מתקרבת ההכרעה באי.די.בי: החלטת הבורר צפויה בשבוע הקרוב

השופט בדימוס ד"ר בנימיני יפסוק מי מהשניים - אלשטיין או בן משה - ירכוש מניות שותפו, והאם ייטול גם את התחייבות השותף בנוגע להצעות הרכש

מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

מתקרבת ההכרעה הסופית במאבק בין אדוארדו אלשטיין למוטי בן משה על השליטה בקבוצת אי.די.בי פתוח. בשבוע הקרוב צפויה להתקבל החלטת הבורר שאמורה לקבוע מי מבין השניים יישאר בעל שליטה יחיד באי.די.בי, ומי ימכור את מניותיו לשותפו ויעזוב את דירקטוריון החברה.

אלשטיין ובן משה הפכו במאי 2014 לבעלי השליטה באי.די.בי פתוח, לאחר שקיבלו את השליטה מבית המשפט במסגרת הסדר החוב של החברה האם לשעבר, אי.די.בי אחזקות. עד תחילת 2015 החזיקו השניים מניות של החברה בשיעור שווה, אולם בפברואר נשברה השותפות ואלשטיין הפך לבעל השליטה המרכזי, לאחר שהזרים לחברה 392 מיליון שקל במסגרת הנפקת זכויות, בה בחר בן משה שלא להשתתף.

בן משה טען בתגובה כי פעולות שביצע אלשטיין סתרו את הסכם השותפות ביניהם, ודרש למנות בורר שיפסוק על העברת השליטה אליו. אלשטיין מצדו המשיך להגדיל החזקות באמצעות מימוש כתבי אופציה למניות, ונכון לעכשיו מחזיק ב-68% מאי.די.בי, בעוד שהחזקותיו של בן משה דוללו ל-14% בלבד.

במהלך התקופה אף הצליח אלשטיין להדיח את בן משה מתפקיד יו"ר משותף באי.די.בי, וכן מחברות בדירקטוריון החברה הבת, דיסקונט השקעות. בתגובה הפעיל בן משה את מנגנון הבמב"י בהסכם השליטה, והציע לרכוש את מלוא החזקות שותפו לפי מחיר של 1.64 שקל למניה (לעומת 2.12 שקל היום). הוא גם דרש כי ההליך יכלול התחייבות של הרוכש ליטול על עצמו את התחייבות המוכר, בקשר להצעות רכש למניות המיעוט באי.די.בי בהיקף של 512 מיליון שקל, אליהן מחויבים השניים.

אלשטיין התנגד לדרישה והבוררות בינו לבין בן משה, אותה מנהל השופט בדימוס ד"ר עמירם בנימיני, עברה לעסוק בשאלה מי בין השניים ירכוש את מניות שותפו, והאם הרכישה תכלול גם את התחייבות השותף בנוגע להצעות הרכש.

בתחילת יולי כתב הבורר כי החלטתו צפויה להתקבל בסביבות חודש אוגוסט, וההערכה הנוכחית היא שעד סוף השבוע הבא, או לכל המאוחר עד ראש השנה, יכריע הד"ר בנימיני בנושא.

תפרסם דוחות בשבוע הבא

בשבוע הבא גם אמורה אי.די.בי לפרסם את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של 2015, אולם עוד לפני כן דיווחה בתחילת השבוע החברה כי הגיעה להסכמות עם הבנקים והמלווים המוסדיים, על דחיית הדרישה לעמידה בהתניות פיננסיות להן היא מחויבת, עד לתחילת 2016. מדובר בהתניות להן התחייבה אי.די.בי למול המלווים השונים ושיתרתן הנוכחית מסתכמת ב-669 מיליון שקל. במקביל, תפעל החברה לגיבוש הסדר חדש עם המלווים הפיננסיים, שיחליף את הסדרי אמות המידה הקיימים ביחס לתוצאות הרבעון הראשון בשנת 2016 ואילך.

בנוסף, ציינה אי.די.בי כי קיבלה את הסכמת המלווים, כי כל סכום שיוזרם לחברה כהון בידי אלשטיין, שהיקפו עולה על 100 מיליון שקל ועד לסכום מצטבר של 350 מיליון שקל, יוכל לשמש להזרמת הון לחברה הבת, דיסקונט השקעות.