אפריקה ישראל הפסידה ברבעון השני 179 מיליון שקל

ברבעון המקביל ב-2014 חברת ההחזקות שבשליטת לב לבייב הפסידה 65 מיליון שקל ■ ההון העצמי התכווץ ברבעון השני בהיקף גבוה עוד יותר של כ-364 מיליון שקל

לב לבייב / צלם: איל יצהר
לב לבייב / צלם: איל יצהר

חברת אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב הפסידה ברבעון השני של 2015 כ-179 מיליון שקל, לעומת רווח זעום של כ-8 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה ולעומת הפסד של 65 מיליון שקל ברבעון השני של 2014. ההפסד ברבעון השני מגיע בעקבות ירידה חדה בערך חלק מנכסיה (שערוכי נדל"ן). 

ההון העצמי של אפריקה  ישראל התכווץ ברבעון השני בהיקף גבוה עוד יותר של כ-364 מיליון שקל, עקב הפרשות שנאלצה החברה לבצע כנגד שחיקה בערכם השקלי של נכסים המוחזקים בחו"ל - בעיקר ברוסיה. ההון העצמי הסתכם ברבעון ב-2.54 מיליארד שקל לעומת 2.9 מיליארד שקל בסוף הרבעון הראשון.

אפריקה מציינת כי ברבעון השני רשמה הפחתה (נטו) של 224 מיליון שקל משווי המבנים והקרקעות שבבעלותה, ומחקה 457 מיליון שקל משווי אחזקתה בחברה הבת, אפריקה תעשיות.

הפסדי שערוך בהיקף של 241 מיליון שקל נרשמו בגין ירידת שווי הנכסים ברוסיה, ועקב היחלשות הרובל הרוסי ביחס לדולר. מנגד, נרשמה עלייה של 12 מיליון שקל בשווי חלק מנכסיה ברומניה.

אפריקה תעשיות, שפועלת בתחומי ייצור ושיווק מתכות ומוצרי קרמיקה לתעשיית הבניה, הפסדיה ברבעון השני עוד 23 מיליון שקל וממשיכה להעיק על החברה האם, אפריקה השקעות. בבדוחות החברה האם מצוין כי אפריקה תעשיות עדיין אינה עומדת באמות מידה פיננסיות, אליהן היא מחויבת כלפי נושיה, וכי היא שוקלת לבצע מימושי נכסים לצורך עמידה בהתחייבויותיה. לצורך כך, בודקת הנהלת החברה הבת מכירת קרקעות ברוסיה ובישראל, או מכירה של מניות רדומות שבידיה (9.5% מהחברה) ששווין עמד בסוף יוני על 32 מיליון שקל.

לאפריקה ישראל חוב פיננסי נטו (סולו) של 2.67 מיליארד שקל. לצורך פירעון חובות של 1.1 מיליארד שקל בשנתיים הקרובות (עד סוף יוני 2017), מתכננת הנהלת החברה בראשות המנכ"ל אברהם נובוגרוצקי, למכור בשנתיים הקרובות קרקעות ב-101 מיליון שקל ומניות של חברות בנות (כנראה אפריקה נכסים ואפריקה מגורים) תמורת 452 מיליון שקל. בנוסף, מתכוונת החברה למשוך דיבידנדים והלוואות מחברות מוחזקות בהיקף כולל של 591 מיליון שקל.

לפי תכנית זאת, תסיים אפריקה ישראל את יוני 2017 כשבקופתה 155 מיליון שקל, כאשר היא עד סוף יוני 2018 היא תידרש לפרוע חובות בהיקף של 714 מיליון שקל. הפער המשמעותי הזה מדאיג מאוד את המשקיעים בבורסה, שסוחרים את אגרות החוב הארוכות של החברה במחיר של כמחצית מערך הפארי ובתשואה שנתית לפדיון של 25%. שווי השוק של אפריקה עמד היום על 532 מיליון שקל - כ-20% מהיקף ההון העצמי המדווח של החברה.