כלכלית ירושלים: פישמן במו"מ למכירת 40% ממניות החברה

פישמן מסר לכלכלית ירושלים כי "אין כל וודאות כי המו"מ יניב הסכם מחייב וכי מעבר לצדדים הדבר תלוי גם בהשלמת מו"מ בין הרוכשת לבין הבנק לו משועבדות המניות העומדות למכירה"

אליעזר פישמן / צלם: תמר מצפי
אליעזר פישמן / צלם: תמר מצפי

על רקע האתגרים הפיננסיים בפניה עומדים חברת הנדל"ן כלכלית ירושלים ובעל השליטה בה, אליעזר פישמן, דיווחה החברה הבוקר (ה') על מו"מ למכירת מניות השליטה בה (כ-40% מהון החברה וכ-45% מזכויות ההצבעה) לאיש העסקים בני שטיינמץ. כלכלית מציינת שפישמן עצמו מסר לחברה כי "אין כל ודאות שהמו"מ יניב הסכם מחייב וכי מעבר לצדדים הדבר תלוי גם בהשלמת מו"מ בין הרוכשת לבין הבנק לו משועבדות המניות העומדות למכירה".

הבנק המדובר הוא בנק לאומי, בהנהלת רקפת רוסק עמינח, שבאחרונה העלה הילוך בניסיון לממש את החזקותיו של פישמן בכלכלית ירושלים, וזאת בגין חוב פרטי המוערך בכ-1.5 מיליארד שקל של פישמן לבנק, מולו קיימים מספר ביטחונות ובראשם 40% ממניות כלכלית, הנסחרת בשווי של של כ-1 מיליארד שקל, אחרי שאיבדה בשנה האחרונה 60% משוויה, בעיקר בשל הסתבכותה של החברה המוחזקת מירלנד במשבר ברוסיה.

החוב ללאומי הוביל למו"מ לעסקה

בשל הקושי של פישמן בפירעון החוב לבנק, החליט לאומי להעמיד למכירה את מניות החברה המשועבדות לו באמצעות זרוע בנקאות ההשקעות, לאומי פרטנרס. במסגרת העסקה המתגבשת כעת בין הבנק לשטיינמץ, צפוי האחרון לשלם ללאומי סכום של עד כ-400 מיליון שקל, כאשר הבנק מצידו יעמיד לכלכלית ירושלים אשראי בהיקף של 150 מיליון שקל כנגד בטחונות קיימים.

לאחר השלמת העסקה עשוי שטיינמץ להזרים לכלכלית מאות מיליוני שקלים באמצעות מזומן או נכסים. במידה ותושלם העסקה, יירד חלקו של פישמן בכלכלית ירושלים לכ-27% מהמניות, שגם הן משועבדות לבנקים. כאמור, נפגעה כלכלית ירושלים מהמשבר החריף ברוסיה, בשל פעילותה שם באמצעות מירלנד, שבאחרונה גיבשה הסדר חוב בהיקף של כ-1 מיליארד שקל. בתחילת החודש עדכנה מירלנד כי המשבר הכלכלי ברוסיה ממשיך לפגוע בה, ומהדוחות שפרסמה אתמול עולה כי את הרבעון השני היא סיימה בהפסד של 50 מיליון דולר, שגרם לירידה של 40% בהון העצמי שלה, שעמד בסוף הרבעון על 59 מיליון דולר. בסך הכל רשמה מירלנד בשנה וחצי האחרונות הפסדים של כ-135 מיליון דולר.

כלכלית ירושלים פועלת בעצמה ובאמצעות חברות מוחזקות בתחום הנדל"ן המניב בישראל ובחו"ל, ומלבד מירלנד היא מחזיקה בשליטה בחברות מבני תעשיה ודרבן (ראו מסגרת). לחברה חוב אג"ח בהיקף של 1.7 מיליארד שקל, הנסחרות בתשואות של עד 12%. מטעמו של שטיינמץ ליווה את העסקה דודו גרנות.

שטיינמץ, מיליארדר שעשה את עיקר הונו בעסקי היהלומים, כריית מתכות ונדל"ן, נחשב לאחד מאנשי העסקים העשירים בישראל. אולם בכל הנוגע לזירה הבורסאית בת"א, הוא חווה גם כן תקופה לא פשוטה, עם חברת הנדל"ן סקורפיו שבשליטתו.

סקורפיו, הפועלת במזרח אירופה, נמצאת כיום תחת הסדר חוב שני, במסגרתו עשויים המחזיקים לספוג ל"תספורת" של כשליש מיתרת החוב - 80 מיליון שקל מסכום של 240 מיליון שקל (בניטרול החזקות שטיינמץ המסתכמות בכ-120 מיליון שקל). חובות החברה לשטיינמץ, בהיקף של קרוב ל-200 מיילון שקל, יהפכו לנחותים.

לפני פחות מחמש שנים גובש בסקורפיו הסדר חוב ראשון בהיקף של 570 מיליון שקל, במסגרתו הזרים שטיינמץ כ-100 מיליון דולר לחברה. מחזיקי האג"ח החברה צפויים להתכנס בסוף החודש כדי לאשר את הסדר החוב החדש.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"

עיקרי הסדר רכישת מניות השליטה בכלכלית (40%) בידי בני שטיינמץ:

עד כ-400 מיליון שקל - התמורה ללאומי עבור המניות

150 מיליון שקל - אשראי חדש שיעמיד לאומי לכלכלית כנגד בטחונות קיימים

שטיינמץ עשוי להזרים לכלכלית מאות מיליוני שקלים במזומן או בנכסים

מבני תעשיה מימשה בתאילנד והרווח זינק

חברת מבני תעשיה סיכמה הבוקר את הרבעון השני של 2015 עם רווח נקי של 64 מיליון שקל, אחרי הפסד של 42 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בסיכום רבעוני הכנסותיה של מבני תעשיה נחלשו ב-3% ל-151 מיליון שקל, אולם החברה נהנתה מרווח רבעוני של 130 מיליון שקל ממימוש יתרת החזקותיה בפרויקט בתאילנד, שהזניק את הרווח התפעולי ברבעון שלה פי שלוש, ל-179 מיליון שקל, והשתרשר לשורה התחתונה.

מבני תעשיה עוסקת בתחומי נדל"ן שונים, בהם ייזום, הקמה, רכישה וניהול מבנים בארץ ובחו"ל להשכרה ולמגורים.

הפרויקט בתאילנד, אליו נכנסה להשקעה ב-2008, כולל גורד שחקים בן 77 קומות בבנגקוק ובו כ-200 דירות יוקרה ומלון בן כ-150 חדרים, בנוסף למרכז מסחרי, שטחי חנויות ושטחים ציבוריים.

בתמיכת מימוש חלקה בו (32%) הציגה מבני תעשיה מגמה דומה בסיכום מחצית השנה, בה רווחיה הצטברו ל-80 מיליון שקל - זינוק של פי 6.5 ביחס לרווחיה במחצית המקבילה אשתקד, שעמדו על 12 מיליון שקל.

הכנסות החברה במחצית השנה נחלשו ב-13% ל-301 מיליון שקל והרווח הגולמי שלה ירד ב-5% ל-231 מיליון שקל.

דודו זבידה, מנכ"ל קבוצת מבנה, המאחדת את חברות הנדל"ן הציבוריות של פישמן, מסר היום כי "ברבעון השני של 2015 נמשך השיפור ביחסיה הפיננסיים של החברה, תוך המשך יישום האסטרטגיה למיקוד הפעילות בישראל, במקביל למימוש נכסים בחו"ל".

אמש הציגה חברת דרבן מקבוצת פישמן הפסד רבעוני של 55 מיליון שקל בדוחותיה, אחרי הפסד של 1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הפסדיה של דרבן במחצית השנה הצטברו ל-76 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של 39 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2014.

דרבן, הנסחרת בבורסה באמצעות אג"ח, נהנתה בסיכום הרבעון השני ומחצית השנה משיפור מתון בהכנסות, אולם סבלה מירידות ערך נכסיה, שהצטברו ברבעון השני ל-44 מיליון שקל (ובמחצית בהיקף דומה), וסבלה מהפסדים ניכרים של חברות מוחזקות, במרכזן מירלנד וסויטלנד.