ניתוח: מיכאל גולן רק עשה תרגיל "תחזיקו אותי"

העמדת גולן טלקום למכירה היא הניסיון של מיכאל גולן לדבר עם שר התקשורת נתניהו דרך התקשורת ולבקש הקלות ■ זה כבר מתחיל להיות One Trick Pony מצד גולן

מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי
מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי

התרגיל הזה נראה שחוק, אבל מיכאל גולן חוזר עליו כל פעם מחדש ומוכיח עד כמה הוא יודע להשתמש בתקשורת על מנת לזעזע את השוק ולהרוויח תשומת לב. למעשה בהודעה של גולן טלקום מהיום, לפיה החברה עומדת למכירה, אין כלום חדש.

לפני כחודש נחשף ב"גלובס" שבנק ההשקעות רוטשילד שוב מנסה להציע את גולן למכירה ושוב עושה קולות שהוא אף מוכן לשקול רכישה של אחת החברות. התרגיל הזה התקבל כבר אז בחשדנות ולא נשא פרי. עכשיו גולן עולה שלב ומוציא הודעה מסודרת כחלק מהמשחק לנסות ולשדר מסרים שונים. אם תרצו, גולן מדבר עם ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו, דרך הכתבות בעיתונים.

אגב, יכול להיות שגולן באמת הגיע למסקנה שהוא יכול להמשיך הלאה לאחר שהשיג 850 אלף מנויים, לעשות אקזיט ולצאת. זה לגיטימי. מצד שני נראה יותר ויותר שמה שהוא עושה זה לנסות להשיג הקלות ממשרד התקשורת בבחינת 'תחזיקו אותי חזק, אחרת אני אצא מהשוק'. גולן נתקל בפעם הראשונה בהיסטוריה הקצרה שלו במשרד התקשורת בסיטואציה שהוא לא מכיר: הוא מתקשה לשכנע שוב בפעם המי יודע כמה כי הוא רובין הוד, וצריך לסייע לו שוב כדי לנצח את כוחות הרשע.

ההקלות שהוא מבקש הן עצימת עיניים מהחוזה שסגר מול סלקום שמאפשר לו להתחמק מהחובה להשקיע בפריסת רשת. ההסכם שלו עם סלקום כל כך נדיב, שהוא חייב לעשות את כל מה שהוא יכול כדי לאלץ את נתניהו לדבר איתו ולהקל עליו. גולן אומר לו 'העם עם הגולן - כדי שאני אמשיך לחולל רפורמות בשוק, אתה חייב לעזור לי ולעצום עין לגבי ההסכם שלי עם סלקום'.

ואם נשים את הצחוק בצד, זו בעצם השיטה של גולן. לאלץ את הרגולטור הישראלי להתיישר לפי האינטרס שלו כדי שיוכל לקבל הקלות נוספות.

אלא שגולן מהמר פה על כל הקופה. הוא נתקל במנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר שלא מוכן לשחק את המשחק שלו. פילבר מבין שלא ניתן להמשיך עוד בשורת התרגילים הזאת שבה המשרד עוצם עין על עוולות של גולן ושל אחרים, רק כי חלילה מישהו יעז להגיד שמשרד התקשורת שוב גידל טייקונים בשוק. די, הסיפור הזה נגמר.

פילבר לא רוצה שגולן יעוף מהשוק אבל פילבר יודע גם שהמצב הנוכחי של 6 מפעילים סלולריים הוא פשוט לא כלכלי ומסב נזקים כבדים לשוק. אז כשגולן נתקל בחומה בצורה של פילבר שאומר לו 'חביבי נגמרו החגיגות והגיע זמנך להשקיע כסף אמיתי ולהיות בעלים של חצי רשת סלולרית ללא תרגילים וקומבינות', גולן צריך לשכלל את השיטה של גיוס ההמונים, ולכן מוציא לתקשורת הודעה על תוכניות למכור, לקנות או להמשיך במצב הקיים. במילים אחרות הוא אומר 'תחזיקו אותי'. אז נכון שגולן עד עכשיו עשה בית ספר לכולם, אבל זה מתחיל להיראות כמו One Trick Pony.

ממשרד התקשורת נמסר: "שוק הסלולר הוא שוק מסחרי חופשי וכל חברה רשאית לפעול בו כרצונה. המשרד יגבש עמדה בנוגע לגולן אם וכאשר תוגש בקשה קונקרטית. כל עוד לא הוגשה בקשה למשרד לשינוי במעמדה של גולן טלקום החברה מחוייבת להמשיך ולעמוד בתנאי הרשיון שקיבלה וההתחייבויות עליהן חתמה במכרז לקבלת התדרים. המשרד יעמוד על כך שכל הסכם שיתוף רשתות יהיה על פי הכללים שקבע המשרד".