"במידה רבה האירוע הנוכחי הוא כבר אחרי שיאו"

רמי דרור, מנכ"ל הלמן אלדובי: "אני לא ממליץ לברוח בעת הזו. אני מעריך שתיקון מעלה יגיע בימים הקרובים אולם צריך לזכור שבאותה מידה לא צריך להיכנס לאופוריה בתיקון מעלה ולזכור שיש מעט ימי מסחר בספטמבר כך שהתנודתיות צפויה ללוות אותנו בעתיד הקרוב"

רמי דרור / צילום: תמר מצפי
רמי דרור / צילום: תמר מצפי

"הירידות של השבוע האחרון חדות וכואבות יחד עם זאת על אף הירידות, עדיין התשואה בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות הינה חיובית מתחילת שנה ועומדת על ממוצע של כ- 1.5%". כך אומר היום רמי דרור, מנכ"ל בית ההשקעות הלמן אלדובי.

גל ירידות דומה ראינו ב-2011 בשיא המשבר האירופאי ומאז הבורסות ברחבי העולם שעטו קדימה לשיאים האחרונים. "צריך לזכור שבסופו של דבר יש פרמטרים פיננסים וכלכליים ומבחינת חלופות המשקיעים כיום בעולם זה או לקנות אג"ח ממשלתיות במכפיל 50 או לקנות מניות במכפיל 16-18. בסופו של דבר הכלכלה מנצחת. הטלטלה האחרונה שעיקרה מגיע מהצד הפסיכולוגי וממסחר ממוחשב (אלגוטריידינג) שבשונה מהעבר יש לו משקל גדול יותר כיום בנפח המסחר העולמי ובהשפעה על מידת התנודתיות".

ההערכה של כלכלני הלמן אלדובי היא שלאחר הירידות החדות יבוא גם תיקון חד חזרה. יחד עם זאת "מניסיון של משברי העבר ההסתברות ל-Double Deep כלומר ירידה חדה נוספת לאחר תיקון היא משהו שצריך בהחלט לקחת אותו בחשבון. מבחינת השאלה האם לצאת מהשוק או להיכנס - התשובה כאן פשוטה. לא ניתן לתזמן שוק ולאורך זמן שוק המניות נותן תשואה עודפת, על אחת כמה וכמה ביחס לאלטרנטיבות הסולידיות לכאורה באג"ח", אומר דרור.

דווקא זה הזמן להזכיר את אחד הכלים הפשוטים למדידת השקעות והוא התשואה שהושגה ביחס ליחידת סיכון (מדד שארפ) לא מספיק לבחון רק את התשואה האבסולוטית בחסכונות שלנו אלא להבין גם באיזו רמת סיכון הושגה אותה תשואה וכמשקיעים או כחוסכים אנחנו צריכים לשאול את עצמנו האם והיכן אנו מוכנים להיות בספקטרום של הסיכון מכאן קדימה.

בשורה התחתונה אומר דרור כי הירידות כבר התרחשו. "גרמניה ירדה כבר 30% מהשיא ובשאר השווקים הירידות גם הם דו סיפרתיות ונראה כי במידה רבה האירוע הנוכחי הוא כבר אחרי שיאו. לכן אני לא ממליץ לברוח בעת הזו. אני מעריך שתיקון מעלה יגיע בימים הקרובים אולם צריך לזכור שבאותה מידה לא צריך להיכנס לאופוריה בתיקון מעלה ולזכור שיש מעט ימי מסחר בספטמבר כך שהתנודתיות צפויה ללוות אותנו בעתיד הקרוב ואת זה צריך לקחת בחשבון".