הציבור עוד ישלם, ועם ריבית

קריאה מדוקדקת בסעיפי התקציב מגלה דברים מדאיגים

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן - הארץ
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן - הארץ

הממשלה אישרה את תקציב המדינה לשנים 2015-2016. הבשורה הגדולה של שר האוצר משה כחלון היא שהממשלה הצליחה להגדיל את ההוצאות על השירותים שניתנים לאזרחים בלי להטיל עוד מסים. אבל קריאה מדוקדקת יותר בסעיפי התקציב מלמדת שלמרות ההצהרות, הציבור עוד ישלם, ועם ריבית.

הציבור ישלם כי הממשלה החליטה להגדיל את הגירעון בתקציב מ-2.5% ל-2.9% מההוצאות. המשמעות היא, שהממשלה מתכוונת ללוות בשנה הבאה 4 מיליארד שקלים יותר מהמתוכנן. בדומה לכל אזרח שלווה כסף, את ההלוואות שהממשלה לוקחת, עליה להחזיר, ועם ריבית. לכן בשנים הבאות הממשלה לא תוכל לשמור על רמת ההוצאות שלה בלי להעלות מסים. כך שהמסים יעלו, או שהממשלה תצטרך לקצץ בהוצאותיה, והרבה. לפי תחזית האוצר, כבר ב-2017 הגידול בגירעון יחייב קיצוצים או העלאות מסים בסכום של כ-10 מיליארד שקלים.

בנוסף להחזר קרן ההלוואה, כאשר הגירעון הממשלתי גדל, גם הריבית שהממשלה צריכה לשלם עולה. וכאשר הריבית הזו עולה, גם הריבית שהציבור משלם עולה. כך שהגדלת הגירעון הממשלתי תגרום לכך שהציבור ישלם ריבית גבוהה יותר על ההלוואות והמשכנתאות שהוא לוקח.

עוד סעיף מעניין בתקציב הוא הבטחת הממשלה למפלגות החרדיות שקצבאות הילדים יגדלו. אולם מכיוון שפקידי האוצר רצו להימנע מהגדלת התקציב כיום, הוחלט שבמקום להגדיל את הקצבאות בכל הסכום שנקבע מראש, חלק מהתוספת יוגדרו כ"חיסכון", שישולם לכל ילד כאשר הוא יגיע לגיל 18. פקידי האוצר אמנם השיגו בכך דחייה של התשלומים, אבל בעוד כמה שנים, כשהילדים של היום יהיו בני 18, הממשלה תיאלץ לשלם לכל הילדים בבת-אחת את כל הסכומים שהם לא קיבלו במשך כל השנים, והיא גם תצטרך לשלם את ההון העתק הזה עם ריבית.

כדי להגדיל את ההכנסות, הממשלה החליטה להגדיל את גביית התשלומים ממעלימי המסים. אכן מטרה ראויה, אבל בפועל ייתכנו כאן שתי אפשרויות: האחת, שפעולות הממשלה לא יהיו אפקטיביות, ואנשים ימשיכו לשלם עבור שירותים במזומן ובלי לבקש קבלות (כדי לחסוך לעצמם הרבה כסף). במקרה כזה, הגירעון של הממשלה יהיה גבוה מהמתוכנן, והיא תצטרך להטיל עוד מסים כדי לכסות על הפער בין התקציב המתוכנן ובין התקציב בפועל.

אפשרות אחרת היא, שהפעולות כן יהיו אפקטיביות ואז חלק גדול מנותני השירותים בלי קבלות, ייאלצו לתת קבלות, או אפילו להפסיק לעבוד. במצב כזה, כל המורים הפרטיים, השרברבים, רופאי-השיניים, ספרים, קוסמטיקאיות, נהגי מוניות ועוד רבים רבים, שכיום גובים מחירים נמוכים כי הם לא משלמים מע"מ, ייאלצו להעלות מחירים. כלומר, גביית תשלומים ממעלימי המסים היא בעצם מס, שיגרום לכך שיהיו פחות מורים פרטיים ופחות שרברבים וכו', ואלו שכן יספקו שירותים אלו יגבו מחירים גבוהים יותר מכיום.

כך שמי שחושב שהתקציב הנוכחי מבטיח עלייה ברמת החיים של האזרחים - כפי שהצהירה הממשלה - צפוי להתאכזב. לאזרח משלם מסים, המשמעות של ההבטחות להגדלת השירותים החברתיים והקצבאות היא, שעל כל שקל שהוא יקבל מהממשלה, הוא עלול לשלם יותר.

הכותב הוא כלכלן בכיר במחלקת המחקר של קבוצת ההשקעות אינפיניטי ומרצה במכללת נתניה