המחסור בהנדסאים מורגש גם בנמל אשדוד

על רקע תוכנית לימודים חדשה לבגרות בלוגיסטיקה ימית, טוענים בנמל אשדוד שעם פתיחת הנמלים הפרטיים יורגש חוסר בבעלי הכשרה מקצועית בתחום

נמל אשדוד/ צילום: איל יצהר
נמל אשדוד/ צילום: איל יצהר

שיתוף פעולה חדש בין נמל אשדוד לבין רשת אורט: עשרות תלמידי תיכון בכיתות י"א ו-י"ב יעשו בגרות ברמה של 5 יחידות במסגרת מגמת לימוד חדשה ללוגיסטיקה והנדסה ימית. לדברי מנכ"ל נמל אשדוד יצחק בלומנטל, בתכנית החדשה מעורבים כ-35 תלמידים, במסגרת לימודיהם יוצמדו להם חונכים מקרב עובדי הנמל והם יחוו גם עבודה מעשית בתחומיו.

"אנחנו לא מובילים את הפרויקט הזה כדי לקבל פרס", אומר בלומנטל ל-"גלובס". "מעבר לכך שיש במהלך כזה כדי לפתח ולהעצים אוכלוסיות שאנו יכולים לתרום להן, יש כאן הסתכלות גם על הצרכים העתידיים של ענפי הספנות והנמלים: מדובר בענפים שנמצאים בתהליכי התפתחות משמעותיים ובעוד כ-6 שנים ייפתחו בישראל שני נמלים חדשים, פרטיים ויהיה צורך בכח אדם ובבעלי מיומנויות בתחומים השונים".

בנמל אשדוד מצביעים על מחסור חריף ומתמשך בהנדסאים בעלי הכשרות מתאימות באופן שיאפשר להם למלא מגוון של תפקידים. התיכוניסטים מבית הספר אורט שנמצא בעורף נמל אשדוד וישתתפו בתכנית הלימודים החדשה, ייקחו חלק בדיונים טכניים מעמיקים שמתקיימים לעתים תכופות וקשורים לתפעול הנמל, תוך חקירה של מצבים ואילוצים הקשורים למציאות היום יומית בנמל ים.

"בעולם שבו הלוגיסטיקה והחשיבה הכלכלית הם לב לבו של כל ארגון יעיל ורציני, תלמידים במגמה כזאת מקבלים כלים רלוונטיים שהופכים אותם למבוקשים יותר ויותר בשוק העבודה העתידי אבל עוד לפני כן, עם התגייסותם לשירות צבאי בצה"ל - ישובצו למקצועות רלוונטיים בשורות חיל הים", אמר בלומנטל. "עם פתיחת הנמלים החדשים, גם התחרות על העובדים שיפעילו אותם תגבר... זאת, בזמן שאנחנו נמצאים רגע לפני פריצת דרך לקראת חדירה של טכנולוגיות חדישות ואוטומציה. מדובר באנשים צעירים שכבר נולדו לעולם הטכנולוגי הזה והם מוכוונים למערכות המתקדמות שיוטמעו בשנים הקרובים בנמלי הים".

לדברי גורמים בנמל אשדוד שמובילים את הפרויקט, הראשון להרוויח מפתיחת מגמת הלימוד החדשה הוא חיל הים, שמפקדיו מתלוננים כבר תקופה ארוכה על מחסור בכח אדם מקצועי בקרב החיילים המתגייסים לשורותיו. מחסור זה התעצם בשנים האחרונות, בעקבות צמצום של מסגרות חינוך מקצועי. מצב זה מאלץ את החיל להכשיר בעצמו את חייליו לשורה של תפקידים נדרשים, מה שעולה לו זמן וכסף: "המתגייסים האלה יקבלו עדיפות לשירות בחיל הים ועם שחרורם, יוכלו להשתלב לעבודה גם בנמל אשדוד בכפוף להליכי הקליטה המתחייבים בהנחיות רשות החברות הממשלתיות", אמר בלומנטל.