"הפעם לירידות יש בסיס כלכלי ופוטנציאל מסוכן יותר"

אחרי הירידות החדות בסוף השבוע בעולם, ועל רקע הנפילות היום בתל אביב, מנהלי ההשקעות הבכירים מנסים להעריך מה צפוי למשקיעים בהמשך

בורסה / צלם: רויטרס
בורסה / צלם: רויטרס

ניר מורוז, מנהל חטיבת ההשקעות בפסגות: "המצב בסין לא כל כך חמור כפי שמשתקף מכותרות העיתונים"

- האם הפאניקה בשווקים בימים האחרונים מוצדקת?

"מחירי הנכסים מעלים את רמת העצבנות והתנודתיות בשווקים. אנחנו נמצאים אחרי כמה שנים של עליות מחירים בנכסים הפיננסים, גם באג"ח וגם במניות ובגלל תימחור הנכסים אנחנו מצפים לתשואה נמוכה יותר מאשר צפינו לפני כמה שנים. לכן, גם אם מחירי המניות לא מנופחים, ולדעתנו הם לא נמצאים בבועה, אין ספק שהעובדה שהם מתומחרים בשווי קרוב למלא יוצר רגישות גבוהה יותר למידע שמגיע לשוק ולאירועים המתרחשים בו.

"בתחילת השנה הערכנו כי התשואה הצפויה על תיק ההשקעות הפנסיוני תנוע בטווח של 3.5%-5% והגענו לתשואה הזו כבר במחצית הראשונה של השנה. השילוב של הכותרות לגבי התמתנות הצמיחה בסין, החרפת החולשה במחירי הסחורות וחוסר הוודאות לגבי תגובת ה"פד" לאירועים הכניסו חששות לגבי קצב הצמיחה בעולם קדימה. יש חששות מאפשרות של ירידה בצמיחה, אבל עוד מוקדם להגיע למסקנה שאנחנו חוזרים למיתון. להערכתנו, המצב בסין לא כזה דרמטי לשלילה כפי שמשתקף מכותרות העיתונים, ולסינים יש כלים חזקים לתמוך בכלכלה שלהם. בהחלט ייתכן שנראה ירידות של עוד כמה אחוזים בשווקים, ומימוש של כמה אחוזים הוא בהחלט סביר".

- מה כדאי למשקיעים לעשות כעת?

"אנחנו לא חושבים שיש שינוי בסייקל הכלכלי ומעבר לשוק דובי. יחד עם זאת, אנחנו לא ממליצים כרגע להיות בחשיפה מקסימלית למניות. כן מומלץ לשמור על נזילות גבוהה יותר מהרגיל. בתקופה של תנודתיות עולה ייתכן שמבחינת משקיע שמחזיק באחוז מנייתי גבוה בתיק שלו זו העת להפחית את רמת הסיכון, אבל למי שנמצא בחשיפה מנייתית נמוכה או ממוצעת זה עוד מוקדם לקבל החלטה על הורדת סיכונים. כששווקים יורדים בצורה רוחבית זו הזדמנות להשביח את תשואת התיק".

גילעד אלטשולר, בעלים ומנכ"ל משותף באלטשולר שחם: "הבשורה המעניינת כאן היא לשוק האג"ח, שהסכנה בו פוחתת"

- האם הפאניקה בשווקים בימים האחרונים מוצדקת?

"אני לא רואה שום סיבה להיכנס להיסטריה. יש סכנה במקרה בו סין תיקלע למשבר פיננסי עמוק ותתמוטט, גל הירידות יכול לסחוף את השווקים, אבל אני לא חושב שזה יקרה. אם המצב בסין יהפוך לקטסטרופלי, והמדינה שם תיכנס למערבולת פיננסית כבדה, שוק המניות ימשיך בכיוון שלו למטה, אבל לא נראה כרגע שזה הכיוון. אמנם הסינים קונים פחות ואין שם צמיחה גבוהה, אבל זה לא אומר שהסיפור הסיני נגמר. מותר לשוק גם לרדת, ואם בסין המצב לא קטסטרופלי והמדינה לא תיכנס למערבולת פיננסית כבדה, אז מה שקורה כרגע בשווקים זה רק תיקון של העליות שנרשמו עד היום".

- מה לגבי שוק האג"ח?

"מה שקורה שם הוא לא פחות מעניין. הירידות האחרונות בשווקים טורפות את הקלפים לכל אלה שחשבו שהאג"ח יירדו והריבית בשווקים תעלה. המשבר האחרון וההאטה בסין מרחיקים כעת את העלאת הריבית, וגם אם תתרחש העלאה כזו בקרוב, כנראה שלא יהיה לה המשך משמעותי אחר כך. זו בשורה הרבה יותר מעניינת לשוק האג"ח משוק המניות, כי ההתרחשויות האחרונות מרחיקות את הסכנה ממנו. כבר חמש שנים מדברים בעולם על כך שהריבית תעלה, אבל בינתיים זה לא קורה וכרגע נראה שהריבית בשווקים תישאר ברמה נמוכה לתקופה ארוכה. העולם לא בדרך לריצת אמוק של אינפלציה וצמיחה מהירה, וזו הבשורה המשמעותית".

- מה כדאי למשקיעים לעשות כעת?

"ירידות יכולות להוות הזדמנות להיכנס לשווקים, אבל משקיעים שכבר נמצאים בשוק צריכים לתת לשוק לעשות את שלו ולא לעשות שינויים בתיק. ההתסכלות על ההשקעות צריכה להיות לטווח ארוך".

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש: "זה לא סתם תיקון, הפעם זה עלול להיות משמעותי יותר"

- האם הפאניקה בשווקים בימים האחרונים מוצדקת?

"להבדיל מכל האירועים האחרים שהשפיעו על השווקים בשנה האחרונה - כמו הסאגה היוונית של גוש האירו או תוכנית ההרחבה הכמותית באירופה - הפעם לירידות יש בסיס כלכלי ולא פוליטי, עם ההאטה בסין, שאם היא תתפתח למשבר זה יכול להשפיע על המדיניות המפותחות. לכן, הירידות האלה הן עם פוטנציאל מסוכן יותר מהאירועים הקודמים שחווינו השנה. אם נמשיך לראות סימני האטה בסין והשפעות על השווקים המתפתחים. אני חושש שהירידות יכולות להתגלגל ולהפוך למשמעותיות יותר.

"יחד עם זאת, צריך לאזן את הדברים האלה ולציין שלסין יש אמצעים משמעותיים לנקוט צעדים כדי לעזור לכלכלה במדינה, בין אם להוריד את הריבית, להגדיל את הגירעון ועוד. בנוסף, המדינות המתפתחות, בראשן ארה"ב, אירופה ויפן, נמצאות במצב קצת יותר טוב מבעבר, והעלאת הריבית בארה"ב יכולה להידחות - מה שיכול להיות חיובי עבור המדיניות המתפתחות".

- מה כדאי למשקיעים לעשות כעת?

"אני לא חושב שזה סתם תיקון, כי בארה"ב אין מה לתקן - לא נרשמו שם עליות מתחילת השנה. לכן, המשקיעים צריכים להתנהל בזהירות. מבדיקה שביצענו עולה שכל ירידה של 7% שנרשמה בשנים האחרונות במדד ה-S&P הסתיימה בתיקון, והפעם הגענו שוב לירידה של 7%. אני חושש שהפעם הירידות עלולות להיות משמעותיות יותר. אני לא חושב שכדאי לנצל הזדמנויות כרגע, אני לא הייתי מנסה לקנות כרגע. מצד שני, לא צריך למכור בפאניקה, אלא צריך לחכות ולראות איך הדברים מתפתחים. שוק האג"ח הממשלתי בישראל לא זול יחסית לסיכונים הקיימים, אבל לא הייתי מוכר שם כי זו החזקה המשמשת כהגנה נגד ירידות בשוק המניות, ואני לא רואה את התשואות שם עולות".

ג'רי קוטישטנו, מנהל השקעות ראשי באי.בי.אי גמל: "התנודתיות לא תיפסק מחר, נראה ירידות גם בהמשך השבוע"

- האם הפאניקה בשווקים בימים האחרונים מוצדקת?

"שוק מניות הוא תמיד השוק הכי תנודתי, ולפעמים הוא גם מתממש. כמו בכל מימוש יש דינמיקה, והפעם המימוש הוא עמוק. הפעם המימוש נרשם על רקע כלכלי אמיתי - האטת הצמיחה בשוק הסיני, שפוגעת בצמיחה בעולם - ולא בהשפעת תהליכים פוליטיים, דוגמת הסיפור של יוון וגוש האירו. הסיפור הסיני לא יעזוב את השווקים בזמן הקרוב, והמשקיעים ממתינים לפעולה יותר אגרסיבית ואפקטיבית של הבנק המרכזי בסין ושל השלטונות שם כדי לטפל בבעיה, ולצעדים בונים יותר. עד היום הטיפול שלהם במצב השוק לא היה טוב ולא הצליח לעצור את הירידות בבורסה הסינית.

"בינתיים, התנודתיות בשווקים לא צפויה להיפסק מחר. כשהמדדים בארה"ב יורדים בכ-3%-4% ביום אחד זה יוצר שבר ויציאה של כספים מהשוק, לכן אנחנו צפויים להמשיך לראות בהמשך השבוע ירידות ותנודתיות גבוהה בכל שוקי המניות בעולם, וגם בשווקים אחרים כמו שוקי האג"ח והמט"ח".

- מה כדאי למשקיעים לעשות כעת?

"תנודתיות כמו היום נראית לפעמים כמו סוף העולם, אבל ראינו תנודות דומות בשנים האחרונות, שהתאפיינו באופן כללי בעליות, ורק באוקטובר האחרון, לפני פחות משנה, נרשם התיקון האחרון בשווקים, שלפחות נכון לעכשיו היה גדול יותר מהתיקון הנוכחי. כרגע לא ידוע עוד כמה זמן ייקח המימוש הזה, אבל מי שרצה לממש רווחים כבר עשה זאת.

"העניין הסיני הוא מהותי לכלכלה העולמית ולמחירי המניות של החברות הגלובליות שמוכרות לסין, לכן צריך להמשיך לעקוב אחר המתרחש שם. משקיע עם רכיב מנייתי בשוק צריך לדעת שההשקעה הזו היא לטווח ארוך של כמה שנים. כרגע המוסדיים לא מוכרים ולאט לאט, ככל שהמחירים יירדו, יגיעו המוסדיים ויבחרו את המניות שהם רוצים".

מה עשו המדדים מתחילת השנה
 מה עשו המדדים מתחילת השנה