טסים לבוסטון: מה יש לעיר להציע לתייר הישראלי?

אם מאסתם ביעדים הקלאסיים בארה"ב, בוסטון היא כנראה מה שאתם מחפשים ■ אתרים היסטוריים, שייט לוויתנים והקירבה לקיימברידג' מספקים שלל אטרקציות תיירותיות

מרכז העיר בוסטון / צילום: ספיר פרץ-זילברמן
מרכז העיר בוסטון / צילום: ספיר פרץ-זילברמן

אם אתם מתלבטים לאן לנסוע בשארית הקיץ או בחגי תשרי הבאים עלינו לטובה? בוסטון היא לוקיישן מעניין, בתנאי שאתם חובבי היסטוריה אמריקאית מושבעים ומאסתם ביעדים הקלאסיים.

ההגעה לעיר היפה הזו, שכמעט בכל פינה שלה ניצבים אנדרטה או מונומנט לכינונה של האומה האמריקאית, קלה יותר היום מבעבר, הודות לקו טיסות ישיר שאל-על חנכה באחרונה מנתב"ג לשדה התעופה לוגן בבוסטון 3 פעמים בשבוע (א', ג' ו-ה'). 12 שעות ורבע של זמן טיסה וכ-1,000 דולר לאדם בסוף אוגוסט במחלקת תיירים או כ-3,500 דולר בראש השנה במחלקת עסקים - ואתם בבוסטון, בירת מסצ'וסטס.

למעשה, מבוסטון, שנוסדה ב-1630 על-ידי מתיישבים פוריטנים שהגיעו מאנגליה - יצאה הבשורה. שם החלו המאבקים להשגת עצמאות מהכתר מהבריטי, שהידוע שבהם הוא "מסיבת התה של בוסטון" - מרד המסים הגדול שאירע ב-1773, 3 שנים לפני הכרזת העצמאות, והיווה את שורש המהפכה.

כיום בוסטון, שכאמור מילאה תפקיד מרכזי במלחמת העצמאות האמריקאית, נחשבת לעיר אוניברסיטאית ומסחרית חשובה, בה יושבות הנהלות של חברות ענק כמו ריבוק וג'ילט.

בשונה ממנהטן הסואנת, הממכרת והאהובה כל-כך על הישראלים, כמו גם על נחילי תיירים משאר הגלובוס, לבוסטון יש קסם וסטייל משלה, שמושך אליה למעלה מ-16 מיליון תיירים בשנה.

הנה כמה המלצות לבילוי בעיר ובסביבתה:

בעיר בוסטון

הבית של ג'ון קרי

לצד אין-ספור חנויות אופנתיות, בוסטון מציעה לא מעט ריאות ירוקות. אחת מהן היא פארק Boston Public Garden שבאגמון שבמרכזו אפשר לשוט בסירות דמויות ברבורים. ואחרי אתנחתא ירוקה, מומלץ לתור את העיר ברגל, לבד או בסיועו של מדריך מקומי. אחד המסלולים הרגליים הפופולריים נקרא "בנתיב החירות".

המסלול מסומן בלבנים אדומות המשולבות במדרכות ובכבישים ועובר ב-16 נקודות-ציון מרכזיות בנתיב העצמאות של ארה"ב. בין התחנות נמנים: ה"סטייט האוס" - בית הממשל בעל כיפת הזהב שם הוקראה ב-1776 הצהרת העצמאות של ארה"ב.

למרגלותיו נמצאת שכונת "ביקון היל" הוותיקה שהליכה בסמטאותיה מזמנת הצצה לאורבניות מצוחצחת: סמטאות נקיות, אדניות מטופחות להפליא, דלתות כניסה דקורטיביות ובתי שורה מרשימים. אחד מהם שייך לשר החוץ, ג'ון קרי.

תצפית פנורמית על כל העיר

קו הרקיע של בוסטון עמוס בגורדי-שחקים. בקומה האחרונה של אחד מהם, בניין פרודנשייל, יש תצפית פנורמית על כל העיר. התצפית, שנקראת Skywalk Observatory, לא מומלצת ביום מעונן וגשום שיכול להפתיע גם בקיץ.

מחיר: 17 דולר למבוגר ו-12 דולר לילד.

www.skywalkboston.com

לשוט באוטובוס

אחת הדרכים להכיר את העיר היא סיור ב-DUCKS. מדובר בכלי רכב אמפיביים שיודעים לנוע על כביש וגם לשוט בנהר (נהר צ'רלס). הרכבים הדו-פונקציונליים הללו נבנו על-ידי צבא ארה"ב במלחמת העולם השנייה עבור כוחותיו באוקיינוס השקט. הנהגים, שגם מדריכים את הסיור, מרביתם תיאטרליים ורעשניים למדי ולכן מתאים רק לחובבי הז'אנר. כך או כך, הם מסיעים את הדאק בנקודות ציון חשובות בהיסטוריה של בוסטון. לא מומלץ ביום גשום.

מחיר: 36 דולר למבוגר ו-25 דולר לילד (בגילאי 3-11)

www.bostonducktours.com

קולינריה ישראלית

את ניחוחות המטבח הישראלי אפשר להריח גם בבוסטון. חומוס, טחינה, קציצות ושאר מטעמים משובחים בתוך פיתה שנאפית במקום או סתם בצלחת, אפשר לאכול במסעדת BONAPITA של השף אילן ברניב, לשעבר תושב קריית אונו, המתגורר כיום בבוסטון.

במרחק לא גדול משם אפשר לנשנש מהפשטידות, מהכריכים, מהשקשוקות ומהמאפים המעולים של צורית אור, מפיקת קולנוע לשעבר שעברה לארה"ב והחליטה לפתוח את Tatte Bakery אחרי שהתאכזבה מהאוכל המקומי.

www.bonapita.com ; tattebakery.com.www

באזור בוסטון

במרחק נסיעה לא גדול מבוסטון ישנן מספר פנינים תיירותיות שלא כדאי להחמיץ, והן שוות טיולי "כוכב" של יום אחד. הנה כמה מהן:

לגעת בנעל של הרווארד

אי-אפשר לבקר בבוסטון מבלי לקפוץ לעיר האוניברסיטאית הסמוכה והמפורסמת קיימברידג', השוכנת מעברו השני של נהר הצ'ארלס, מרחק של כרבע שעה נסיעה מבוסטון. נמצאות בה האוניברסיטאות הנחשבות הרווארד והמכון הטכנולוגי MIT.

בהרווארד למשל, ניצב פסלו של ג'ון הרווארד, מהתורמים הראשונים של האוניברסיטה הקרויה על שמו. האגדה מספרת שמי שנוגע בקצה הנעל המוזהבת של הפסל, יזכה שאחד מילדיו ילמד במוסד היוקרתי.

המעוניינים לסייר בקמפוס - סיור מחכים יותר, כזה שכולל את כל הרכילות והסיפורים העסיסיים מתוך הקמפוס בעבר ובהווה, כמו למשל היכן גרה נטלי פורטמן הסטודנטית והיכן מאט דיימון כתב את סיפורו של וויל האנטינג - מוזמנים לשכור את שירותיהם של סטודנטים שנה רביעית המעבירים סיורים מודרכים כאלה תמורת תשלום - הכנסה מזערית ביחס לשכר הלימוד השנתי האסטרונומי שהם משלמים ועומד על 56 אלף דולר. הסכום המטורף הזה מסביר מדוע 60% מהסטודנטים באוניברסיטה חיים על מלגות שכר לימוד.

תצפית לוויתנים

אזור קייפ קוד נתפס כאתר נופש אחד גדול של מדינת מסצ'וסטס. אחת האטרקציות הכי שוות באזור היא תצפית לוויתנים. אפשר לצפות ביצור הימי המדהים והעוצמתי הזה - שהודות לאיסור דיג לוויתנים שהוכרז באזור מספרם עלה בשנים האחרונות - בהפלגות היוצאות מהנמל של העיירה פרובינסטאון.

העיירה הציורית הזו, כמאמר הקלישאה, נמצאת בקצה קייפ קוד, במרחק כשעתיים וחצי נסיעה מבוסטון, היא אחד הלוקיישנים הכי לוהטים בסצנת הגייז של מסצ'וסטס. עיירה עם חנויות קטנות מקומיות (הס מלהזכיר רשתות גדולות), מסעדות ובתי-קפה והרבה בתים צבעוניים ועליזים.

מחיר: 46 דולר למבוגר ו-31 דולר לילד בגילאי 5-12 (ילד מתחת גיל 4 חינם). כל התצפיות נמשכות בין 3 ל-4 שעות, בליווי הסבר מהקפטן.

www.whales.net

בית הכנסת העתיק ביותר בארה"ב

בעיר ניופורט, המרוחקת כשעתיים נסיעה מבוסטון, עומד על תילו בית הכנסת הראשון והעתיק ביותר בארה"ב. בית הכנסת האורתודוקסי, הקרוי Touro Synagogue, הוקם בשנת 1763, והוא פעיל עד עצם היום הזה. בשנת 1790 קיבלו יהודי העיר את ברכתו של נשיא ארה"ב באותם ימים, ג'ורג' וושינגטון, בעקבות ביקור שערך בעיר, לקיים חיי קהילה חופשיים, כולל שוויון זכויות. המבנה העתיק, שמבחוץ חף מגילויי דת יהודיים (מגן דוד וכאלה), השתמר להפליא.

ואם כבר הגעתם לניופורט, שווה לקחת סיור באוטובוס תיירים צבעוני ייעודי למטרה זו בין בתי העשירים, וליתר דיוק, בין הטירות ואחוזות הפאר שקשה לתפוס את גודלן.

www.tourosynagogue.org

קלווין קליין במחירים עממיים

לחובבי השופינג מומלץ להגיע לאאוטלט Wrentham Village Premium הממוקם כשעה וחצי נסיעה מחוץ לבוסטון. האאוטלט, המתפרש על שטח עצום, הוא בית ל-170 מותגים רבים ואהובים, החל מקלווין קליין וארמאני ועד קולומביה, ניין ווסט ועשרות מותגים אחרים המוכרים את מרכולתם בהנחות יפות.

www.premiumoutlets.com

* הכותבת הייתה אורחת אל-על ולשכת התיירות של מסצ'וסטס בבוסטון.

בוסטון / צילום: ספיר פרץ-זילברמן
 בוסטון / צילום: ספיר פרץ-זילברמן