ביה"ד להגבלים: אל-על היא מונופול בשירותי אבטחת הטיסות

הממונה על ההגבלים הכריז על אל-על כמונופול בתחום אבטחת הטיסות עוד ב-2012, אך חברת התעופה ערערה על ההחלטה ■ ביה"ד פסק כי ההכרזה תיוותר על כנה

בחודש ספטמבר 2012 הכריז הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, על אל-על כמונופול בתחום שירותי אבטחת טיסות לחברות התעופה הישראליות בחו"ל. בעקבות הכרזה זו יצאה אל-על למאבק משפטי נגד המהלך.

היום (ג') הותר לפרסום פסק דין של שופטת בית הדין להגבלים עסקיים, תמר בזק-רפפורט, לפיו הכרזת הממונה על אל-על כמונופול בנושא האבטחה תיוותר על כנה. בכך דחה בית הדין את הערר שהגישה אל-על בעקבות הכרזת הממונה כאמור.

ההכרזה ניתנה על רקע החשש שאל-על תנצל לרעה את מעמדה המונופוליסטי מול חברות ישראייר וארקיע במתן שירותי האבטחה. לחשש הזה הצטרפה השופטת בזק-רפפורט, שקבעה בפסק הדין כי "מן הראיות עלה כי לאל-על אפשרות מעשית לעשות שימוש בכוחה המונופוליסטי בתחום שירותי אבטחת תעופה לחו"ל, על מנת לפגוע במתחרותיה. דוגמה בולטת לכך עולה מיכולתה של אל-על להימנע מאספקת שירות".

יצוין כי על-פי הנחיות השב"כ, פעילותן של חברות התעופה הישראליות בחו"ל מותנית בקבלת שירותי אבטחת תעופה, הניתנים באופן בלעדי על-ידי אל-על.

במהלך שנת 2010 הודיעה אל-על על כוונתה לחדול ממתן שירותי אבטחה לחברות התעופה הישראליות המתחרות בה, ועל רקע החשש שהודעת אל-על תוביל להפסקת פעילותן בחו"ל, החלה רשות ההגבלים העסקיים בבדיקה. הבדיקה הובילה להכרזה על החברה כמונופול, וכאמור החברה ערערה על ההחלטה לבית הדין.

אל-על טענה במסגרת ההליך, בין היתר, כי שירותי האבטחה נושאים אופי "ממלכתי ציבורי" ולא מסחרי, ולמעשה אגף הביטחון של אל-על מעניק שירות טכני - שנכפה עליה על-ידי המדינה לתת אותו - וכפוף להוראות השב"כ, ללא כל שיקול-דעת, ולא ניתן להחיל את חוק ההגבלים בנושא זה.

השופטת בזק-רפפורט דחתה את טענות אל-על: "אינני סבורה כי מעורבות המדינה בתחום השירות הנידון שוללת כל חשש מפני שימוש לרעה בכוח מונופוליסטי. מדובר בשירות חיוני לפעילות המסחרית של חברות התעופה הישראליות, תשתית שבלעדיה לא תוכלנה החברות לפעול ולטוס אלא בארץ. במובן זה מחזק אופיו של השירות את הצורך בהכרזה, על מנת לאפשר התערבות של רשות ההגבלים העסקיים במקרה המתאים ומתן הוראות לבעל מונופולין".

בית הדין הוסיף כי הפעילות המסחרית של חברה המתחרה באל-על עשויה להיפגע אנושות במקרה שאל-על לא תספק את שירות האבטחה, ובמקרה שמניעת השירות לא תהיה מוצדקת, הרי שזה ייחשב לניצול מעמד לרעה של כוח מונופוליסטי והפרה של חוק ההגבלים.

נכון להיום אל-על מחויבת לספק את השירות לכלל החברות (על-פי הסכם עם המדינה) עד שנת 2017, אך בית הדין הבהיר כי "המחויבות אינה מבטיחה את מתן השירות בפועל, והיא גם קצובה בזמן. יתר על כן, במהלך התקופה עלולות להתעורר מחלוקות - אמיתיות או מדומות - באשר לתוקפה של ההתחייבות, ועמן האפשרות לשימוש שעשוי להיות פסול - לשם פגיעה במתחרים".