התעשיינים: הפלסטינים מציפים את השוק במוצרים ללא תקן

דודי שמש שיוצרו בלי פיקוח ברשות הפלסטינית מופצים בארץ עם תו תקן מזויף משרד הכלכלה פועל מנהלית בעניין ואף יוציא אזהרה לציבור

פועלים פלסטינים עוברים במחסום חשמונאים / צילום: רויטרס
פועלים פלסטינים עוברים במחסום חשמונאים / צילום: רויטרס

אלפי מוצרים שמיוצרים בשטחי הרשות הפלסטינית נמכרים בשווקים בארץ בלי פיקוח על איכותם ועל בטיחותם, ושיווקם מלווה בתוויות מזויפות של תו תקן ממכון התקנים הישראלי, כך טוענת התאחדות התעשיינים.

לטענת ההתאחדות, בשנה האחרונה חלה עליה משמעותית במספר התלונות של יצרנים ישראליים על מוצרים שמקורם בשטחי הרשות, ומשווקים בארץ בלי שטיבם נבדק ובלי שנעשה פיקוח על קווי הייצור שלהם: "מדובר בתופעה שהולכת ומתרחבת, ובשנה האחרונה הצטברו אצלנו עשרות תלונות של תעשיינים על מוצרים בלי תקינה שנמכרים ברחבי הארץ - ומקורם ברשות הפלסטינית", אמר ל-"גלובס" ראש מטה כחול לבן בהתאחדות, ד"ר רון תומר. "הבעיה נעשית חמורה כשמדובר בשיווק של מערכות סולאריות ודודי שמש המיוצרים בלי פיקוח בשטחי הרשות, ונמכרים בישראל עם תו תקן מזויף. מקרים כאלה יכולים להוביל לאסון בגלל החיבור של מערכות אלה למים ולחשמל. לא בכדי מדובר במערכות שחובה שתהיה בהן תקינה".

מתלונות שהצטברו בהתאחדות התעשיינים עולה כי בנוסף להצפת השוק באלפי דודי שמש שיוצרו בלי פיקוח ברשות הפלסטינית, משטחי יהודה ושומרון זורמים אל השוק הישראלי גם שמיכות, מזרנים, כריות וכלי עבודה ברי סיכון, כמו סולמות.

"אנחנו בעד סחר שוטף ומלא עם הרשות הפלסטינית והוא תורם רבות לכלכלה ולקשרים המדיניים והמסחריים, אבל צריך לפקח על סחר כזה כדי למנוע כניסה של מוצרים מזוייפים שעלולים לסכן את הציבור", אומר נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש. במקרה של שיווק שמיכות, מזרנים וכריות שמקורם ברשות הפלסטינית, מזהירים בהתאחדות התעשיינים כי מוצרים אלה לא יוצרו תחת פיקוח מתאים המבטיח שהם עומדים בתקני בטיחות אש מחמירים, כפי שנדרש. מדובר במוצרים שאם היו מיובאים לארץ במסגרת סחר מפוקח, היו מועברים לבדיקת מכון התקנים או היו נדרשים לעבור הליך של תקינה במכון תקנים מוכר אחר בעולם. תהליך התקינה כולל גם בחינה של תהליכי הייצור.

"יש להחיל פיקוח על הסחר בין הרשות לבין ישראל, כי שיווק המוצרים המזויפים בארץ חושף את הציבור לסכנה", אומר ברוש. לדברי תומר, במסגרת של פיקוח כזה על המדינה לחייב את המשווקים להצמיד למוצרים שמקורם ברשות תוויות המעידות על מקום ייצורם. בחלק אחר מן המקרים, נמצאו בשווקים מוצרים שיוצרו בשטחי הרשות, אך הוצמדו אליהם התוויות "יוצר בישראל", בניסיון לפנות אל הצרכן הישראלי שמעריך תוצרת מקומית ומבקש לחזק את התעשייה הישראלית ומעדיף את מוצריה.

"כלל הליכי הייצור, האיכות, התקינה, הרגולציה, תנאי העסקת עובדים ושמירה על תקני איכות סביבה שקיימים בישראל, לא מתקיימים בשטחי הרשות ומכאן שהגדרת המוצרים כישראליים מהווה הטעיה של הצרכן הישראלי, ומסבה פגיעה קשה ביצרנים. יש לפעול לאכיפה מוגברת בקרב משווקים המוצרים המזוייפים כדי למנוע את מכירתם לציבור הרחב", טוען ברוש.

הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, איגור דוסקלוביץ' אמר ל"גלובס" כי תופעת דודי השמש והמערכות הסולאריות המופצים בשוק הישראלי עם תו תקן בלי היתר של מכון התקנים - מוכרת למשרד. "המשמעות של תו תקן היא שמכון התקנים לא רק בדק את המוצר וקבע שהוא תקין ובטיחותי לשימוש, אלא גם מפקח על תהליך הייצור שלו. מצאנו בשוק מערכות סולאריות עם סימונים כאלה בלי שהתקבל לכך היתר ממכון התקנים, אך אנחנו לא יכולים לפעול בתחומי הרשות הפלסטינית", הוא מעיר.

"נמקד את מאמצינו לצמצום התופעה בפעילות מול המשווקים הישראליים שקונים את המערכות האלה בשטחי הרשות ומפיצים אותם בישראל. עומדות לנו בעניין זה סמכויות בתחום המינהלי ובתחום הפלילי. עד כה הוצאנו כמה צווים מנהליים האוסרים על המשווקים להפיץ את המוצרים האלה, ואנו בוחנים אפשרות לפתיחת הליכים פליליים במקרה של הפרת חוק התקנים", אומר דוסקלוביץ'.

על רקע התרחבות התופעה, משרד הכלכלה מתכוון לפרסם בקרוב אזהרה לציבור מרכישת מערכות סולאריות ודודי שמש שיוצרו בלי פיקוח ברשות הפלסטינית, אך למרות זאת נמכרים בארץ עם תו תקן מזויף.