עיריית ת"א משלמת 3-4 מ' ש' בשנה על ניקיון רחובות שאינו מבוצע

ממצאי חברת חקירות: נוכחות מנקי הרחובות הממוצעת - 60% מהנדרש והמשולם לקבלנים ■ העירייה: לא נהסס לפעול לתיקון הליקויים ■ תחקיר "גלובס"

"בכירים בעיריית תל-אביב-יפו יודעים על חשד להונאות בניקוי הרחובות - אבל מסתירים את המידע שבגינו משלמים מיליונים מיותרים לקבלני הניקיון", כך אומר ל"גלובס" מקור המעורה בתחום ניקוי רחובות תל-אביב, ומוסיף: "או שהם מחפים על בכירים באגף התברואה ועל בקרה לקויה (אולי) במכוון על עבודת קבלני הניקיון, או שמישהו חושש מהקשר של ארגוני פשע לעבודות הניקיון בעיר, או שיש משהו אחר מאחורי השתיקה. כך או כך - התושבים משלמי הארנונה ראויים לדעת מהו המצב ולקבל יותר ניקיון".

על-פי המידע שבידי "גלובס", בעיריית תל-אביב מצויים נתונים שהגיעו מחברת חקירות שהעירייה הפעילה למעקב אחרי ביצועי קבלני הניקיון של העירייה, הן בעקבות אירועים המוניים מיוחדים הן בתהליך ניקוי הרחובות השוטף והיום-יומי ברחבי העיר.

המידע שאספו החוקרים הפרטיים על פעילות קבלני הניקיון, שנאסף בסוף 2013 ותחילת 2014 הצביע על הנתונים הבאים: נוכחות מנקי הרחובות במשמרותיהם היא ברמה ממוצעת של כ-60% מהנדרש והמשולם, כאשר בצפון העיר הנוכחות של כ-70% מהמתחייב ואילו במרכז ובדרום העיר נוכחות המנקים היא כ-50% מהנדרש והמשולם לקבלנים. בתחום הפעלת מכונות טיאטוא הרחובות נמצא פער משמעותי במספר השעות שבגינן העירייה משלמת למספר השעות האמיתי שבהן המכונות מופעלות למעשה. פער גבוה יותר התגלה ביפו. בבדיקה של התייצבות הרכבים באתרי ריקון הפסולת - נתון המצביע גם הוא על ביצוע המכונות - התגלה כי הרכבים התייצבו בממוצע של 70% ממספר ההתייצבויות על-פי החוזים להפעלתם.

בבדיקת עבודות הניקוי באירועים מיוחדים של העירייה נמצא, כמו למשל בבדיקת ביצוע הניקיון אחרי מרתון תל-אביב בפברואר 2014, כי העירייה שילמה, בממוצע, ביתר של 40% מול העבודה בפועל של המנקים.

על-פי הערכה ראשונית של גורם בעירייה, לאור הממצאים בתקופה של חודשים אחדים בהם נאסף המידע, העירייה משלמת בשנה 4-3 מיליון שקל ביתר בעבור עבודות ניקיון הרחובות שאינן מבוצעות. המידע מצוי בידי מנכ"ל העירייה מנחם לייבה וגזבר העירייה משה גילצר.

לשאלה מה נעשה עם ממצאים אלה נמסר מעיריית תל-אביב: "מדובר בבדיקות יזומות שמבצעת העירייה מעת לעת במסגרת ביקורת פנימית. מדובר בטיוטת ממצאים שאסורה בשלב זה בפרסום על-פי חוק, ולכן לא ניתן ולא נכון לענות לעצם העניין. כמו תמיד, העירייה לא תהסס לפעול לתיקון הליקויים, אם יימצאו, בהתאם לדוח הסופי, מיד כאשר הוא יוגש".