עסקת עתק לפרמיירליג: תקבל קרוב למיליארד ד' מ-NBC

רשת הטלוויזיה האמריקאית האריכה את הזיכיון שלה לשידורי ליגת הכדורגל האנגלית בארה"ב בשש שנים נוספות, עבור סכומים גבוהים משמעותית ביחס לחוזה הנוכחי בין הצדדים ■ הפרמיירליג צפויה לגרוף סך של 13 מיליארד דולר מזכויות שידור בשנים 2016-2019

מנצ'סטר סיטי מול ווסט ברומיץ', פרמיירליג / צלם: רויטרס
מנצ'סטר סיטי מול ווסט ברומיץ', פרמיירליג / צלם: רויטרס

NBC האריכה את זיכיון שידורי הפרמיירליג שלה בארה"ב בשש שנים נוספות, מ-2016/17 עד 2021/22. החוזה הקיים של הרשת עם הליגה האנגלית עומד על 249 מיליון דולר לשלוש שנים (ממוצע של 83 מיליון דולר לעונה), ועל-פי ה"ספורטס ביזנס דיילי", ההסכם החדש יהיה שווה "צפונה מ-800 מיליון דולר, ואולי אף קרוב יותר למיליארד דולר" (בין 133 ל-166 מיליון דולר לעונה).

בפרמיירליג הבהירו למתמודדות במכרז כי במידה וההצעה היקרה ביותר שתוגש תהיה גבוהה ב-15% לפחות ביחס לזאת שאחריה - לא יתקיים סיבוב שני של התמחרות, ואכן כך קרה בפועל. 

לפי הדיווחים בארה"ב, NBC גברה על הצעות מצידן של רשתות ESPN ו-FOX, שרצו לשים את ידן על הפופולריות הגואה של הפרמיירליג במדינה: בכתבה שפורסמה ב"ניו יורק טיימס" בדצמבר, דווח כי משחקי ליגת הכדורגל האנגלית גורפים יותר צופים מאשר ליגת ה-NHL (הוקי קרח). אגב, גם רשת הספורט של ממשלת קטאר, beIN, שמחזיקה בערוצים בארה"ב בהן היא משדרת בין היתר את ליגות הכדורגל של איטליה וספרד - השתתפה לפי הפרסומים במכרז הנוכחי. 

לאחר שהשלימה את מכירת זכויות השידור בבריטניה לרשתות Sky ו-BT לעונות 2016/17-2018/19 עבור סכום שיא של 5.136 מיליארד ליש"ט, הפרמיירליג מקווה כי תצליח להשיג בין 3 ל-3.5 מיליארד ליש"ט נוספים מהזכיינים השונים שלה ברחבי העולם עבור העונות המדוברות (ובסך הכל כ-8.5 מיליארד ליש"ט, שהם כ-13 מיליארד דולר). בכך, הפרמיירליג תשמור על מעמדה כליגת הספורט השנייה הכי מכניסה בעולם מזכויות שידור, בכלל הענפים - אחרי ה-NFL האמריקאית. במעגל שלוש העונות הנוכחי משלמים הערוצים בחו"ל לפרמיירליג כ-2.2 מיליארד ליש"ט, כאשר היבשת שאחראית על מרבית הסכום היא אסיה (940.8 מיליון ליש"ט, על-פי העיתונאי ניק האריס).

להסכמי השידורים העצומים של הפרמיירליג יש כמובן השפעה ישירה על 20 המועדונים המשתתפים בה, שכל אחד מהם צפוי לקבל תמלוגי טלוויזיה מינימליים של כ-100 מיליון ליש"ט החל מעונת המשחקים הבאה.