המזל"טים יחליפו בקרוב את העובדים באסדות קידוח

תעשיית הנפט משתמשת במזל"טים שמצוידים במצלמות משוכללות כדי לחסוך זמן, לצמצם עלויות ולשפר את הבטיחות

אסדת נפט היא מקום מסוכן. עבודת הפיקוח מתבצעת לרוב בידי עובדים המשתלשלים על חוטי מתכת, לא פעם בעיצומן של רוחות עזות, כדי לבחון במו עיניהם את מצבו של המבנה. בין היתר הם נדרשים לבחון ארובות ענק היורקות אש. לשם כך יש להשבית את פעולת האסדה, מהלך שעלותו עשויה להסתכם במיליוני דולרים בכל יום.

אלא שכעת מוצאת התעשייה כי במקום להשאיר את העובדים תלויים באוויר, ניתן להשתמש במזל"טים המצוידים במצלמות ברזולוציה גבוהה ובמצלמות תרמיות כדי לחסוך זמן, לצמצם עלויות ולשפר את הבטיחות.

"מדובר במבני מתכת גדולים שעומדים בתוך מי ים. צפוי שתהיה חלודה, במיוחד בים הצפוני, שם נוכל למצוא אסדות שתוכננו להחזיק 20 שנה אבל נמצאות בשימוש כבר 40 שנה ויותר. הן סובלות כל הזמן מסדקים ונזק פיזי מהגלים, וזקוקות לשיפוצים ולתיקונים", אומר כריס בלקפורד, מנהל התפעול הראשי של Sky Futures. החברה הלונדונית עוסקת בעבודות פיקוח באמצעות מזל"טים ומתמחה בתעשיות הנפט והגז. עם לקוחותיה יש למנות את החברות BP, של אפאצ'י, קבוצת BG וסטאטאויל. מדובר באחת מבין קומץ חברות, בהן Cyberhawk PrecisionHawk ו-SenseFly, שעושות במזל"טים שימוש מסחרי.

"החלטנו להתמקד בנפט וגז כי חסמי הכניסה גבוהים מאוד, אבל גם כי יש בעיות אמיתיות שצריך לפתור וכי ההיבט הכלכלי היה מוצלח יותר למרות מחירי הנפט הנמוכים מאוד", אומר בלקפורד - ומוסיף שהעסקים פורחים. השימוש במזל"טים בתחום החל לפני חמש שנים, אך הדרישה לשירותים של Sky Futures ו-Cyberhawk גדלה משמעותית, והוכפלה פי שניים ויותר במרוצת השנה שעברה לבדה.

בראשית שנת 2015 מיתנה הרשות התעופה הפדרלית את עמדתה בעניין הטסת מזל"טים במרחב האווירי של ארה"ב, ונתנה ל-Sky Futures גישה לשוק הגדול ביותר בעולם לעבודה בלב ים. "בשלוש עד חמש השנים הקרובות נמשיך להכפיל ואף לשלש את ההכנסות", אמר בלקפורד.

מזל"ט אחד ומהנדס אחד

במסגרת הבדיקות נשלחים אל האסדה מפעיל מזל"ט אחד ומהנדס אחד, אשר מטיסים את הכלי במקום, מרכיבים מודל תלת ממדי של המבנה וממפים כל גילוי חריג.

"בחמישה ימים אנחנו מצליחים לעשות עם מזל"ט מה שידרוש שמונה שבועות ממפקחים אנושיים", אומר בלקפורד, "אנחנו יכולים אפילו לבדוק את הארובות בזמן שהאסדה פעילה, וזה חוסך כסף". החברה מציינת כי האפשרות להימנע מהשבתה יכולה לחסוך יותר מ-4 מיליון דולר.

הנתונים שנאספו מנותחים באמצעות אלגוריתמים ומוצגים בפורטל מקוון, אשר תפס את מקומו של דוח הנייר המסורתי. כל פגם מסומן באדום, כתום או ירוק, לפי דרגת הדחיפות. השימוש בלייזר מאפשר למזל"טים של Sky Futures לאתר סדקים וקורוזיות ולמפות את התקדמותם לאורך זמן. הם יכולים אפילו לחפש אחר דליפות גז.

Cyberhawk, שהוקמה בשנת 2008 בליווינגסטון, סקוטלנד, מציעה שירותים דומים לחברות נפט וגז, ובוחנת לצד זאת גם מפעלים לאנרגיה מתחדשת עם טורבינות רוח, מגדלי תקשורת, צינורות, מסילות רכבת וגשרים. פיל בוכן, מנהל השיווק של Cyberhawk, מסביר שהלקוחות לא מתעניינים במזל"טים, אלא רק בנתונים: "מה שחשוב להם זה המידע שאתה יכול לספק להם וההחלטות שאתה מסייע להם לקבל".

בלקפורד מסכים: "מבחינתנו אנחנו לא בעסקי המזל"טים, אלא בעסקי הנתונים".

PrecisionHawk הצפון-קרוליינית מיפתה למען תעשיית הנפט והגז את דרכי הקרח אשר חוצות אזורים נידחים באלסקה.

בעבר, אילו היתה הדרך חולפת במרחק של פחות מ-8 קילומטר ממאורה של דוב קוטב, היה הדבר מחייב תכנון מחדש של הנתיב. העלות היתה יכולה להסתכם במיליוני דולרים. כיום, המזל"טים של PrecisionHawk יכולים לזהות את המאורות הללו מבעוד מועד.

קפיצת המדרגה הבאה בתחום מזל"טי הבדיקה תהיה המעוף האוטומטי. "כיום אנחנו עדיין צריכים לשלוח מהנדס פיקוח נפט וגז וטייס מזל"טים. החזון שלנו הוא אוטומציה מלאה", אומר בלקפורד.

הבעיה היא שטכנולוגיית המזל"טים עדיין לא התקדמה עד כדי כך.

ג'רמי האוויט, אחראי מחקר מזל"טים ב-Qinetiq, אומר ש"ברגע שכלי טיס יוכל לדעת איפה נמצאים מכשולים וכלי טיס אחרים, הוא יוכל להימנע מהתנגשויות ומאזורים עם תנועה צפופה, וזה יפתח הרבה מאוד אפשרויות חדשות".

למזל"טי פיקוח עשויים להיות שימוש רבים אחרים, שאינם נוגעים לתחום הנפט והגז.

"נפט וגז הם תחומים משמעותיים, אבל הטכנולוגיה יכולה לשמש בהרבה תעשיות שונות - חוות רוח וחוות סולריות, בתי זיקוק למיניהם, צינורות ותשתיות קבועות אחרות", אומר סיימון מנשי, מנהל השקעות בחברת ההון סיכון MMC Ventures, שהשקיעה 4 מיליון דולר ב-Sky Futures בחודש מאי. זאת, עוד בטרם שתחומי הבנייה והחקלאות נבחנו בכלל. "יש הרבה מאוד הזדמנויות", הוא מוסיף.

סוני תשווק מזל"טים מסחריים

חברת סוני מתכננת להציע שירותי מזל"טים מסחריים לתחומי הבנייה, הלוגיסטיקה והחקלאות - החל מהמחצית הראשונה של השנה הבאה.

מיזם Aerosense (אירוסנס) של החברה מייצר מזל"טים ממוחשבים כדי ללכוד צילומים באיכות גבוהה ולהעביר אותם לענן לצורך ניתוח, כך מסרה סוני לעיתונאים בטוקיו היום (ב'). החברה, שנמצאת בבעלות משותפת עם חברת הרובוטיקה ZMP, צופה מכירות בהיקף של כ-10 מיליארד יין (כ-8.3 מיליארד דולר) עד לשנת 2020, כך מסר קוטארו סאבה, המנהל הטכנולוגי הראשי של אירוסנס.

סוני, שמכשירי הטלפון החכמים מתוצרתה, Xperia, לא הצליחו לתפוס נתח שוק, מחפשת שימוש נוסף לטכנולוגיות המובייל והצילום הדיגיטלי שברשותה, בשוק המזל"טים ההולך ומתגבש. על פי ההערכות, היקף תעשיית המזל"טים יעמוד בשנת 2025 על 82 מיליארד דולר בארה"ב לבדה. התעשייה כבר משכה השקעות מחברות כמו גוגל, ג'נרל אלקטריק וקוואלקום, למרות חששות מפגיעה בפרטיות ומבעיות בטיחות.

"קשה לצפות לחולל צמיחה בתחום הטלפונים החכמים בעזרת טלפונים חכמים בלבד. לכן אנחנו מחפשים הזדמנויות חדשות בתחום זה", כך אמר הירוקי טוטוקי, העומד בראש חטיבת המובייל בסוני.

המזל"טים משכו תשומת לב ביפן כאשר מפגין נגד אנרגיה גרעינית השתמש במזל"ט כדי לשפוך מטען של חומר רדיואקטיבי על גג המשרד של ראש הממשלה, שינזו אבה, בחודש אפריל. התקרית גרמה לממשלה לשקול את הקשחת הרגולציה של כלי טייס בלתי מאוישים.

מזלט של סוני/ צילום: בלומברג
 מזלט של סוני/ צילום: בלומברג