תשתית האינטרנט: אנלימיטד מסוגלת להתחרות בבזק והוט?

אחרי שנים של דואופול של בזק והוט בתחום תשתית האינטרנט, מתחילה חברת אנלימיטד לעשות את צעדיה הראשונים ■ מהירות הגלישה שהיא מציעה גבוהה, והדבר משמעותי במיוחד לגבי קצב העלאת הקבצים, אלא שקצב החדירה שלה איטי

התחרות בתחום תשתית האינטרנט בארץ מוגבלת, ולצרכן אין כמעט ברירה אלא לבחור בין אחת משתי השחקניות היחידות בדואופול של בזק והוט. השתיים מציעות תשתית שונה - adsl בבזק וכבלים בהוט - כאשר המהירות המירבית (להורדת קבצים) שמציעה כעת בזק היא 100 מגה, ואילו הוט מציעה כבר 200 מגה.

ומה באשר למחירים? רפורמת הפס הרחב שמוביל לאחרונה משרד התקשורת משכה את המחירים מטה, אך עדיין לא עובדת חלק בשל מאבקי כוח בין ספקיות האינטרנט לבזק, והוט מצדה הוציאה את עצמה מהמשחק של רפורמת האינטרנט.

בתוך כל הבלגן הזה, נראה לכאורה שהתחרות משוכללת, אך היא עדיין לא בשיאה. השחקנית השלישית, חברת אנלימיטד (לשעבר IBC), עושה רק את צעדיה הראשונים, ועושה אותם לאט. נכון להיום אפשר להתחבר לאנלימיטד, הפועלת באמצעות סיבים אופטיים, רק באזורים ספציפיים בארץ (ראו בהמשך). כאשר תיכנס אנלימיטד לשוק באופן מאסיבי, המהירויות הגבוהות והיקרות של בזק והוט -100 ו-200 מגה בהתאמה - יהיו כנראה סוג של סטנדרט, וגם מלחמת המחירים תשתכלל.

כיום מציעה אנלימיטד את השירות הבסיסי שלה, הכולל העלאת והורדת קבצים במהירות של 100 מגה, ב-125 שקל לחודש (ספק ותשתית). לפני שנה, כשהשיקה את השירות, עמדו דמי ההתקנה על 100-250 שקל, אך היום אין עלות התקנה והחודש הראשון חינם. חבילת אינטרנט 200 מגה סימטרית (העלאת והורדת קבצים באותה מהירות) עולה 170-270 שקל, בהתאם לספק, ועבור אינטרנט בקצב 1 ג'יגה, העלות היא 320-550 שקל.

הנתב נמכר ב-200 שקל ותומך בקצב של עד 1 ג'יגה סימטרי.

לקוח שרוצה להתחבר (ליתר דיוק, להירשם ולחכות שאנלימיטד תגיע לביתו), צריך להיכנס לאתר החברה (unlimited.net.il) ולבחור ספקית אינטרנט שתספק את השירות. אנלימיטד מתקינה את התשתית והלקוח מתנהל מול הספקים.

בשלב זה עובדת אנלימיטד רק עם ספקי אינטרנט קטנים - אקספון 018, טלזר 019, טריפל סי ו-Fast, ובקרוב יצטרפו לרשימה גם גולן טלקום וחברת הטלוויזיה האינטרנטית Take.

קל להבחין בהיעדרן של ספקיות האינטרנט הגדולות בשוק - נטוויז'ן וסמייל 012. לפי גורמים בענף, הסיבה העיקרית היא שאנלימיטד לא מציעה להן מודל בו הם יצליחו להרוויח. סיבה אחרת היא מספר הלקוחות המצומצם, שעדיין לא מחייב את ספקיות האינטרנט להשקיע מאמץ לעבוד עם אנלימיטד.

גלישה מהירה

למהירות הגלישה יש חשיבות רבה, במיוחד בעידן שבו רבים צורכים את עיקר תכני הווידאו (סרטים, סדרות וכו') באינטרנט. מהירויות האינטרנט גדלו בשנים האחרונות. מהירות הורדה של 100 מגה היא כבר לא דבר חריג, אולם קצב ההעלאה עדיין זוחל במהירויות של מגות בודדות. קצב ההעלאה חשוב מאוד והוא משפיע על שיחות וידיאו, שליחת מיילים בקבצים גדולים או העלאת גיבויים לשירותי האחסון.

שירותי אנלימיטד צפויים להקפיץ את מהירויות הגלישה בארץ כמה מדרגות מעלה, למהירות הורדה והעלאה חלומית של 1 ג'יגה באמצעות תשתית של סיבים אופטיים |. קצבי ההעלאה וההורדה שלקוחות הוט ובזק מקבלים היום לא מתקרבים לאלו של אנלימיטד.

עד כמה זה מהיר? מנגנון בדיקה באתר אנלימיטד, מראה שהורדת סרט בנפח 1 ג'יגה נמשכת 8 שניות בלבד, לעומת שתי דקות וחצי במהירות הורדה 50 מגה ותוך קצת יותר מדקה ב-100 מגה. כאשר רוצים להעלאות סרט לרשת בנפח 4 ג'יגה - באנלימיטד הסרט יעלה בתוך 32 שניות, ואילו אצל צרכנים עם מהירות העלאה של 3 מגה הסרט יעלה בתוך כ-3 שעות. כדאי לדעת שמהירות ההעלאה שהוט מספקת היום היא 2 מגה ובזק 3 מגה (בחבילות 100 מגה), לעומת 100 מגה, 200 מגה ו-1 ג'יגה באנלימיטד.

"אנחנו מוכרים מוצר הרבה יותר טוב מזה של המתחרים", אומר ל"גלובס" דני לאובר, מנכ"ל אנלימיטד. "אצלנו הלקוח יודע מה הוא מקבל. אנחנו לא נספק אינטרנט עד 100 מגה ונטשטש את הדברים".

בכך רומז לאובר למצב שבו נמצאים לקוחות רבים של בזק והוט, אשר מנויים למסלולים של מהירויות גבוהות, כמו 100 מגה, אך בפועל מקבלים מהירות של 60 מגה. חברות האינטרנט לא מתחייבות היום למהירות גלישה, אלא מדברות על מהירות מקסימלית. "אנחנו מביאים אינטרנט באמינות מאוד גבוהה. היום קשה לצרוך טלוויזיה בתשתיות האינטרנט הקיימות, למרות שיש התחלות מבורכות כמו סלקום טי וי".

מתנהלת בעצלתיים

אלא שלא הכול ורוד. אנלימיטד הצטרפה לזירת תשתית האינטרנט ב-2014 ופעילותה מתנהלת בעצלתיים: השיווק כמעט לא מורגש, יש עיכובים שגורמים עובדי חברת החשמל וסכסוכים בין השותפים בחברה. אפילו מבקר המדינה התייחס להתנהלות החברה בנוגע ל-75 מיליון שקל שכבר הושקעו בה. בינתיים, בשבוע שעבר נודע ששר האוצר משה כחלון, יעביר 75 מיליון שקלים נוספים עבור המיזם.

מדובר בחצי השני של המענק שהמדינה התחייבה להזרים למיזם במטרה לעודד פריסת תשתית תקשורת שלישי בישראל - תשתית שרוב אזרחי ישראל לא נהנים ממנה ולא ברור מתי יקבלו סיב אופטי ישיר לבניין. באנלימיטד מסרבים לספר כמה לקוחות יש לחברה, אולם לפי הערכות מדובר בכמה מאות בלבד. לאובר מספר שלאנלימיטד מספר רב של נרשמים באתר (עבור הרשמה לשירות), אך כמובן אין הדבר מעיד על מספר הלקוחות המשלמים.

לדבריו, לחברה יש לקוחות בבאר שבע, טירת הכרמל, רמת השרון, רמת גן, רעננה ותל-אביב, ובקרוב תתחיל פריסה בחיפה, ראשון לציון ופתח תקווה.

"תהליך החיבור ארוך", מסביר לאובר. "כדי להתחיל לפעול בעיר מסוימת, עלינו לעבוד מול העירייה, לבצע תכנון פריסת סיבים ולקבל אישורים. מדובר בתהליך שיכול לקחת חודשים. מרגע שמתקבל האישור, חברת חשמל פורסת את הסיבים ברחובות באמצעות תליית הסיבים על-גבי חוטי החשמל, ללא חפירה במדרכות ובכבישים. במקרים מסוימים ישנו צורך לבצע חפירות". החפירות עליהן מדבר לאובר נקודתיות ומתבצעות באזור מסוים ברחוב, דרכו מעבירים את הכבל הלאה.

גם תהליך ההתקנה בבתי הלקוחות ממושך: נציגי החברה מגיעים לבניין בשעות הבוקר ומסיימים את העבודה רק אחר הצהריים. המתקינים צריכים להתקין ארון תקשורת מיוחד, כולל פריסה של תשתית הסיבים האופטיים לקירות החיצוניים של הבניין. לאחר מכן, יתבצע חיבור לנקודה בודדת בבית, אליה יחובר הנתב (ראוטר) והלקוח יוכל לקבל אינטרנט במהירות שהיום אפשר לחלום עליה. חיבור האינטרנט גם צפוי להפוך ליציב יותר, ללא ניתוקים ובעיות תקשורת.

אחת הבעיות של אנלימיטד היא השיווק, או ליתר דיוק, היעדר שיווק. לקוחות שבאזור מגוריהם מתקינים תשתית לאנלימיטד ייחשפו לפרסומת לשירות בפיד של דף הפייסבוק שלהם.

כמו כן, נציגי החברה עוברים מדלת לדלת באזורים שבהם מתוכננת התקנה, מסבירים על השירות, מספקים עלון הסבר ושואלים אם הלקוח יהיה מעוניין להתחבר. תהליך החיבור הבלתי שגרתי והמהוסס יוצר תחושה כאילו החברה עצמה לא בטוחה שהלקוח מעוניין בשירות. אחרי שהלקוח כבר אומר שהוא מעוניין שתתבצע התקנה בבניין ויש הסכמה של הדיירים, מגיע שוב נציג לדלת הדירה, שואל את הלקוח שוב אם הוא מעוניין בשירות ואז מסביר שנציג טלפוני יתקשר עם פרטים. הנציג הטלפוני מתקשר לאחר כשבועיים, ושואל שוב אם הלקוח מעוניין להתחבר, מסביר את המחיר ומסיים בכך שיתקשרו שוב לבצע את החיבור בעתיד הקרוב.

התהליך נמשך שבועות ארוכים ונראה שבאנלימיטד פשוט מופתעים שלקוחות מעוניינים בשירות.

בזק והוט לא ממהרות

גם המתחרות בזק והוט מדברות על תשתיות של סיבים אופטיים ללקוחות פרטיים, אבל לא נראה שאצה להן הדרך. בזק תציע את Bfiber. באתר החברה נכתב ש"בזק כבר ביצעה ניסוי בטכנולוגית הסיבים בקרב כמה מלקוחותיה, ניסוי שזכה להצלחה ושביעות רצון גבוהה מהלקוחות. בימים אלו בזק מתמקדת בפריסת תשתית ה-Bfiber ברחבי הארץ. בהמשך היא תחל לחבר לקוחות לשירותים ברשת הסיבים".

גם הוט מפרסמת באתר האינטרנט שלה את השירות "הוט פייבר". באתר הוט נכתב כי "פרויקט פריסת הסיבים האופטיים עד לבתי הלקוחות הנו מורכב ביותר ומתוכנן להסתיים במהלך שנת 2016".

מאחורי הקלעים מתברר שלהוט ובזק כבר פחות מפריע המיזם של אנלימיטד והן לא ממש רצות להפעיל את השירותים שלהם, למרות ששתי החברות מציעות פריסה המגיעה ל-1.5 מיליון בתי אב. בזק מתכוונת ללכת בינתיים על טכנולוגיית ביניים (G.Fast), שתאפשר לה לנצל את תשתית רשת הנחושת הקיימת שלה ולספק אינטרנט בקצבים מהירים יותר מאלו שהיא מציעה היום.

מה זה סיב אופטי?

סיב אופטי בנוי מחומר שקוף המאפשר העברת אור מקצה אחד לשני, לעומת כבלי נחושת בהם האות נחלש עם המרחק. הסיב מורכב משכבה פנימית וחיצונית, כאשר האור עובר בשכבה החיצונית. הסיבים חסינים להפרעות חיצוניות.

היתרון בסיבים אופטיים הוא בהיותם בעלי רוחב פס בלתי מוגבל. הם מאפשרים העברת כמויות עצומות של מידע, בקצבים סימטריים בהעלאה והורדה ובמהירויות קבועות. התשתית הקיימת ברוב הבתים היום מאפשרת העברת נתונים בקצב מוגבל, במיוחד בהעלאת נתונים. בנוסף, חברות התשתית וספקיות האינטרנט לא יכולות להתחייב על מהירויות גלישה, כך שהלקוח לא נהנה ממהירות הגלישה המירבית שהובטחה לו.

מה מקבלים לקוחות האינטרנט של הוט, בזק ואנלימיטד
 מה מקבלים לקוחות האינטרנט של הוט, בזק ואנלימיטד