השבועון "אקונומיסט" יימכר למשפחת אניילי ב-731 מ' ד'

בכך השלימה פירסון את יציאתה מעסקי העיתונות הכלכלית המודפסת, אחרי שמכרה את היומון "פייננשל טיימס" להוצאת ניקיי היפנית בחודש שעבר

אקונומיסט
אקונומיסט

חברת ספרי הלימוד הבריטית פירסון הסכימה למכור את אחזקתה בשבועון החדשות הבריטי "אקונומיסט", שנוסד לפני 172 שנים, ב-731 מיליון דולר (469 מיליון ליש"ט) לחברת אקסור האיטלקית.

בכך השלימה פירסון את יציאתה מעסקי העיתונות הכלכלית המודפסת, אחרי שמכרה את היומון "פייננשל טיימס" להוצאת ניקיי היפנית בחודש שעבר.

אקסור, חברת ההשקעות של משפחת אניילי, בעלת השליטה ביצרנית הרכב פיאט-קרייזלר, תשלם 227.5 מיליון ליש"ט תמורת 27.8% מהמניות הרגילות של קבוצת "אקונומיסט", בתוספת כל מניות B המיוחדות בקבוצה ב-59.5 מיליון ליש"ט. המניות הרגילות הנותרות של פירסון יירכשו על-ידי קבוצת "אקונומיסט" עצמה ב-182 מיליון ליש"ט, לפי ההודעה שפרסמה הבוקר (ד') פירסון.

העסקה מסיימת את מעורבותה של פירסון בעסקי ההוצאה לאור של חדשות אחרי יותר מ-50 שנה, בעקבות מכירת קבוצת "פייננשל טיימס" לניקיי היפנית ב-1.3 מיליארד דולר בחודש יולי. ההכנסות משתי העסקאות יאפשרו למנכ"ל פירסון, ג'ון פאלון, את המימון להבראת עסקי ספרי הלימוד של החברה.

"פירסון ממודקת כעת ב-100% באסטרטגיית ספרי הלימוד העולמית שלה", מסר פאלון בהודעתו. "עולם ספרי הלימוד משתנה במהירות, ואנחנו רואים הזדמנות פנטסטית להרחיב את עסקינו".

קבוצת "אקונומיסט" כוללת את השבועון האיכותי, יחידת המידע EIU וכותרים כמו CQ Roll Call. הקבוצה דיווחה על רווח תפעול של 60 מיליון ליש"ט ממכירות בסך 328 מיליון ליש"ט בשנה הפיננסית שהסתיימה במארס 2015.

ל"אקונומיסט", שנערך בלונדון מאז שנת 1843 ונקרא על-ידי פוליטיקאים ומנהיגים עסקיים רבים, יש תפוצה של כ-1.6 מיליון גיליונות. פירסון מסרה ב-25 ביולי כי היא במגעים עם מועצת המנהלים של קבוצת "אקונומיסט" על מכירת אחזקותיה בקבוצה.

פירסון היא הוצאת ספרי הלימוד וקורסי הלימוד הגדולה בעולם. תקבולי העסקאות של מכירת "פייננשל טיימס" ו"אקונומיסט" יאפשרו לחברה לממן צמיחה בעסקי הלימוד המקוונים שלה. לאחרונה איבדה החברה כמה חוזים בארה"ב, ומכירותיה במחצית השנה האחרונה דשדשו על רקע הירידה בביקוש לספרי לימוד במכללות.

אקסור האיטלקית מחזיקה גם ביומון האיטלקי "לה סטמפה". פיאט היא בעלת העניין הגדולה ביותר בקבוצת המדיה RCS, שמוציאה לאור את היומון האיטלקי הנפוץ ביותר, "קוריירה לה סרה". ג'ון אלקמן, 39, מנכ"ל אקסור, הוא גם חבר בדירקטוריון ניוז קורפ, תאגיד התקשורת של רופרט מרדוק.

ייתכן כי גם אחזקותיה של פירסון בהוצאת הספרים פינגווין רנדום האוס, 47%, תעמוד למכירה. מאוקטובר תהיה לפירסון אופציה למכור את האחזקה הזו, לפי הסכם עם ברטלסמן הגרמנית, שמחזיקה ביתר מניות פינגווין. מקורות יודעי דבר מעריכים כי ברטלסמן תקנה את כל האחזקה של פירסון או חלק ממנה.