ישראל וארה"ב ישתפו פעולה כדי למנוע התנגשויות של לוויינים בחלל

ראש מינהלת החלל: "במקרה שהאמריקאים מזהים עצמים שנמצאים במסלול התנגשות, הם מעבירים 96 שעות לפני ההתנגשות הצפויה התרעה למפעיל הלוויין - שמאפשרת להסיט את מסלולו ולהציל אותו"

לווין על רקע כדור הארץ / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
לווין על רקע כדור הארץ / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מינהלת החלל שבמשרד הביטחון והפיקוד האסטרטגי של צבא ארה"ב חתמו על הסכם חדש לשיתוף-פעולה כדי למנוע התנגשויות של לוויינים ושל עצמים בחלל. במסגרת ההסכם, שתי המדינות יקיימו מנגנון תיאום מוסכם ומוסדר שיבטיח פעילות שוטפת ורציפה בחלל - בדומה לזה שארה"ב מקיימת עם מדינות נוספות ובהן בריטניה, דרום קוריאה, קנדה, איטליה, אוסטרליה וגרמניה.

ראש מינהלת החלל במרכז לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) שבמשרד הביטחון, אמנון הררי, אמר כי במקרה שהאמריקאים יזהו מפגש צפוי של לוויין עם לוויין אחר, או עם בין לוויין ל"פסולת חלל" - הם יעבירו למדינה המפעילה את הלוויין האמור התרעה מוקדמת. בין העצמים שמשייטים בחלל ומסכנים לוויינים פעילים, גם חלקי טילים שהובילו בעבר לוויינים אל מסלולם מסביב לכדור הארץ ועוד אלפי לוויינים ששבקו חיים ועדיין נעים סמוך ללוויינים פעילים.

כ-50 מדינות בעולם מפעילות כיום לוויינים לצרכים שונים ובהם ריגול, תקשורת ומזג אוויר. "במקרה שהאמריקאים מזהים עצמים שנמצאים במסלול התנגשות, הם מעבירים 96 שעות לפני ההתנגשות הצפויה התרעה למפעיל הלוויין - שמאפשרת להסיט את מסלולו ולהציל אותו. בחלל יש כ-1,200 לוויינים פעילים ועוד כ-5,000 לוויינים שאינם פעילים והם למעשה פסולת חלל", אמר היום (ב') הררי בשיחה עם "גלובס".

במשרד הביטחון אמרו כי מדובר בהסכם בעל חשיבות רבה, על רקע התנועה הערה של עצמים בחלל ועל רקע העובדה שישראל מפעילה כמה לווייני תצפית (לצרכים צבאיים) בגובה של מאות קילומטרים ולווייני תקשורת שפועלים בגבהים של כמה עשרות אלפי קילומטרים. "עם השנים, החלל הופך להיות צפוף יותר-ויותר והמצב הזה מחייב מעקב סדור ושיתוף-פעולה בין מדינות. התנגשות של לוויין בלוויין אחר או בפסולת חלל, עלולה להוביל לפגיעה בלוויינים נוספים באופן שיקשה על המשך הפעילות במרחב הזה. ההסכם החדש ממצב את ישראל בשורה אחת עם המדינות שרואות עצמן שותפות לדאגה ליציבות בעולם ולביטחון הגלובלי ויתרום לביטחונה הלאומי של ישראל", אמר הררי.