החברה להגנת הטבע לשרים: תקנות ארנונה למתקנים סולאריים

בשבוע שעבר קבעה ועדת הכספים של הכנסת את תעריפי שומות הארנונה המותרים לגבייה על ידי הרשויות המקומיות עבור מתקנים סולאריים על גגות ועל הקרקע

שדה סולארי / צילום: רותי רובנשטיין
שדה סולארי / צילום: רותי רובנשטיין

החברה להגנת הטבע פנתה היום (א') לשרי האוצר, הפנים והתשתיות, בבקשה שיחתמו על תקנות הארנונה למתקנים סולאריים, שאישורן מתעכב זה זמן מה. בשבוע שעבר קבעה ועדת הכספים של הכנסת את תעריפי שומות הארנונה המותרים לגבייה על ידי הרשויות המקומיות עבור מתקנים סולאריים על גגות ועל הקרקע, בהחלטה שעשויה להביא לראשונה לוודאות בקרב יזמי האנרגיה המתחדשת, ולעצירת הנוהג של כמה רשויות מקומיות לקבוע שומות גבוהות, בחסות הוואקום החוקי, ובכך למעשה לעקר את הכדאיות הכלכלית שבהקמת המתקנים. בנוסף, החלטת ועדת הכספים קבעה העדפה למתקנים שיוקמו על גגות על פני מתקנים קרקעיים, ובכלל זה מתן פטור מארנונה למתקנים של עד 200 מ"ר.

עם זאת, בחברה להגנת הטבע, הדוחפת להגברת ההסתמכות של משק החשמל על אנרגיה סולארית, מדגישים בפנייתם אל השרים כי "לצערנו, החלטה זו חסרת תוקף מעשי, שכן שרי הפנים והאוצר נדרשים לחתום על צו הארנונה".

"עד היום עיקר המתקנים שאושרו היו מתקנים בינוניים וגדולים שהוקמו על ידי מספר מצומצם של תאגידים גדולים על שטחים קרקעיים נרחבים של יישובים כפריים", נכתב בפניית החברה אל השרים משה כחלון, סילבן שלום ויובל שטייניץ. "עידוד הקמת גגות סולאריים באמצעות מתן העדפה בתעריפי ארנונה תאפשר לשחקנים קטנים - משקי בית ובתים משותפים, חברות קטנות ורשויות מקומיות - להקים מתקנים על גגות ולהתמודד מול תאגידים גדולים, ובכך יזכו גם הם בנתח מההכנסות או החיסכון בחשמל".

עוד קראה החברה במכתבה לשרים לפעול, בין השאר, לעידוד התקנת גגות סולאריים בבנייה חדשה, למתן פטור מהיטלי השבחה וממס הכנסה בגין מתקנים אלה, וכן לטיפול בחסמים הקיימים בכל הנוגע לאפשרות המתקינים לסחור בעודפי החשמל המיוצר.