פינוי-בינוי ענק: 1,900 דירות חדשות במקום 333 קיימות

מדובר בתוכנית המתייחסת למתחם ביאליק בעיר בית-שמש, בשטח של כ-130 דונם, שמתייחסת גם לשימוש נוסף מלבד מגורים ומציע גם לכלול 200 יחידות לדיור מוגן

פינוי בינוי / צילום: תמר מצפי
פינוי בינוי / צילום: תמר מצפי

תוכנית פינוי-בינוי ענקית בבית-שמש התקדמה עוד שלב במוסדות התכנון. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז ירושלים אישרה אתמול (ב') למתן תוקף תוכנית המציעה לפנות 333 דירות ישנות בעיר בית-שמש ולבנות במקומן כ-1,900 דירות חדשות. מדובר בתוכנית המתייחסת למתחם ביאליק בעיר, בשטח של כ-130 דונם, שמתייחסת גם לשימוש נוסף מלבד מגורים ומציע גם לכלול 200 יחידות לדיור מוגן.

עוד במסגרת התוכנית, מוצע לכלול גם שטחי מסחר ותעסוקה בהיקף של כ-9000 מ"ר בסך הכל כאשר הם ישולבו בבנייני המגורים בקומת הקרקע ובקומה הראשונה.

התוכנית אושרה למתן תוקף בוועדת משנה להתנגדויות, כלומר קיבלה את האישור הסופי של מוסדות התכנון לאחר שמיעת ההתנגדיות וקיום דיון בנושא. נציין שמדובר בתוכנית שנמצאת בוועדה המחוזית כבר קרוב לשנתיים כאשר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בבית-שמש המליצה על הפקדתה במחוזית כבר בחודש נובמבר 2012.

על-פי התוכנית, יוכלו להיבנות במתחם בנייני מגורים בגובה של 9 קומות עד 21 קומות. את התוכנית יזם משרד הבינוי יחד עם תושבי השכונה, מתכנני העיריה, נציגי ממשלה ונציגי הציבור. במסגרת התוכנית מוצע לקדם במקום פרויקט בינוי-פינוי-בינוי במסגרתו קודם כל ייבנו בנייני מגורים חדשים אליהם יעברו הדיירים הותיקים ורק אז ייהרסו בנייני המגורים הישנים. שיטה זו עדיפה מפני שבעלי הדירות המקוריות לא יידרשו לעבור לדירה חלופית במשך זמן הבנייה ויוכלו לעבור מייד לדירה חדשה עוד טרם הריסת דירתם הנוכחית. את תכנון התוכנית הובילה אדריכלית עירית סולסי.

נציין כי יחס הדירות החדשות לעומת הדירות הקיימות היום במתחם הינו יחס חריג שעומד על כמעט 6 דירות חדשות על כל דירה שתיהרס. בפרויקטים של פינוי-בינוי באזור המרכז היחס הנהוג עומד על סביב 1 ל-3 או 1 ל-4, אולם ככל שמתרחקים מאזורי הביקוש כך ההיתכנות הכלכלית של פרויקטים מסוג זה יורדת כך שנדרש יחס גדול יותר בין הדירות הישנות לחדשות. במקביל, גם העובדה שבמסגרת התוכנית מוצע לכלול יחידות דיור שייועדו לדיור מוגן היא מהלך חריג בתוכניות מסוג זה, אולם מדובר במגמה הולכת וגוברת של מוסדות התכנון לאפשר עירוב שימושים בתוך פרויקטים למגורים כמו גם אפשרות לנצל מספר גדול יותר של יחידות דיור עם פחות עומס על התשתיות הקיימות. עם זאת, גורמים המכירים את ענף הדיור המוגן מסבירים שההחלטה לכלול 200 יחידות דיור לדיור מוגן עשוייה להיות בעייתית וזאת משום שמדובר במספר קטן מידי של יחידות בדיור מוגן כדי שיהיה כלכלי לבנותו ולהפעילו.

אברהם ברגר, מי שמנהל את הפרויקט בעבור עיריית בית-שמש, ציין כי מדובר בסמן דרך משמעותי לתוכנית: "זו תוכנית פינוי-בינוי ענקית והאישור שלה עכשיו חשוב להתקדמות. התוכנית תכלול גם דיור מוגן וגם מסחר ותעסוקה. נכון להיום מצב הבניינים ירוד מאוד ויש אחוזים גבוהים מאוד של הסכמה מצד בעלי הדירות. התוכנית מחלקת את המתחם לארבעה מתחמי משנה ובכל אחד מהם יתקשרו בעלי הדירות עם יזמים בהמשך".

ממינהל התכנון נמסר היום כי "המדובר בתוכנית חשובה המאפשרת התחדשות עירונית במתחם ותיק במרכז העיר בית-שמש, לצד תוספת יחידות דיור משמעותית ונדרשת שהנה צו השעה. מדובר בתוכנית מורכבת המעלה סוגיות רבות, חברתיות, כלכליות סביבתיות ואחרות, שנדרשו לפתרונות יצירתיים וגמישים. הבינוי המוצע במסגרת התוכנית מייצר מרקם עירוני אינטנסיבי סביב שלד ציבורי הכולל שטחים ירוקים רציפים ומבני ציבור ומתווה על-פי עקרונות של שכונה נגישה ונוחה להולכי רגל, המשלבת שימושים ויוצרת מרכז שכונתי פעיל במרכז המתחם".