לשכת עוה"ד תשלח משקיפים לקורס הערכת מועמדים לשפיטה

בעקבות דרישת הלשכה, נציגיה יוכלו לצפות בקורס ולהציע הצעות לשיפור תכניו

עו"ד אפי נוה / צילום: תמר מצפי
עו"ד אפי נוה / צילום: תמר מצפי

הישג ללשכת עורכי הדין: הלשכה תשלח משקיפים לקורס הערכת מועמדים לשפיטה ותשפיע על תכני הקורס.

בתום פגישה שנערכה אתמול (א') בין נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור; מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר; וראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה; סוכם בין הצדדים כי נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים וראש הלשכה יוכלו לצפות בקורס הערכת מועמדים לשפיטה וכן יוכלו להציע הצעות לשיפורים בתכנים שמועברים בקורס ובכל נושא אחר.

הערותיהם והצעותיהם של נציגי הלשכה יישקלו על-ידי המכון להשתלמות שופטים בפתיחות ובנפש חפצה. שמו של מועמד לשיפוט יועבר ללשכת עורכי הדין בסמוך להגשת המועמדות לקבלת עמדתה, ובלבד שניתנה הסכמתו לכך בטופס המועמדות.

קורס מועמדים לשפיטה הוא הליך שאינו מעוגן בחוק. הקורס מתקיים מספר פעמים בשנה, ובכל קורס משולבים 21 מועמדים. משך הקורס שבוע ימים בתנאי פנימייה. הקורס מנוהל על-ידי 3 שופטים המכהנים בבית המשפט העליון או בבתי משפט מחוזיים. בסיומו נושרים יותר משני שלישים מהמשתתפים בו. מדובר בנוהג שיזמה הוועדה לבחירת שופטים בתקופת נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק.

באחרונה עלתה ביקורת מצד לשכת עורכי הדין על כך שהיא ממודרת מהקורס, ועל כך שהקורס הפך הלכה למעשה למסננת של מועמדים לשפיטה באופן לא שקוף ולא גלוי. הלשכה הגישה לשרת המשפטים, איילת שקד, בקשה לדריסת רגל בקורס, והנושא נדון בוועד לבחירת שופטים שהתכנסה בימים האחרונים.

דיון מקיף

הנשיאה נאור התנגדה לשילוב נציגי הלשכה בהנהלת הקורס, אך הסכימה להיפגש עם נציגי הלשכה ולדון בנושא. בהודעה המשותפת שהוציאו הצדדים בתום הפגישה נמסר כי "מערכת בתי המשפט ולשכת עורכי הדין מעוניינות לשתף פעולה לטובת ציבור המתדיינים, כדי להבטיח את מקצועיותם של המתמנים לשיפוט והתאמתם למשרת שופט".

עוד סוכם בתום הפגישה כי בעוד חצי שנה ולאחר לימוד הנושא לעומקו, יתקיים דיון מקיף על הקורס ותכניו.

ראש הלשכה, עו"ד אפי נוה, בירך על ההסכמה שגובשה מול נשיאת בית המשפט העליון. "לשכת עורכי הדין היא קצין נאמן של מערכת המשפט, ותעשה כל שביכולתה על מנת להשביח, לשפר ולייעל את תהליך איתור ומיון המועמדים לשפיטה, וזאת תוך תיאום ושיתוף-פעולה עם הנהלת בתי המשפט והנשיאה", מסר נוה. "אין ספק כי לאחר שנציגי לשכת עורכי הדין ישהו בקורס ויוכלו להתרשם מתכניו המקצועיים וללמוד את הנושא לעומקו, נוכל להביע עמדה מגובשת ביחס לקורס ולתכניו ולהציע הצעות ייעול ושיפור, ככל שיהיה בכך צורך. גם אני באופן אישי מתכוון ליטול חלק בקורס הקרוב כמשקיף ולהתרשם ממנו באופן ישיר".