ייצוגית: עובדי הדואר אינם מיידעים על שירות הכרוך בתשלום

האם יצא לכם לשלוח דואר רשום, והפקיד ביקש את מספר הנייד שלכם ואמר שתקבלו מסרון כשהדואר הרשום יימסר? אם לא ידעתם ששירות זה עולה כסף - אתם לא לבד

האם יצא לכם לשלוח דואר רשום, והפקיד בדואר ביקש מכם את מספר הנייד שלכם ואמר לכם שתקבלו מסרון כאשר הדואר הרשום יימסר? האם ידעתם שחלק מהשירותים שמספק דואר ישראל עולים כסף?

לאחרונה הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לתביעה ייצוגית כנגד חברת דואר ישראל, בטענה כי עובדי הדואר אינם מיידעים את הלקוחות שמדובר בשירותים בתשלום נוסף, וכי הלקוחות אינם יכולים לדעת זאת, מאחר שאין על כך פרסום או הבהרה כלשהי.

בתביעה נטען כי מדובר בעבירה על חוק הגנת הצרכן, המחייב עוסקים לגלות לצרכנים את מחיר השירות שניתן להם באופן ברור.

בתביעה נדרשת חברת הדואר להשיב ללקוחותיה את הסכומים שגבתה בגין השירותים הללו, ולא לחייב בגינם עד להסדרת חובת הגילוי בהתאם לחוק.

בשנים האחרונות דואר ישראל משתדל להיצמד להתפתחויות הטכנולוגיות ולהציע שירותים שאמורים להקל על האזרח. אך הטענה בתביעה הנוכחית היא כי לא תמיד הדואר מיידע את הלקוחות על כך ששירותים אלה ניתנים בתשלום.

ליעד בר-אילן (המבקש) טוען כי פנה בשלהי בשנת 2014 לסניף הדואר ברחוב אבן גבירול בתל-אביב וביקש לשלוח דבר דואר רשום עם אישור מסירה. במעמד זה שאלה אותו נציגת הדואר מהו מספר הטלפון הנייד שלו, ולטענתו, ו"בתמימותו הוא סיפק לה אותו המבקש".

לטענת בר-אילן, הוא מילא את פרטי שמו על גבי טופס "אישור משלוח בדואר רשום", אך לא סימן בו את האפשרות "SMS לטלפון הנייד". למרות זאת, בר-אילן טוען כי במתן מספר הטלפון שלו הוא צורף - ללא ידיעתו - לתשלום על שירות קבלת מסרון לטלפון הנייד ועל שירות הסריקה.

בגין משלוח הדואר הרשום הוא חויב על סכום של 14 שקל, שבו מגולמות עלויות נוספות עבור מסרון SMS שנשלח אליו וכן סריקת הדואר. לאחר מכן ניסה בר-אילן לבדוק זאת בעוד סניפי דואר ברחבי הארץ, ולטענתו אף אחד מהם לא יידע אותו או את שאר הלקוחות עבור העלות הנוספת שיידרשו לשלם עבור השירותים.

"למגינת ליבו נוכח המבקש לגלות כי לא נמצא ולו צדיק אחד מקרב עובדי המשיבה אשר ציין בפני הלקוחות כי השירות כרוך בתשלום מעבר לעלות משלוח הדואר", נכתב בתביעה. לטענת בר-אילן, לעיתים העובדים אף הטעו את הלקוחות ואמרו כי מדובר בשירות חינם.

משכך, בר-אילן הגיש בקשה לתביעה ייצוגית נגד דואר ישראל, באמצעות עורכי הדין ישי זילברברג, שלומי בן-ארוש ולירן דדו. תביעתו האישית מסתכמת בשקלים בודדים, אך הוא מעריך כי בסך-הכול מדובר בסכומים העולים על 2.5 מיליון שקל שגבתה חברת הדואר במהלך השנים האחרונות מלקוחותיה.

מדואר ישראל נמסר בתגובה: "התביעה טרם הגיעה אלינו. לכשתגיע, נשיב לבית המשפט".