ישלם בכיסאו? מעמד ראש ממשלת סין רעוע כמו השווקים

מומחה לפוליטיקה סינית: "אם המצב יוחמר ויגיע לנקודה שבה הנשיא שי ג'ינפנג יזדקק לשעיר לעזאזל, לי עלול לשלם את המחיר"

לי קקיאנג / צילום: רויטרס
לי קקיאנג / צילום: רויטרס

הסערה הפיננסית בסין שטלטלה את שוקי ההון הבינלאומיים בשבועיים האחרונים פגעה גם במפלגת השלטון הקומוניסטית וגרמה לראש הממשלה לי קקיאנג להילחם על עתידו הפוליטי, לפי אנליסטים ומקורות יודעי דבר.

בקרב פקידי המפלגה והאנשים שמקושרים פוליטית בבייג'ין, נושא השיחה בימים האחרונים הוא אם לי ייענש על הטיפול הכושל לכאורה של בייג'ין במפולת המניות ובהאטה הכלכלית הרחבה יותר במדינה.

"מעמדו של ראש הממשלה לי הפך לפגיע יותר כתוצאה מהמשבר הנוכחי", אמר ווילי לם, מומחה לפוליטיקה סינית באוניברסיטה הסינית של הונג קונג. "אם המצב יוחמר ויגיע לנקודה שבה הנשיא שי ג'ינפנג יזדקק לשעיר לעזאזל, לי עלול לשלם את המחיר".

לי וסגן ראש הממשלה מא קיי היו אדריכלי התוכנית הכושלת להציל את הבורסות הסיניות בתחילת יולי, כאשר הממשלה הכריזה על סדרת צעדים חסרי תקדים לתמיכה במחירי המניות, לפי מקורות יודעי דבר.

האמצעים הללו כללו איסור על מכירה בחסר (שורט) של מניות, על הנפקת מניות חדשות ועל מכירת מניות על ידי משקיעים גדולים, ביחד עם קניות מניות בסך כ-200 מיליארד דולר על ידי מוסדות ממשלתיים. הגאות הקצרה שבאה אחריהם שכנעה משקיעים רבים לחזור לשוק, רק כדי לספוג הפסדים גדולים בשבועות האחרונים.

מדד המניות העיקרי בסין איבד 22% בארבעת ימי המסחר האחרונים, והממשלה נטשה כנראה את האסטרטגיה של לי לתמיכה בשוק באמצעות קנייה מאסיבית של מניות.

אבל אפילו אם לי יואשם על ידי צמרת המפלגה בטיפול כושל במשבר, רוב האנליסטים ופקידי הממשלה מאמינים שסילוקו מהשלטון יהיה מזיק מדי ליוקרת המפלגה ולאמינות שלה, ושהוא יישאר בכהונתו כמעט בוודאות, לפחות עד קונגרס המפלגה הבא בשנת 2017.

לי כבר נחשב על ידי רוב האנליסטים והמקורות הפוליטיים הפנימיים לראש הממשלה החלש ביותר במדינה זה עשרות שנים, במידה רבה בגלל ריכוז הסמכויות בידיו של הנשיא שי.

שי הקים ומנהל אישית עשרות "צוותים מובילים קטנים" שמפקחים על מדיניות בכל תחום, החל ברפורמה בכוחות המזוינים וכלה בניעור קבוצות הכדורגל ידועות השערוריות של סין. הצוותים הללו עוקפים את הישויות הממשלתיות הפורמליות שאמורות להיות בעלות הסמכויות.

ראש הממשלה ספג גם ביקורת רחבה על ראיון ל"פייננשל טיימס" לפני כמה חודשים שבו הוא אמר שלמרות שאי אפשר להוציא מכלל חשבון מטבע חלש יותר, סין אינה רוצה לפחת את המטבע שלה - מהלך שהיא עשתה לבסוף לפני שבועיים.

כמה פרשנים לגלגו על לי גם בשל התבטאויות פומביות שהראו שהממשלה מנותקת מהמציאות בכל הנוגע לשחיטת המניות בבורסות סין. כמה ימים אחרי שבייג'ין השיקה את חבילת הצעדים לתמיכה בבורסות ביולי, התקשורת הממלכתית ציטטה את לי שאמר שהכלכלה הלאומית מצויה במצב טוב, והיא בתוואי של עלייה. הוא לא הזכיר כלל את המפולת שוק המניות.

שלשום (ב'), כאשר המדד המשולב בבורסת שנחאי צנח ב-8.5% - הצניחה היומית החדה ביותר מאז תחילת 2007 - התגובה הפומבית היחידה של לי הייתה קריאה לפיתוח תעשיית ההדפסה התלת-ממדית בסין.

"בכל מדינה אחרת שנקלעת למשבר כזה, היית רואה דוברים בכירים יוצאים מגדרם כדי להרגיע את הציבור, אבל מתחילת יולי לא היה פוליטיקאי במשקל כבד שיצא כדי לומר מה קורה או מה הממשלה מתכננת לעשות בנוגע למשבר", אמר לם. "זה ליבה השערות שיש חילוקי דעות גדולים בצמרת המפלגה".

לי נחשב בשעתו למועמד המוביל להחליף את הנשיא לשעבר הו ג'ינטאו, לפני שהוא נקבע כמספר 2 של הנשיא החדש שי ב-2012.

"יש שמועות קבועות שראש הממשלה לי בדרך להיבעט החוצה, אבל זה במידה רבה מפני שהוא קיבל לידיו את כל התפקידים הקשים ביותר", אמר קרי בראון, מנהל המרכז ללימודי סין באוניברסיטת סידני. "יהיה מסוכן מדי להחליף אותו בעיתוי הנוכחי, אך יתכן שהם ימצאו דרך מכובדת להסיט אותו הצידה בקונגרס המפלגה הבא ב-2017".