארץ ובחו"ל. מטרה נוספת של ההליך האמור, היא הרחבת בסיס החברות בבורסה והנגשתה למספר גדול יותר של גורמים בעלי זכות מסחר". לפי שעה הליך החקיקה מתעכב ולא ברור כיצד יכריע השר.

עם זאת, לרשות ני"ע ולבורסה יש גם הצלחה ביחס לקידום הליך התיאגוד. לאחרונה חשפנו כי ככל הנראה כבר יש הבנה עם רשות המסים שלפיה המס על מניות הבורסה שיקבלו החברים ישולם בעת מכירת המניות, ולא כבר במועד קבלתן.

המהלך להפיכת הבורסה לחברה בע"מ הפך בחודשים האחרונים למהלך הדגל שמובילות רשות ני"ע והבורסה עצמה, בתקווה לשפר את מצבו של שוק ההון המקומי. יש הקוראים למהלך "הפרטת הבורסה", הגם שאין כאן הפרטה, משום שהבורסה איננה גוף ממשלתי אלא פרטי. אז במה כן מדובר? בהפיכת הבורסה לחברה בע"מ, שפועלת למטרות רווח, ושמניותיה יכולות להיסחר ולהימכר, ושמותר לה לחלק רווחים לבעליה.

המטרה והתקווה היא שתשנה את אופיה ותפעל טוב יותר להשאת רווחיה, וכפועל יוצא תמלא טוב יותר את תפקידה כמקום המפגש של גופים וציבור שמעוניינים להשקיע את כספיהם, עם גופים שמחפשים מימון. בין היתר מקווים ברשות ני"ע ובבורסה כי הפיכת הבורסה לחברה בע"מ גם תאפשר בעתיד לגוף בינלאומי, דוגמת רשתות בורסות זרות, להפוך לבעלים של הבורסה המקומית, ובכך להביא לקידומה.

הרעיון לתיאגוד הבורסה עבר לפסים אופרטיביים לאחר שהוועדה לשכלול המסחר ולעידוד הנזילות בבורסה, בראשות פרופ' משה בן חורין - שהוקמה על רקע שפל במחזורי המסחר בבורסה, פרסמה בפברואר 2014 את הדוח הסופי שלה, בו המליצה בין היתר להפוך את הבורסה לתאגיד למטרות רווח.

עדיין אין לוח זמנים לתיאגוד הבורסה, כשבסביבת הבורסה ורשות ני"ע מקווים שהמהלך יבשיל אי שם במהלך הרבעון הראשון של 2016. מה נעשה עד כה בהקשר זה? אמנון נויבך, יו"ר הבורסה, הוא האחראי על ההסכמה על חלוקת הון המניות - מהלך שכבר קודם כשהמתווה שלו זכה לאישור אסיפת חברי הבורסה; ואילו רשות ני"ע עובדת על החקיקה.

נציין כי לאחר השלמת הפיכת הבורעיסוקה העיקרי של מסלקת הבורסה הינו סליקת ניירות ערך, למעט נגזרים, ומתן שירותי משמורת מרכזית לני"ע.כמו כן, בבורסה ישנה גם מסלקת המעו"ף, שהוקמה ב-1993 עם השקת שוק הנגזרים והיא אחראית לסליקת האופציות והחוזים העתידיים הנסחרים בבורסה. מדוחות הבורסה לשנת 2014 עולה כי סך הכנסות הבורסה באותה שנה הסתכמו בכ-244 מיליון שקל, כאשר ההכנסות ממסחר וסליקה עמדו על 141 מיליון שקל וההכנסות משירותי מסלקה הסתכמו ב-23.5 מיליון שקל. יחדיו ההכנסות הללו כ-75% מסך הכנסות הבורסה.

הסליקה משלימה את פעולת המסחר, כאשר בתהליך הסליקה מועברים מצד אחד ני"ע מהמוכר לקונה ומצד שני התמורה הכספית מהקונה למוכר. מסלקת הבורסה, שנוסדה ב-1966, והינה חברה בת של הבורסה בת"א, והיא מפוקחת על ידי רשות ני"ע. רבית חברי הבורסה הינם גם חברי המסלקה. חברי בורסה שאינם חברי מסלקה סולקים את פעילותם באמצעות חבר מסלקה, כאשר דירקטוריון מסלקת הבורסה מתמנה על ידי דירקטוריון הבורסה.

בבורסה מציינים עוד שמבחינה משפטית פועלות שתי המסלקות כחברות נפרדות מהבורסה, אולם מבחינה פונקציונלית הן פועלות כחלק בלתי נפרד ממנה - המסלקות מופעלות על ידי עובדי הבורסה, משתמשות בתשתית המחשוב של הבורסה והן ממוקמות פיזית בבניין הבורסה. המסלקות מהוות חלק מרכזי מהבורסה, ולמעשה, ללא הכללת המסלקות בגוף שיעבור תהליך תיאגוד, הפוטנציאל בגוף שיהפוך לחברה בע"מ ייקטן משמעותית - הן ביחס ליכולתו לשלוט בעתיד הבורסה והן כפוטנציאל לרכישה על ידי גוף בינלאומי, דוגמת בורסה זרה.