אושר קידום פרויקט ברחובות על אף החקירה נגד עו"ד רועי בר

פרויקט המגורים "חצרות המושבה" הוקפא לפני כשנתיים עם התפוצצות "פרשת הקבלנים" ופרסום החשדות נגד עו"ד רועי בר

רועי בר עו"ד יועץ משפטי של עירית רשל"צ ורחובות / צילום: אמיר מאירי
רועי בר עו"ד יועץ משפטי של עירית רשל"צ ורחובות / צילום: אמיר מאירי

כשנתיים לאחר הקפאת פרויקט המגורים "חצרות המושבה" במערב רחובות, קיבל בתחילת השבוע (ב') בית המשפט המחוזי מרכז לוד את העתירה המנהלית שהגישה החברה היזמית, והורה לקדם את בינוין של כ-1,140 יחידות הדיור המתוכננות במקום. מדובר בפרויקט מגורים המשתרע על פני כ-100 דונמים, על קרקע בבעלות המדינה, שנרכשו על ידי "חצרות המושבה" בשנת 2010. מחצית מזכויות הבנייה במתחם שייכות ל"חצרות המושבה", ואילו המחצית השנייה מצויה בידיהן של שלוש חברות אחרות בבעלות משפחת יצחקי, שזכו במכרז של רשות מקרקעי ישראל בשנת 2011.

לפני כשנתיים, עם התפוצצות "פרשת הקבלנים" ופרסום החשדות נגד עו"ד רועי בר, בעל קשר משפחתי ועסקי עם משפחת יצחקי, החליטו רשויות התכנון לעכב את אישור התכנית עקב "עננת החקירה" הרובצת מעליה. כזכור, בר נחשד, בין היתר, כי בתפקידו כיועץ חיצוני לעיריית רחובות פעל תוך ניגוד עניינים לקידום הפרויקט השייך בחלקו לקרובי משפחתו, במסגרתו אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בשנת 2013 הוספת 316 דירות ל-824 הדירות שהיו מאושרות לפני כן. עם הזמן נקשרו בפרשה המסועפת גם שמם של עו"ד רונאל פישר, שעל פי החשד הציע לבר לסגור את תיקי החקירה נגדו תמורת שוחד, ורב פקד ערן מלכה.

בעתירתה טענה "חצרות המושבה", באמצעות עו"ד מירה בורנשטיין ואבי בבג'נוב ממשרד הרטבי, בורנשטיין, בסון ושות', כי מהרגע שהתכנית אושרה בילקוט הפרסומים בדצמבר 2013, מדובר במעשה חקיקה סופי ומחייב, וכן כי ה"סחבת" בה נוקטות ועדות התכנון בכל הקשור לתכנית הסבה לחברה היזמית נזקים כלכליים כבדים.

כאמור, בית המשפט קיבל את העתירה. "לא מצאתי לקבוע כי נפל פגם בדרך התנהלות הוועדה המקומית ובאופן הפעלת שיקול דעתה המקצועי כמוסד התכנון המוסמך לגבי הדיון מחדש בתכנית", כתב השופט יעקב שינמן בפסק הדין. עוד הודגש כי שיקולי ההרתעה והשמירה על שלטון החוק חשובים מאד אמנם, אך אינם בלעדיים, ולפיכך אין מניעה מבחינה תכנונית לאישור התכנית. בית המשפט הורה אפוא לוועדה המקומית להמשיך ולדון בקידום התכנית, ולבחון הוצאת היתרי בנייה בהקדם האפשרי.