רשות ני"ע תגיש טיוטת חוק להקמת גוף פיקוח על רו"ח מבקרים

זאת למרות התנגדות לשכת רו"ח ■ רשות ני"ע: "במקרים לא מעטים מתגלים כשלים חמורים בביקורת של חברות ציבוריות"

שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

רשות ניירות ערך הודיעה היום (ב') כי תגיש טיוטת חוק שעניינה הקמת גוף פיקוח על משרדי רואי החשבון המבקרים חברות ציבוריות ציבוריות - זאת למרות התנגדות לשכת רואי החשבון למהלך.

הרשות מסרה כי הטיוטה המתגבשת תוצע על רקע כשלים בעבודת רואי החשבון המבקרים, שאמורים להוות שומרי סף בתחום ניירות הערך ולדאוג שהמידע שמדווחות חברות לציבור הינו מדויק ומהימן.

לגוף הביקורת תהיה, לפי הטיוטה, סמכות להתקין תקני ביקורת ולקבוע כללים בתחום בקרת האיכות ואי-התלות של רואי החשבון בגופים המבוקרים. כמו כן, בסמכותו של גוף הביקורת יהיה להטיל קנסות.

הרשות ציינה כי הקמת גוף הביקורת מתאימה למגמות העולמיות בעולם ניירות הערך. "הדוחות הכספיים במהותם מהווים מקור מידע עיקרי לגבי מצבה העסקי של החברה ותוצאות פעילותה, וככאלה הם מהווים כלי עיקרי לקבלת החלטות השקעה. בראש ובראשונה בשל כך יוחד מקצוע שתפקידו לבקר את המידע הניתן בדוחות אלה - מקצוע ראיית החשבון", ציינה רשות ניירות ערך בהודעתה, כשהיא מבהירה כי "על אף זאת נתקלת הרשות במקרים לא מעטים בהם מתגלים כשלים חמורים בעבודתם של שומרי סף מרכזיים אלה".

רשות ניירות ערך פירטה בהודעתה כי יש מגמה בעולם, ובארה"ב בפרט, של התעצמות החשיבות המיוחסת לרואי החשבון המבקרים כשומרי סף בשוק ההון. "בתחילת העשור הקודם", צוין בהודעת הרשות, "אף הוקם בארה"ב גוף פיקוח בלתי תלוי על רואי החשבון המבקרים תאגידים ציבוריים, שהחליף את לשכת רואי החשבון בארה"ב שפעלה כגוף המפקח על עצמו". מאז, לדברי הרשות, הוקמו גופים מפקחים בשווקים המובילים בעולם.

לפי עמדתה של רשות ניירות ערך, הקמתו של גוף הביקורת על עבודתם של רואי החשבון המבקרים חברות בורסאיות היא הכרחית גם לשם השגת דיווחים איכותיים יותר למשקיעים וגם בכדי לעמוד בסטנדרטים הבינלאומיים.

לשכת רואי החשבון: "ניגוד עניינים"

נשיא לשכת רואי חשבון, דודי גולדברג, מתנגד לטיוטת החוק שגיבשה רשות ניירות ערך. לדבריו, "לשכת רואי חשבון בעד פיקוח על רואי חשבון, אולם מודל הפיקוח האמריקאי שהציעה הרשות אינו מתאים לישראל, שכן בארה"ב אין מועצת רואי חשבון".

גולדברג סבור כי מאחר שלמועצת רואי החשבון ניתנו סמכויות על הסדרת מקצוע ראיית החשבון בתחומים כמו משמעת, שפיטה וענישה, וללשכת רואי החשבון ניתנו הסמכויות להתקין תקינה בביקורת, אין צורך להפקיע את הסמכויות ולהעבירם לרשות.

לטענת גולדברג, רשות ניירות ערך מבקשת כעת את סמכויות המועצה והלשכה, בתוספת הסמכות לקבוע את כשירותו של משרד רואי החשבון ולהטיל קנס כספי "לא סביר". שלל הסמכויות הללו, אומר גולדברג, עשוי ליצור ניגוד עניינים.

לדבריו, "לא ייתכן שרשות ניירות ערך גם תפקח, גם תתקין תקינה בביקורת, גם תקבע את כשירותו של רואה החשבון וגם תקבע את הענישה - זהו מצב של ניגוד עניינים".

גולדברג מוסיף כי לשכת רואי החשבון הגיבה לפני למעלה משנה לטיוטת התזכיר של יו"ר רשות ניירות ערך, שמואל האוזר, ואף הציעה לבחון מודל פיקוח הקיים במדינות אירופה, בהן קיימת מועצת רואי חשבון, כך שהפיקוח הוא תחת משרד המשפטים ומשרד האוצר, ולא בשליטת רשות ניירות ערך.