נדחתה בקשת לניר נגד מינוי זוננשיין למנכ"ל קרן לרווחת נפגעי שואה

(עדכון) - לניר טען כי יו"רית הקרן לימור לבנת פועלת למינוי נאמנה האישי למנכ"ל ■ "לבנת מנסה לגרור את הקרן לשלם מאות אלפי שקלים בשנה לקבלן קולות בליכוד, תוך הסתרת מידע מהוועד המנהל" ■ הקרן: "זוננשטיין אינו חבר ליכוד, והוא מעולם לא עסק בענייני המפלגה או שימש כקבלן קולות"

נועם לניר / צילום: איל יצהר
נועם לניר / צילום: איל יצהר

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, יהודה פרגו, דחה היום (א') את בקשתו של איש העסקים נועם לניר למנוע את בחירתו של יצחק זוננשיין לתפקיד מנכ"ל הקרן לרווחת נפגעי השואה בישראל. לאור ההחלטה התאפשרה ההצבעה בוועד המנהל של הקרן, וזוננשיין, מועמדה של לימור לבנת, נבחר לתפקיד ברוב של 16 אל מול 3 מתנגדים.

בהחלטתו לאפשר את הבחירה פסק השופט כי לניר אמור היה להגיש את הבקשה כבר ב-16 באוגוסט - ולא היום, דקות ספורות לפני קיום הישיבה. עם זאת, לניר עשוי להגיש בקשה מחודשת להתנגדות לבחירה בזוננשיין.

איש העסקים נועם לניר ושרת החינוך לשעבר לימור לבנת חולקים מטרה משותפת חשובה אחת: קידום רווחתם של נפגעי השואה החיים בישראל וסיוע לקרן שהוקמה עבורם. לניר משמש מזה שנים כחבר הוועד המנהל של הקרן לרווחת נפגעי השואה ותורם לה כסף רב. לבנת מונתה ביוני האחרון ליו"רית הקרן.

ואולם, לאחרונה מתנהל בין השניים מאבק איתנים סביב מינוי מנכ"ל חדש לקרן. בעוד שלבנת רוצה למנות לתפקיד את יצחק זוננשיין, לשעבר מנהל מחלקת הבידור בערוץ 1 - טוען לניר כי מדובר במינוי פסול, והוא עושה הכול כדי למנוע אותו.

מוקדם יותר היום הגיש לניר לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה להוצאת צו מניעה שיאסור על לבנת ועל הוועד המנהל של הקרן לרווחה לנפגעי השואה להצביע או לאשר את מינויו של זוננשיין למנכ"ל הקרן. כאמור, בית המשפט דחה את בקשתו.

בבקשה טען לניר, באמצעות עורכי הדין עופר פירט וחן כהן, כי "לבנת מנסה לגרום לקרן לרווחת ניצולי השואה לשלם לזוננשטיין, שהוא קבלן קולות בליכוד, מאות אלפי שקלים בשנה, ולתת לו לנהל גוף המתוקצב בלא פחות מחצי מיליארד שקלים בשנה על חשבון ניצולי השואה ומשלם המסים".

לדבריו, לבנת, שמונתה ליו"רית הקרן באחרונה, "מובילה הליך לא הליך, בחדרי-חדרים, תוך הסתרה שיטתית של מידע מחברי הוועד המנהל של הקרן, במטרה להשלים את הליך המינוי של מקורבה".

לניר כתב בבקשה כי "במלוא הכבוד, מר זוננשיין, לא רק שאינו כשיר לנהל קרן של מאות מיליוני שקלים - אלא שאין בקורות-חייו ניהול של גוף מהותי כלשהו. מקורות-חייו של מר זוננשיין גם לא עולה קשר או זיקה כלשהי לניצולי שואה או טיפול בקבוצה מוחלשת כלשהי", כתב לניר, שמציין כי הקרן, בהיותה נתמכת תקציבי המדינה, היא גוף דו-מהותי, וככזו היא כפופה לחובות מוגברות כשל גוף ציבורי.

"עלה תאנה"

לניר ציין בבקשתו כי לאורך השנים הוא תרם סכומים נכבדים לפעילות הקרן ולניהול מאבקים עבורה. "בהיות נושא ניצולי השואה קרוב עד מאוד אל ליבו, לניר תורם מהונו ומזמנו, שכן הוא חבר בוועד המנהל של הקרן מזה שנים", צוין בבקשה.

לניר הוסיף וטוען כי אין לו כל עניין אישי בהליך מינוי המנכ"ל. "כפי שהוא הבהיר היטב ללבנת, לרבות ביום חמישי האחרון, כל מטרתו בהליך פתוח, שיוביל למינוי מנכ"ל ראוי לקרן כה חשובה ועתירת-אמצעים".

לניר תקף בבקשתו את ההליך לאיתור מנכ"ל שמובילה לבנת וטוען כי הוא פגום. לדבריו, "לבנת הקימה ועדת איתור שהיא עומדת בראשה לאיתור מנכ"ל לקרן, אך ועדת האיתור לא פרסמה בדרך כלשהי את העובדה שהקרן מחפשת מנכ"ל". לדבריו, כל מטרת ועדת האיתור הייתה לשמש עלה תאנה ללבנת.

לפי הבקשה, "מהפרוטוקולים (שהוחבאו) עולה בבירור כי זוננשיין נבחר כי 'נוח ללבנת לעבוד איתו'. עוד עולה כי הוועדה החליטה על בחירתו של מר זוננשיין עוד בטרם נפגשה עם כל המועמדים, אשר לחלקם נמסר על כך שזוננשיין נבחר עוד בטרם הגיעו לוועדה. ואם בכל אלה לא די, אף שיקול רלבנטי שהוביל לבחירה בזוננשיין אינו מופיע בפרוטוקולים של ועדת האיתור".

לניר לא הסתפק בכך וטען כי עורכי דינו פנו בשמו ללבנת כדי לקבל את מלוא המידע, הן לגבי המועמדים והן לגבי דרך התנהלות ועדת האיתור. ואולם, לדבריו, "בהנחיית לבנת, סירבה העמותה למסור את המידע, עד לאיום בנקיטת הליכים. או-אז נעתרה העמותה לבקשה, אך זאת רק לידי עורכי הדין ורק על בסיס התחייבות שהמידע לא יועבר ליתר חברי הוועד המנהל או אפילו לידי לניר... ונאמר שוב, לבנת סירבה ומסרבת שחברי הוועד המנהל יידעו אפילו מי יתר המועמדים או מה קורות-חייהם".

לדברי לניר, "מיעוט המועמדים וטיב ניסיונם מוכיחים עד כמה לבנת חתרה לפלס את דרכו של נאמנה האישי. למשרת ניהול של גוף כה עצום, עתיר-תקציבים, ועם שכר של מאות אלפי שקלים בשנה, אין ולו מועמד אחד בעל ניסיון ניהולי מוכח".

לניר, המקדיש זמן ניכר לפעילות פילנתרופית, הוא יזם ישראלי מצליח שאת הונו הראשוני עשה בשיווק אתרי אינטרנט העוסקים בהימורים. ההשקעה הציבורית הבולטת של לניר בישראל היא חברת בבילון המפתחת תוכנות תרגום. לניר, יחד עם שותפים נוספים, רכש את השליטה בחברה בדצמבר 2007, והוא יו"ר הדירקטוריון שלה.

דור שני לניצולי שואה

מהקרן לרווחה לנפגעי השואה נמסר: "זוננשטיין אינו חבר ליכוד, והוא מעולם לא עסק בענייני המפלגה או שימש כ'קבלן קולות'. יתר על כן, זוננשטיין אינו מקורב ליו"רית הקרן לימור לבנת, וקיימת ביניהם היכרות מקצועית בלבד במהלך השנתיים האחרונות.

"יצחק זוננשיין הוא דור שני לניצולי שואה, וכיהן בין היתר כמ"מ מנהל מרכז ההסברה (ניהול הטקסים הממלכתיים של המדינה), כמנהל חטיבת התכניות ברשות השידור וכמנכ"ל אירועי ה -40 לאירועי ירושלים. כיוצר, מפיק ובמאי הוא אף עסק רבות בזיכרון השואה.

"לאחר שבחנה, ראיינה ומיפתה שורת מועמדים, החליטה ועדת האיתור להמליץ פה-אחד על יצחק זוננשטיין לתפקיד מנכ"ל הקרן, הן בשל מחויבותו האישית לנושא והן מתוך אמונה שיוכל להוביל את הקרן באופן מיטבי, נוכח האתגרים החשובים שניצבים בפניה בשנים הקרובות. ההליך כולו נעשה בשקיפות ועל-פי התקנון והוראות החוק, כפי שכתב היועץ המשפטי של הקרן".