ראשי רשויות: אם לא יופחת הזיהום של חח"י נתבע בכירים

במסגרת פרויקט 'הפחתת הפליטות' אמורה חברת החשמל להתקין בתחנות סולקנים שמפחיתים את זיהום האוויר בעשרות אחוזים ■ כעת היא מבקשת לדחות את הפרויקט בפעם השלישית

חברת החשמל / צילום: איל יצהר
חברת החשמל / צילום: איל יצהר

איגוד ערים אשקלון מאיים לתבוע את בכירי חברת החשמל אם לא תשלים החברה את פרויקט 'הפחתת הפליטות' במועד לה התחייבה, ינואר 2018, כך טענו ראשי רשויות באזור אשקלון בכינוס חירום שקיימו היום. הכינוס התקיים לאור הבקשה שהגישה לא מזמן חברת החשמל למשרד להגנת הסביבה לדחות את הפרויקט בפעם השלישית עד ל-2019.

במסגרת הפרויקט אמורה חברת החשמל להתקין בתחנות סולקנים שמפחיתים את זיהום האוויר בעשרות אחוזים.

לחברת החשמל שתי תחנות כוח פחמיות שעובדות מסביב לשעון. תחנות אלו מהוות גורם עיקרי לזיהום האוויר, ותורמות עשרות אחוזים מסך הפליטה השנתית של מזהמים וחומרים מסרטנים. כפי שחשף "גלובס" במאי האחרון, על פי מחקר חדש של המשרד להגנת הסביבה, מובילות התחנות הפחמיות לתמותה עודפת של 155 בני אדם בשנה באזור חדרה ולתמותה עודפת של 59 בני אדם בשנה באזור אשקלון.

בדצמבר 2010 הוציא השר להגנת הסביבה דאז גלעד ארדן הוראות שמחייבות את חברת החשמל לפעול להפחתת הפליטות המסוכנות של תחנות הכוח. לפרויקט נקבעו לוחות זמנים עד סוף שנת 2016. ארדן אף הוציא צו אישי נגד ראשי החברה ובו איום בהעמדה לדין פלילי אם תחנות הכוח הפחמיות לא יעמדו ברמות פליטת מזהמים מינימליות בתום הפרויקט. לאור טענות חברת החשמל כי נגרמו לה עיכובים שאינה בשליטתה, התיר לה המשרד להגנת הסביבה דחייה עד ינואר 2018.

ואולם, לאחרונה פנתה החברה למשרד להגנת הסביבה וביקשה ממנו דחייה נוספת עד ל-2019, זאת בטענה כי היא לא מצליחה לעמוד בלוח הזמנים שנקבע לה. לפיכך מבקשים ראשי הרשויות לכנס פגישה דחופה עם השר להגנת הסביבה אבי גבאי, שר האנרגיה יובל שטייניץ וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן. האיגוד מבקש את התערבותם המיידית בנושא, ומאיים כי במידה ולא ימצא פתרון המקובל על האיגוד, הוא יפעל "להפעלת סמכויותיו המשפטיות בתחום האכיפה ורישיון העסק כנגד תחנת הכח 'רוטנברג' וראשי חברת החשמל".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "בעקבות פניית חברת החשמל לדחייה ביישום הדרישות הסביבתיות להיתר הפליטה של תחנת הכח רוטנברג באשקלון דרש המשרד להגנת הסביבה מחברת החשמל להגיש הנמקות ואסמכתאות לבקשה, כמו גם הצעת פתרונות אלטרנטיביים אשר יפחיתו את ההשפעה הסביבתית הצפויה בגין עיכובים אלו. המשרד להגנת הסביבה בוחן את הפנייה בימים אלה".

מחברת החשמל נמסר כי "חברת החשמל תשמח להיפגש עם ראשי המועצות ולקיים דיאלוג, מתוך כוונה לשתף פעולה. החברה רואה חשיבות עליונה בביצוע פרויקט הפחתת הפליטות ומשקיעה בפרויקט משאבים רבים. מדובר בפרויקט הנדסה מורכב בהיקף של כ-4 מיליארד שקל שהחברה משקיעה בתחנת הכוח רוטנברג. חברת החשמל נאלצה להתמודד עם שורה של עיכובים כתוצאה מהפסקת עבודות במהלך צוק איתן, התקשרויות עם ספקים וקבלני ביצוע. למרות כל אלה, החברה המשיכה בביצוע הפרויקט ופועלת על מנת לצמצם את לוחות הזמנים ככל שניתן למרות השפעות אקסוגניות. החברה מקיימת דיאלוג שוטף עם המשרד להגנת הסביבה לגבי הדחייה הנדרשת בלוחות הזמנים, ותפעל בתאום איתו ועל פי הנחיותיו".