המהומה בשווקים: חברות ההיי-טק בוול סטריט הופכות לפגיעות

הירידה בשוקי ההון עלולה להביא להפחתת הערכות השווי גם של חברות היי-טק פרטיות

הייטק / צילום: רויטרס
הייטק / צילום: רויטרס

משקיעים חוששים מהסיכויים של מגזר הטכנולוגיה השבוע לאחר שאחד ממבצרי השוק נפל קורבן לירידה הנרחבת בשוק המניות. הנפילה ביום שישי האחרון בוול סטריט גרמה לכמה מהחברות הגדולות ביותר במגזר ההיי-טק לחוות הפסדים גדולים יותר מאשר בשאר השוק, לאחר שמחירי המניות של אפל, מיקרוסופט ואינטל ספגו ירידות של כ-9% במהלך השבוע.

הירידה חשפה פער הולך וגדל בין הערכות השווי האופוריות של חברות טכנולוגיה פרטיות לבין הבורסות המגלמות הערכות עגומות יותר. היא גם הגבירה את הסיכוי להיפוך מגמה עבור קבוצה של חברות פרטיות המציגות לאחרונה את תקוות הענף לצמיחה עתידית, טוענים משקיעים במגזר ההיי-טק.

אף שחברות היי-טק ציבוריות אינן נסחרות בשוויים גבוהים באמות מידה היסטוריות, הענף חווה קריסה במסגרת התמוטטות רחבה יותר של השוק המהווה "מרחץ דמים בטוח לכולם", כדברי קווין ווקוש, מנהל תיקים ב-Jensen Investment Management. בחברות היי-טק רבות בארה"ב, יותר ממחצית המכירות מגיעה משווקים בחו"ל, דבר שגורם להן לחשיפה נוספת בעקבות התחזקות הדולר לעומת מטבעות אחרים, מוסיף ריאן ג'ייקוב מ-Jacob Asset Management.

הירידה האחרונה גרמה למניות אפל לרדת ביותר מ-20% יחסית למחירן לפני חודש, ולמחיקת 150 מיליארד דולר משווי השוק של החברה. הנסיגה הותירה את המניות עם מכפיל של 11 בלבד על הרווח הצפוי השנה, דבר שהוביל חלק מהמשקיעים לטענה שהערכות השווי בשוק ירדו יתר על המידה. אולם דומה כי מהירות הנפילה בשבוע שעבר לא השאירה תיאבון רב לציד אחר מציאות בשוק, ואחד המשקיעים הצביע על כך שמניית אפל נפלה בעבר למכפיל נמוך עוד יותר לאחר קריסה גדולה יותר במחיר המניה בראשית 2013. "הערכות שווי בשוק ההיי-טק נראו די טוב וכעת הן נראות ממש טוב, אלא אם כן אנחנו הולכים לקראת מיתון עולמי", טוען ג'ייקוב.

הנזק העיקרי לשוק ההיי-טק כתוצאה מהיפוך המגמה בשוק יורגש על ידי חברות המתומחרות לפי סיכויי הצמיחה שלהן, אומרים משקיעים. חברות אינטרנט סיניות חוו נפילה קשה. חברת המסחר האלקטרוני עליבאבא ירדה ב-9% בשבוע שעבר וסיימה אותו במחיר של 68.18 דולר למניה, בקושי מעל למחיר החברה בעת הנפקתה הציבורית לפני 11 חודשים ו-43% מתחת למחיר השיא שלה.

הסחף העלה שאלה גם לגבי הערכות השווי המסחררות שקיבלה קבוצה של חברות היי-טק פרטיות, המוכרות גם בשם unicorns. רוב המזומן שהעלה את הערכות השווי שלהן מקורו בקרנות נאמנות אמריקאיות, ו"אין סיכוי שהן לא יושפעו" מנסיגה רחבה יותר בשוק הההון, אומר ביל גרלי, משקיע הון סיכון מעמק הסיליקון הידוע כמבקר הקולני ביותר של הערכות השווי המופרזות שנרשמו השנה בשוק הפרטי. לצד משקיעים אחרים שנמשכו לחברות סטארט-אפ במגזר ההיי-טק, דומה כי לקרנות נאמנות יהיה פחות כסף זמין לצורך השקעה בחברות פרטיות בעלות שווי גבוה בעתיד.

לדברי גרלי, הנסיגה בשוק ההון פירושה שרבות מחברות ה-unicorn ייאלצו לקבל הערכות שווי נמוכות יותר בהנפקה ראשונה לציבור מכפי שקיבלו בסבבי הגיוס האחרונים שלהן בשוק הפרטי, דבר שיותיר את המשקיעים שלהן עם הפסדים על הנייר.