מה הסיכוי שערן זהבי יעזוב בינואר?

תנאי אימון משופרים, תקציב יותר גבוה, ניסיון, מסורת. לבאזל היה הכל כדי לעבור את מכבי ת"א, אבל לא היה לה את ערן זהבי ■ השאלה הגדולה: האם החודש המטורף האחרון, שבו כבש בצרורות, סימן סופית את דרכו של הג'וקר החוצה לאירופה

1. במסיבת העיתונאים אמש (ג') לקראת חצות דיברו שני המאמנים על מזל. "לנו לא היה את המזל" אמר אורס פישר ונשמע פתאום כמו מאמן ישראלי, וגם סלאבישה יוקאנוביץ' דיבר על אלמנט המזל. המילה מזל מתאימה אולי לרגע אחד במשחק, נאמר רגע שמגיע 17 שניות לסיום תוספת זמן של 6 דקות. שחקן קופץ לכדור נגיחה, ומסחרר אותו לגובה בצורה כזו שהוא יפגוש רק במזוזת השער. אבל אי אפשר לתרץ במזל שני משחקים, 180 דקות, שבהם שתי קבוצות כובשות שלושה שערים כל אחד. קבוצה אחת לא ניצלה את מקבץ היתרונות שיש לה - שחקנים טובים יותר, מוסר עבודה טוב יותר, תנאי מעבדה טובים יותר, תנאי עבודה משופרים יותר, ניסיון ומסורת גדולים יותר - כדי לעבור את יריבתה שנופלת ממנה בכל פרמטר, חוץ אולי מהאקס פקטור. כי לבאזל יש את הכל יותר ממכבי ת"א, אבל לערן זהבי יש את הכל יותר מכל שחקן של באזל, אפילו מבריל אמבולה.

מכבי ניצחה ועלתה לשלב הבתים של ליגת האלופות לא רק בגלל שהיה לה את ערן זהבי אלא בגלל שהיא צמצמה את הפערים בצורה כזו, שהספיק לה ערן זהבי אחד כדי לעבור. יש כל כך הרבה דברים שבמכבי - ואולי גם הכדורגל הישראלי - צריכים להיות גאים בהם, ואלה הדברים שבהם מכבי הפכה לקבוצה אירופית לכל דבר.

***

2. אין משהו שיותר מהיר במשחק הכדורגל מאשר הכדור. הוא שוקל פחות, יש לו יתרון אווירודינמי ברור. את זה הבינו מאמנים מקדמה דנא: כדור על הארץ מהיר יותר מכדור באוויר, כי הוא עושה מסלול קצר יותר; תנועה של שחקן במקביל לתנועת הכדור היא התנועה החשובה ביותר כדי לצמצם את פער המהירויות ביניהם. זו הסיבה שהמשחק היום מהיר יותר, גם אם פחות מדויק, ומי שמצליח בזמן בו הכדור נמצא בתנועה, לבצע תנועה, הוא זה שמנצח ומגביר את הסיכויים שלו לכבוש יותר שערים מהיריב. ולכן, לא תמיד המוכשר בשחקנים וגם לא המהיר שבהם הוא זה שמנצח, אלא זה שהגיב לכדור טוב מכולם.

מכבי ת"א עברה את באזל כי היא הצליחה לעשות במשחק ההגנה שלה משהו שהרבה קבוצות ישראליות מתקשות לעשות או שבכלל לא עושות: להתגונן בצורה אקטיבית.

אלה דברים שלא מלמדים פה. בכלל. לדעת לתקוף את הכדור תוך כדי התגוננות זו דרך מופלאה להתמודד על יריבים עדיפים. לא להשתמש בעמידה נכונה ולחכות לפעולה של היריב, שהיא תמיד מפתיעה, או מהירה, או מתנהלת עם הפנים לשער, בעוד שהפעולה ההגנתית היא תגובתית, תלויה באינסטינקטים, וכמובן מחייבת סיבוב מהיר על המקום. אבי ריקן וטל בן חיים - ולא פלא שמדובר בהם, הם שיחקו באירופה - עשו אמש את כל מה שלא עשו פה דורות של שחקנים: הם ניסו, ולרוב הצליחו, לתקוף את הכדור תוך כדי התגוננות. לא רק לשמור שחקן, אלא ליזום מגע עם כדור.

ב-2004 המציא אוטו ריהגל את שיטת ההגנה הייחודית - ע"ש קוסטאס קצוראניס - שכל מטרתה היא לנוע ללא כדור על מנת להשיג את הכדור תוך כדי תנועה במרחב. זה הפך את התנועה ללא כדור בהגנה כחשובה לא פחות מהתנועה בלעדיו בהתקפה, וזה מה שהפך את יוון, נבחרת בינונית להחריד, לאלופת אירופה, ובצדק גמור. זה מה שהפך את מכבי ת"א, קבוצה עם ניקוד אירופי זניח, עם שני ניצחונות משישה (אחד מהם על אלופת מלטה), לחברה במועדון היוקרתי של ליגת האלופות.

***

3. שימו לב מה קרה כאשר ניקולה מיטרוביץ' קיבל את הכדור, עוד בטרם החליט להכניס לעומק ולבשל לזהבי את הגול ששלח את מכבי לשלב הבתים: ערן זהבי שהיה בצעד וחצי מאחרי וולטר סמואל, נע מיד לעומק כשהוא יודע שבכל מצב הוא לא יהיה בנבדל כאשר הכדור ייצא מהרגל, אבל בזכות זמן התגובה שלו והתנועה לקראת המפגש עם הכדור, הוא יקבל אותו לפני סמואל. זה מה שהופך את זהבי למכונת שערים קטלנית: היכולת לנוע יותר מהר מהיריבים ללא כדור. הפער ההתחלתי בינו לבין הכוכבים הגדולים בעולם הוא כל כך עצום, שהיכולת שלו לצמצם את הפער הזה הופכת אותו למפלצת במושגים של הכדורגל הישראלי.

זהבי היה מעורב עד כה בתשעה שערים מתוך ה-12 שכבשה מכבי ת"א במוקדמות ליגת האלופות: שבעה כבש, שניים בישל. יש לו 12 שערים בתשעה משחקים העונה, הוא כבש מתחילת השנה האזרחית 28 שערים כאשר ביקום מקביל כובשים כריסטיאנו רונאלדו 29, ליאו מסי 35, ניימאר רק 25 ולואיס סוארס 21 שערים, נאבעך שכמוהו.

אנחנו מתקשים לעצור לרגע ולהחליט אם זהבי הוא גדול השחקנים ששיחקו פה, כי הוא לא עוצר. הוא לא מפסיק להתקדם. זו העונה השלישית ברציפות שהוא רק הולך ומשתפר. אתה לא יודע אפילו אם הוא בשיאו. גם אם בעוד 11 יום הוא יעשה אותו דבר לוויילס בקרדיף, לא יהיה כדאי לסכם. עכשיו מדברים על כך שיעזוב בינואר, שאין מצב שאיזה קבוצה שמכבדת את עצמה לא תשים יד על התופעה - ותהיו בטוחים שבאירופה כבר הבינו במה מדובר - אבל זהבי לא משקר בהתבטאויות שלו: רק הצעה מקבוצה בכירה באירופה שתאפשר לו להיות מה שהוא: דומיננטי, חופשי, משוחרר, ורסטילי, תוציא אותו מכאן. בגיל 28 פלוס, קשה לראות את זה קורה.

***

4. שמונים ומשהו מיליוני השקלים הופכים את העונה הזו לראשונה שבה מיטש גולדהאר לא יצטרך להוציא כסף מהכיס. אם הוא יבקש החזר מבקרת התקציבים, הוא גם יקבל: מכבי מצליחה לייצר כל כך הרבה הכנסות בלי ליגות האלופות, שעם הכסף שנשפך משם, היא רווחית. האם זה מחסל את הספורטיביות בליגה להרבה שנים? כן ולא. כן, כי מכבי היא לא רק הקבוצה הכי טובה בישראל אלא המועדון הכי טוב בישראל, ולכן במקביל להישגים ספורטיביים היא יוצרת פער גם בגזרות אחרות: שיווק, מיתוג, מכירות, קשרי קהילה, מחלקת נוער. לא, כי כמו שמכבי עברה את באזל, גם קבוצה נחותה ממנה - בגישה נכונה, במנטליות יציבה, בהשקעה נבונה - יכולה לקחת פה אליפות. נדמה שהשנים האחרונות בכדורסל הישראלי, מבהירות את זה כהלכה.

כבר ביום ראשון תעמוד המנטליות של מכבי - וכל הקבוצות הישראליות שעלו לליגת האלופות עד היום, עלו בזכות מנטליות חזקה - למבחן בטדי מול הפועל ב"ש. גם המנטליות של ב"ש תעמוד למבחן.