תוכנית החילוץ של מכבי נתניה, בחסות עיריית נתניה

הקריטריונים העירוניים לתמיכות שונו, כך שסללו את דרכה של הקבוצה לקבל הלוואה בשווי 7.5 מיליון שקל, שלה תערוב העירייה ■ המניות עשויות לעבור לידיו של המנכ"ל דורון אוסידון

תוכנית החילוץ של מכבי נתניה מהמצב הכלכלי הקשה אליו נקלעה, בעקבות ההתמוטטות הכלכלית של הבעלים אלי שגב - ממשיכה להתקדם (בחסותה של העירייה). כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", ראשי הקבוצה הניעו מהלך של לקיחת הלוואה בנקאית, שתכסה חלק ניכר מהחובות של המועדון, דבר שיכול היה להתאפשר רק באמצעות השגת ערבות "חזקה", שכן גופים פיננסיים לא ימהרו להעניק אשראי למועדון כדורגל שנמצא על-פי תהום פיננסי.

כעת, צעד משמעותי ראשון בדרך לשם הושג: אתמול (ד') אישרה מועצת העיר של נתניה שינוי בקריטריונים של מבחני התמיכות לקבוצות ספורט, מתוך כוונה ברורה לסייע למכבי נתניה. על-פי השינוי, תוכל העירייה להעניק ערבויות להלוואות לקבוצות ספורט ייצוגיות, בתנאי שאלו משחקות באצטדיון בעל תו תקן בינלאומי. השלב הבא, בעוד כעשרה ימים מהיום - יהיה אישור הענקת הערבות, שאיתו יפנו ראשי מכבי נתניה אל הבנקים.

על-פי הערכות, גובה ההלוואה אותה תיקח הקבוצה יעמוד על כ-7.5 מיליון שקל, לתקופה של כשמונה שנים. הערבות תינתן לבנק כנגד התמיכות השנתיות של העירייה שעומדות על כ-2 מיליון שקל, ולפיכך תהפוך את ההלוואה לבעלת סיכון נמוך - ותאפשר גם להוצאות המימון להתכווץ משמעותית. במועדון מעריכים כרגע את סך ההחזר השנתי, אחרי הריביות - במיליון שקל. יש לציין כי אותם 7.5 מיליון שקל לא ינקו באופן מוחלט את חובות המועדון - אך חלק ניכר ועיקרי מהם.

לעיריית נתניה ישנו אינטרס כלכלי מובהק לשמור את מכבי נתניה "בחיים", מלבד האינטרס הציבורי הברור מאליו. כזכור, היא זאת שהשקיעה את רוב הכספים בבניית האצטדיון החדש בעיר, שנפתח ב-2012, ועלותו הסתכמה בכ-240 מיליון שקל. במידה וקבוצת הכדורגל הבכירה בעיר תקרוס, המגרש יהפוך ל"פיל לבן".

מי שמנהל כיום את מכבי נתניה בפועל הוא המנכ"ל דורון אוסידון, יו"ר הפועל ת"א לשעבר (בעידן אלי טביב), בפיקוח העירייה ובצמוד לחבר המועצה יוסי דורון, ותחת ייפוי כוח של אלי שגב. הקבוצה עדיין רשומה תחת בעלות חברה של שגב היושבת במדינה האפריקאית קונגו - וכרגע מנסים בעירייה למצוא פיתרון להעברת המניות. אחת האופציות שהועלו היא העברת המניות לידיו של אוסידון, כתנאי להעמדת הערבות מצד העירייה.

על-פי הדוחות הכספיים של הקבוצה לעונת 2014/15 - היא סיימה את השנה בהפסד של 10.9 מיליון שקל, שרובו מתבטא בכספים שהתחייב שגב להעביר - אך כאמור, לא ביצע זאת בפועל.