דואר ישראל הזמינה עבודות דפוס במיליון שקל מבעלה של בכירה

כך עולה ממסמכים פנימיים של החברה שהגיעו לידי "גלובס" ■ הדואר בתגובה: "בעקבות המקרה חודדו הנהלים לשקיפות בהעסקת ספקים"

חיים אלמוזנינו / צילום: תמר מצפי
חיים אלמוזנינו / צילום: תמר מצפי

במשך שנים אחדות העביר דואר ישראל לחברת שירותי הדפוס "איילון עמית ורפי בע"מ", עבודות דפוס בהיקף של יותר ממיליון שקל באישורה של בכירה בדואר ובמסגרת פרוצדורלית של הסמכות להזמין עבודות דפוס כ"הזמנה ללא חובת הסכם" - כך עולה ממסמכים פנימיים של דואר ישראל שהגיעו לידי "גלובס". הרשימה כוללת עלונים, טפסים, גלויות, נייר מכתבים, שפע של עבודות קיפול נייר, וגם הדפסת חוברות בהזמנה של לשכת המנכ"ל הקודם, חיים אלמוזנינו.

בקדנציה של אלמוזנינו חלה הרעה במצב הפיננסי של דואר ישראל. על רקע חובות כבדים למחזיקי האג"ח והרעה בהכנסות לצד עלייה בהוצאות, נאלצה החברה ללכת לתוכנית הבראה שבמסגרתה יקוצצו 1,200 משרות, זאת בתמורה להזרמה של 477 מיליון שקל מהמדינה.

באפריל האחרון, בדיון מיוחד בוועדת הכספים בנוגע למצבה הקשה של החברה, אמר אלמוזנינו כי "חברת הדואר נקלעה למשבר כספי עמוק שהביא אותה על סף פשיטת רגל... החברה מתנהלת על השקלים האחרונים". לפני חודשים אחדים מונה לתפקיד דני גולדשטיין שהופקד על תוכנית ההבראה של הדואר, שבינתיים מתבטאת בשפע של פרסומות והבטחות.

לא לחינם אלמוזנינו טוען כי אין לו שום קשר להזמנת עבודת הדפוס מחברת "איילון עמית ורפי". השותף הבכיר בחברה זו הוא רפאל מור. אשתו של מור היא אביבה (ויוי) מור, עובדת ותיקה בדואר שכיהנה כאחראית על יחידת הדפוס ומחסן הטפסים של החברה. לאחרונה קודמה מור לתפקיד מנהלת תחום תכנון ומערכות באגף לוגיסטיקה של דואר ישראל.

לפי מקור בדואר שהציג ל"גלובס" מסמכים מפורטים, הזמנות עבודה רבות נמסרו לחברת איילון עמית ורפי באישורה של מור במסגרת סמכות להזמין עבודות בשווי כספי נמוך לכל עבודה (עד 5,000 שקל), וזאת בפרוצדורה של "הזמנה ללא חובת הסכם". לדברי אותו מקור, המידע והחשש לניגוד עניינים היה ידוע להנהלה וגם לגורמים בדירקטוריון, אולם לא ננקטה שום פעולה. עוד נודע ל"גלובס", כי רשות החברות הממשלתיות פנתה לפני שבוע להנהלת הדואר וביקשה הסברים מפורטים על מסירת העבודות לבעלה של הפקידה הבכירה.

בדואר ישראל אומרים שבהזמנה מלשכת המנכ"ל לא נעשה שימוש וכי "מדובר במקרה ישן שטופל כבר בשנת 2013, ומאז לא היו מקרים דומים. בעקבות המקרה, מתבצעת בקרה בנושא זה, חודדו הנהלים, וכלל העובדים מחויבים לשקיפות בכל הקשור להעסקת ספקים. כמו כן, מתבצעים בתקופה זו שינויים ארגוניים, בין היתר במטרה למנוע ממקרים מסוג זה לחזור על עצמם".

עוד נמסר מהדואר, כי "לא ננקטו צעדים נגד העובדת. יצוין, כי ההתקשרות עם הספק נעשתה לאחר שהתקיים מכרז פומבי, שבו השתתף הספק וזכה. גב' מור לא הייתה חלק מוועדת המכרזים שבחרה בו".