אישה אחת בהנהלה - והסיכוי של הסטארט-אפ להצליח מזנק

עמק הסיליקון נחשב לסביבה גברית באופן מובהק אולם נתונים שנאספו על ידי קרן ההון סיכון First Round Capital מוכיחים שנשים מסייעות לחברות צעירות לשגשג ולהשיג תשואה גבוהה

מאריסה מאייר / צילום: רויטרס
מאריסה מאייר / צילום: רויטרס

משקיעי הון סיכון מקדימים את שוק היזמות. האנטנות העסקיות שלהם מתפתחות באמצעות הגישה שלהם לחברות בשלבים מוקדמים מאוד בהתפתחותן. הם עורכים הימורים רבים ומקווים שמספיק חברות יצליחו ויעניקו למשקיעים שלהם החזרים מעל ומעבר למקובל בשוק.

כעת הם עסוקים, לאחר שהשלימו יותר מ-4,000 עסקאות בארה"ב לבדה בשנה החולפת, כך על פי איגוד ההון סיכון האמריקאי. כמו כן, הם שותפים לשיעור ההשקעות הגבוה ביותר זה יותר מעשור. אבל בשעה שהם נכנסים ליותר עסקאות, וליותר השקעות, הם סופגים גם ביקורת - בעיקר על היותם זכרים ברובם הגדול.

לכן, עלינו להקשיב למה שמשקיעי טכנולוגיה בעמק הסיליקון מספרים לנו על ניסיונם בעשור האחרון. קרן ההשקעות First Round Capital, המשקיעה בחברות בשלבי חייהן המוקדמים, פרסמה את הממצאים של סקירה שערכה לרגל עשר שנות פעילותה הראשונות. היא בחנה 300 חברות ו-600 מייסדים שבהם השקיעה, הוציאה חברה גדולה במיוחד מהנתונים (אובר), והעריכה מהו השינוי שחל בשווי של החברות בין ההשקעה הראשונית של הקרן לבין האקזיט, או התקופה הנוכחית.

חלק מהממצאים היו בלתי מפתיעים לחלוטין (למשל - אם הולכים לאוניברסיטה מעולה זה עוזר; הטכנולוגיה חשובה יותר כשמדובר בחברת B2B מאשר בחברות הפונות לצרכנים; מייסד שעבד בטוויטר, פייסבוק, מיקרוסופט, אפל וגוגל מהווה יתרון). אלא שהיא גם גילתה נתונים הסותרים כמה הנחות יסוד של השקעה בשלבים המוקדמים.

הקרן גילתה שצוותים בחברות הפורטפוליו שכללו לפחות אישה אחת מבין המייסדים השיגו ביצועים טובים יותר ב-60% מאשר צוות מייסדים שהיה על טהרת הגברים. החוכמה שמגיעה מניסיון, לעומת זאת, סיפקה יתרון מבחינתם של המשקיעים, כן על פי הנתונים, יזמים סדרתיים לא הציגו ביצועים טובים יותר מאשר מייסדים שזו להם הפעם הראשונה (בעיקר משום שהשווי הראשוני של החברה היה גבוה יותר). אולם מה שללא ספק ייתן תחושת סיפוק לאלה המאמינים בחוכמת ההמון, הביצועים של חברות עם צוותים של מייסדים עלו בהרבה על חברות בעלות מייסדים בודדים.

זאת ועוד: חברות שהחלו את דרכן מחוץ למרכזי הטכנולוגיה העיקריים - עמק הסיליקון וניו יורק - רשמו ביצועים לא פחות טובים (או מעט יותר טובים) מנקודת מבטם של המשקיעים מאשר אלה שכן הגיעו מאותם מרכזים. הדבר נובע בעיקר מכך שהערכות השווי הראשוניות בחברות מאזורים אחרים היו נמוכות בשיעור של עד 50%.

אחד המסרים מהנתונים של הקרן הוא שאם אתה מייסד שמעוניין בהערכת שווי גבוהה אתה צריך להיות יזם סדרתי במרכז טכנולוגי ידוע. אם אתה משקיע, עליך לחפש חברות עם משקיעים שזה להם הסטארט-אפ הראשון וכן באזורים שהמילה "סיליקון" עדיין לא מופיע בהם.

הנחת יסוד נוספת שהועמדה בסימן שאלה על ידי הסקר של הקרן אמורה לעודד את אלה המחפשים השקעות סיד. היא קשורה לאופן שבו משקיעים מגיעים לחברות היעד. ההנחה הרווחת היתה שהכי כדאי להגיע למשקיעים באמצעות קשרים שנותנים בהם אמון. אולם בפורטפוליו ההשקעות של הקרן ישנן חברות שהתגלו באמצעים אחרים, כמו באמצעות טוויטר, או ביום של דמואים (demo day). הביצועים של החברות הללו עלו בכמעט 60% על אלה של חברות שהמשקיעים נחשפו אליהן בדרך המקובלת. הביצועים של מייסדים שפנו לקרן ללא תיווך כלשהו היו טובים בכ-23% מאחרים. נראה שלא באמת חשוב את מי אתה מכיר.

האם זה אומר שאם את יזמית בת 25 מחוץ לעמק הסיליקון, עם תואר בהנדסה מאוניברסיטה יוקרתית, שכמעט לא מכירה אף אחד ואת מייסדת משותפת של חברה - שדרך אגב גם עבדה בטוויטר - יהיה לך קל לגייס כסף מקרנות המשקיעות בשלבים המוקדמים?

די בטוח שלא. כפי שטוענת מייגן סמית מאז היא הצטרפה לצוות הבית הלבן כמנהלת בכירה לענייני טכנולוגיה, רק 3% מכספי ההון סיכון בארה"ב מושקעים בחברות שאותן מובילות נשים. מתוך החברות הללו, ברוב חברות היוניקורן (חברה פרטית בעלת שווי שוק של מיליארד דולר לפחות) יש דירקטוריונים המאוישים בגברים בלבד; נשים מהוות 6% בלבד מתוך מושבי הדירקטוריון בחברות יוניקורן בארה"ב.

לכן רוב הסיכויים שמשקיעי ההון סיכון אינם מקבלים החלטות השקעה אופטימליות.

אך השימוש בנתונים כדי לקבל החלטות מושכלות בתחום ההון סיכוי עשוי לסייע הן למשקיעים והן למייסדים של חברות. תעשיית ההון סיכון, הידועה בחוסר השקיפות שלה, צריכה לפרסם באופן קבוע יותר מידע על המגדר, המקור, ההשכלה והרקע של המייסדים. אם רוצים להשקיע בשלבים המוקדמים בצורה רצינית, באלה שיכולים ולא באלה שמקבלים השקעות בדרך כלל, יש צורך בנתונים כדי לשפר את ההחלטות.